ترب کوهی و درمان 2 بیماری با شربت آن

45

1399/9/13

00:40


ترب کوهی که به خانواده تربچه، شلغم و کلم تعلق دارد، در کشور ما با نام ترب سمنانی هم شناخته می شود. در این مقاله به بررسی خواص این گیاه می پردازیم.

ترب کوهی و درمان 2 بیماری با شربت آن

به گزارش بهداشت نیوز، ترب کوهی (Horseradish) که به خانواده تربچه، شلغم و کلم تعلق دارد، در کشور ما با نام ترب سمنانی هم شناخته می شود. این ترب سفید رنگ و دراز می باشد. ترب کوهی دارای فواید بسیاری است اما ممکن است به دلیل مزه ی تلخ آن افراد کمی به سراغش بروند. این ترب از خانواده از آنجایی که ترب کوهی حاوی انواع موثر روغن خردل می باشد، می تواند ضد باکتری ها، قارچ ها و هم چنین ویروس هایی عمل می کند که سبب عفونت راه های تنفسی و مجاری ادراری می شوند.

ریشه ترب کوهی حاوی گیلو کوزیدی است که پس از خرد شدن روغن خردل که مزه تند و تیزی دارد آزاد می کند. در برخی از فصل های سال ممکن است تخم این گیاه را ملخ بخورد. به همین دلیل اثری از آن در بازار پیدا نمی شود و یا اگر هم باشد، قیمتش بالاتر از نرخ معمول است.

روش تهیه شربت ترب کوهی برای کاهش وزن

شربت ترب کوهی

شما می توانید با تهیه شربت ترب کوهی به طور شگفت انگیزی وزن خود را کاهش دهید. تا جایی که با مصرف روزانه آن هر روز دو سانتی متر از چربی های دور شکم آب می شود.

روش تهیه شربت ترب کوهی

مواد لازم

  • ۱۵۰ گرم تره کوهی تازه
  • ۴ عدد لیمو
  • ۳ قاشق غذاخوری عسل
  • ۲ قاشق غذاخوری دارچین
  • یک عدد ریشه زنجبیل

برای تهیه این شربت کافی است که ترب کوهی و زنجبیل را در خرد کن بریزید و خرد کنید و همه مواد را به همراه  آب لیمو را در مخلوط کن بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. سپس عسل و دارچین را نیز به آن اضافه کنید و تا جایی آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا ترکیب یک دست شود.

روش مصرف شربت ترب کوهی

این شربت را در شیشه‌ای بریزید و دو روز در میان قبل از وعده‌های غذایی تان یا قبل از ورزش کردن آن را به مدت سه هفته میل کنید. بعد از سه هفته چند روز به بدن خود استراحت دهید و دوباره این مراحل را از سر بگیرید. در بیشتر موارد همان دفعه اول نتیجه گرفته شده است و چربی‌های شکم به شدت کاهش یافته است و شکم تخت و صاف شده است.

این دستور نه تنها چربی های شکمی را می سوزاند بلکه  آب اضافی بدن را نیز از بین می برد. این دستور غذایی به طرز خارق العاده ای درعملکرد مغز، حافظه، شنوایی و بینایی مفید واقع شده ومصرف آن در صورتی که با  تمرینات قلبی ومنظم همراه شود تاثیر آن را چند برابر می کند.

خواص ترب کوهی

روش استفاده از این گیاه برای درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی

یک ترب‌کوهی به اندازه‌ تقریبا سه سانتی‌متر را شسته، پوست کنده و رنده می‌کنیم. ترب رنده شده را داخل یک لیوان یا ظرف دردار می‌ریزیم و بقیه‌ لیوان را با عسل پر کرده و در آن را سفت می‌بندیم و می‌گذاریم یک ساعت بماند. این مخلوط را باید دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر،‌ به مدت دو روز مصرف کرد.داروهای حاوی ترب‌کوهی نیز برای رفع عفونت مسری مجاری تنفسی و ادراری تجویز می‌شوند.

یک نکته‌ مهم: ترب کوهی بسیار تند است و کندن پوست و خرد کردن آن باعث اشک‌ریزش چشم می‌شود.

کنترل و پیشگیری از سرطان

ترب کوهی سرشار از ترکیبی به نام گلوکوزینولات است. این ترکیب در شاهی و تربچه نیز وجود دارد و طعم تند و تیزی به این سبزیجات می بخشد. به عقیده محققان این ترکیب طبیعی باعث فعال شدن برخی آنزیم های سم زدا می شود که با رشد سرطان در بدن مقابله می کنند. نیازی نیست صبح تا شب ترب کوهی میل کنید تا اثر آن در بدن ایجاد شود. مصرف روزانه یک قاشق معادل ۵ گرم از این ترب کافی است.

خواص ترب کوهی

  • ترب کوهی دارای خواص مقوی ، ملین ، ادرارآور ، محرک، ضد اسکوربوت ، خلط آور و دافع سموم است.
  • ترب کوهی در موارد سرفه ، خیز عمومی بدن ، خیز ریه ها ، آب آوردن انساج ، کم خونی دختران جوان ، ضعف قوا ، رماتیسم مزمن ، برخی بیماری های کلیوی ، آسم مرطوب ، ورم کلیه ، سنگ کلیه ، آلبومینوری، رفع سرفه مسلولین ، نقرس ، اگزما ، بی اختیاری دفع ادرار، یرقان ، عدم ترشح کافی معده به کار می رود.
  • از شیره برگ آن به صورت مالیدنی روی سوختگی ها و بریدگی های سطحی استفاده می شود.
  • از طریق خارجی ریشه آن محرک پوست و تاول زا است. از راه خوراکی با مقادیر کم محرک دستگاه گوارش است و با مقادیر زیاد سبب التهاب مخاط دستگاه گوارش می شود. همچنین از طریق خوراکی برای درمان برونشیت یا به عنوان یک تونیک استفاده می شود. از طریق خارجی از برش های ریشه برای درمان رماتیسم یا دمل ها و کورک ها استفاده می شود.
  • شربت ترب کوهی همچنین سبب از بین‌رفتن آب‌ اضافی و سموم از بدن می‌شود.
  • خوردن ترب کوهی دید چشم و قدرت حافظه را نیز تقویت می‌کند.
  • ترب کوهی سرشار از ویتامین  C، پتاسیم، ویتامین B1، B6، منیزیم و فسفر است.

منبع: تبنا

نظرات


تصویری


ویدئو