نحوه‌ی مراقبت از بیمار کرونایی

نحوه‌ی مراقبت از بیمار کرونایی


منبع: نی نی بان

172

1399/9/13

08:06


اگر در خانه و خارج از محیط بیمارستان از بیمار کرونایی مراقبت می‌کنید، لازم است توصیه‌هایی را به کار بگیرید تا از خود و دیگران در مقابل کرونا محافظت کنید.

اولین گام در مراقبت از بیمار کرونایی آشنایی با علائم فرد مبتلا به کووید 19 است. افراد مبتلا به کووید 19 دارای طیف وسیعی از علائم (خفیف تا شدید) هستند:

تب یا لرز

سرفه

تنگی نفس یا دشواری در تنفس

خستگی

درد عضله یا بدن

سردرد

از بین رفتن چشایی یا بویایی

گلودرد

احتقان یا آبریزش بینی

حالت تهوع یا استفراغ

اسهال

گاهی اوقات افراد ممکن است علائم آنفولانزا را با کرونا اشتباه بگیرند. علائم کرونا ممکن است 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس ظاهر شود. افراد مسن و افراد در هر سنی که بیماری زمینه‌ای جدی دارند، بیش‌تر از بقیه در معرض ابتلا به کرونای شدیدتر هستند. این افراد باید به محض شروع علائم به پزشک مراجعه کنند. 

از طرفی ممکن است نتیجه‌ی آزمایش کرونا در بعضی افراد مثبت باشد اما هیچ علائمی از خود نشان ندهند. گاهی اوقات هم ممکن است نتیجه، منفی کاذب باشد. با این حال اطرافیان آن‌ها باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند. 

                        

نحوه‌ی مراقبت از بیمار کرونایی

پشتیبانی و مراقبت از بیمار کرونایی

در تامین نیازهای اساسی بیمار به او کمک کنید

فردی که کرونا دارد باید مایعات زیاد بنوشد و ساعت‌های زیادی استراحت کند. به بیمار کمک کنید دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کند و داروهایش را سر وقت بخورد. هنگام مراقبت از بیمار کرونایی سعی کنید با داروهای مناسب، تب بیمار را پایین بیاورید. در بیش‌تر افراد علائم بیماری پس از چند روز از بین می‌رود و معمولاً پس از گذشت یک هفته، حال فرد بهتر می‌شود. در ضمن کرونا در بارداری به مراقبت بیش‌تری نیاز دارد. پس اگر بیمار کرونایی، باردار باشد، بیش‌تر باید به او توجه نشان دهید.

خریدها را غیر حضوری انجام دهید

در خرید مواد غذایی و داروها و سایر وسایل مورد نیاز به بیمار کمک کنید. در صورت امکان به جای خرید حضوری، خریدهای مدنظر را به صورت اینترنتی انجام دهید و با پیک تحویل بگیرید.

حواس‌تان به علائم هشدار باشد

هنگام مراقبت از بیمار کرونایی، در صورت بدتر شدن حال بیمار باید فوراً او را به بیمارستان منتقل کنید. علائم هشداردهنده شامل اشکال در تنفس، احساس درد یا فشار مقاوم در قفسه‌ی سینه، ‌سردرگمی، ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن و آبی شدن صورت و لب‌ها می‌باشد. البته این فهرست بیان‌گر تمام علائم احتمالی نیست. پس برای هر علامت شدید یا نگران‌کننده‌ی دیگر از پزشک کمک بخواهید. در مورد علائم هشدار در اینجا بیش‌تر بخوانید.

                       

نحوه‌ی مراقبت از بیمار کرونایی

بیمار کرونایی باید قرنطینه شود

بیمار کرونایی علاوه بر قرنطینه شدن در خانه، باید در اتاقی جدا از دیگران زندگی کند. در صورت امکان، بهتر است بیمار از اتاق و سرویس بهداشتی جدا استفاده کند تا از بقیه‌ی افراد خانه دور باشد. سعی کنید حداقل 2 یا 3 متر از بیمار کرونایی فاصله بگیرید. اما اگر مجبور هستید از اتاق مشترک استفاده کنید، کاری کنید هوا در اتاق جریان داشته باشد. مثلاً پنجره را کمی باز بگذارید تا گردش هوا افزایش یابد زیرا تهویه‌ی مناسب، قطرات تنفسی را از هوا حذف می‌کند.

هنگام مراقبت از بیمار کرونایی از پذیرفتن مهمان یا ملاقات‌کننده خودداری کنید. ملاقات‌های غیر ضروری را به تعویق بیندازید. مخصوصاً بهتر است با افرادی که در معرض ابتلای بیش‌تر هستند، در تماس نباشید.

مراقب بیمار کرونایی نیز باید قرنطینه شود. هم شما و هم هرکسی که با بیمار کرونایی در تماس نزدیک بوده است، باید در خانه بماند تا از سلامت خود مطمئن شود و در نقش ناقل، بیماری را به کسی انتقال ندهد. البته حتی پس از پایان قرنطینه هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید. مدت زمان قرنطینه هم به عوامل زیادی بستگی دارد که در اینجا می‌توانید بیش‌تر بخوانید.

در اتاق‌های جدا غذا بخورید

بیمار باید تا حد امکان در اتاق خود غذا بخورد (به او غذا بدهید).

ظروفی که بیمار کرونایی در آن غذا خورده است را با دستکش و صابون و آب گرم یا در ماشین ظرف‌شویی بشویید.

دستان خود را نیز پس از برداشتن دستکش یا دست زدن به وسایل استفاده شده، ضدعفونی کنید.

از وسایل شخصی مشترک استفاده نکنید

ظرف‌ها، حوله‌ها، ملافه‌ها و وسایل الکترونیکی (مانند تلفن همراه) خود را از بیمار کرونایی جدا کنید.

ماسک و دستکش بپوشید

بیمار کرونایی باید هنگام حضور در کنار سایر افراد (در خانه و بیرون) ماسک بزند. ماسک، قطرات تنفسی بیمار را درون خود نگه می‌دارد و از پخش شدن زیاد آن‌ در هوای اطراف جلوگیری می‌کند.

البته افرادی که مشکل تنفسی دارند یا نمی‌توانند بدون کمک، ماسک را از صورت خود بردارند و هم‌چنین کودکان زیر 2 سال، بهتر است ماسک نزنند.

اگر مسئولیت مراقبت از بیمار کرونایی را بر عهده دارید، ماسک بزنید و هنگام تماس با خون، مدفوع یا مایعات بدن بیمار مانند بزاق، مخاط، استفراغ و ادرار از دستکش استفاده کنید. سپس دستکش را درون سطل آشغال دردار بریزید و بلافاصله دستان‌تان را بشویید.

                         

نحوه‌ی مراقبت از بیمار کرونایی

به طور مرتب دستان‌تان را بشویید

هر روز به طور مرتب دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و با دست آلوده، چشم و بینی و دهان خود را لمس نکنید. به همه‌ی افراد خانه هم بگویید همین کار را بکنند. (مخصوصاً بعد از هر بار تماس نزدیک با بیمار) و اگر صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی‌کننده‌‌هایی که حداقل 60درصد الکل دارند استفاده کنید.

اول تمیز و بعد ضدعفونی کنید

هر روز سطوح و وسایلی را که زیاد لمس می‌شوند، ضدعفونی کنید. میز، دست‌گیره‌ی در، کلید روشنایی، میز کار، توالت، شیر آب، سینک ظرف‌شویی و وسایل الکترونیکی را باید هر روز ضدعفونی کرد.

در صورت کثیف بودن سطوح یا وسایل ابتدا محل مورد نظر را با آب و صابون بشویید. سپس از یک ضدعفونی‌کننده‌ی خانگی استفاده کنید. برای اطمینان از مصرف درست و ایمن محصول، حتماً از دستورالعمل‌های روی برچسب پیروی کنید. بسیاری از محصولات توصیه می‌کنند برای از بین بردن میکروب‌ها، سطح را تا چند دقیقه مرطوب نگه دارید. بسیاری دیگر توصیه می‌کنند هنگام استفاده از محصول ضدعفونی‌کننده، دستکش بپوشید، از جریان هوا داخل اتاق یا خانه اطمینان حاصل کنید و بعد از ریختن محصول روی سطح، آن را بشویید یا پاک کنید.

برای تمیز کردن هر وسیله‌ی الکترونیکی، از پاک کننده‌ی پیشنهادی همان وسیله کمک بگیرید. هم‌چنین می‌توانید از دستمال مرطوب یا اسپری حاوی الکل حداقل 70درصد استفاده کنید.

نکاتی درباره‌ی تمیز کردن سرویس بهداشتی و اتاق خواب

در مراقبت از بیمار کرونایی اگر از سرویس بهداشتی و اتاق خواب جدا استفاده می‌کنید، فقط در مواقع احتیاط، محیط اطراف بیمار را تمیز کنید. اما اگر بیمار موافق بود، بهتر است خودش تمیز کند تا تماس شما با آلودگی ویروسی به حداقل برسد.

در صورت مشترک بودن سرویس بهداشتی، بیمار کرونایی باید بعد از هر بار استفاده از سرویس، آن را تمیز و ضدعفونی کند. اگر چنین چیزی ممکن نبود، بعد از استفاده‌ی بیمار از سرویس بهداشتی مدتی صبر کنید؛ سپس با ماسک وارد شوید و ضدعفونی کنید.

نکاتی درباره‌ی شست‌وشوی لباس‌‌ها

هنگام مراقبت از بیمار کرونایی نباید لباس‌های کثیف را در هوا تکان دهید زیرا این کار باعث می‌شود ویروس در همه جا پخش شود. بهتر است هنگام دست زدن به لباس‌های آلوده به ویروس، دستکش یک‌بار مصرف بپوشید و از آب گرم برای ‌شست‌وشو استفاده کنید. در ضمن اشکالی ندارد که لباس‌های کثیف بیمار کرونایی را با لباس‌های کثیف خود و بقیه بشویید.

                         

نحوه‌ی مراقبت از بیمار کرونایی

مراقب سلامتی خود باشید

هنگام مراقبت از بیمار کرونایی باید احتیاط کنید زیرا ویروس کووید 19 از راه قطرات تنفسی در هنگام صحبت و سرفه وعطسه بین افراد انتقال می‌یابد. به همین دلیل است که دوری از دیگران و رعایت فاصله‌ی 2 یا 3 متری از شیوع این ویروس جلوگیری می‌کند.

در ضمن بهتر است اگر در گروه افراد با خطر ابتلای بیشتر قرار دارید‌، مراقبت از بیمار کرونایی را به فرد دیگری واگذار کنید.

وضعیت سلامت خود را بررسی کنید و در صورت مشاهده‌ی علائم کرونا سریعا‌ً به پزشک مراجعه کنید. اگر دنبال پزشک و متخصص هستید، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

پس از پایان مراقبت از بیمار کرونایی بهتر است کمی در قرنطینه بمانید. 14 روز بعد از آخرین تماس با فرد بیمار و در صورت نداشتن علائم کرونا می‌توانید از خانه بیرون بیایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو