نمکی: بهار ۱۴۰۰ تولید کننده واکسن کرونا می‌ شویم

منبع: سیمرغ

30

1399/9/13

08:12


نمکی: بهار ۱۴۰۰ تولید کننده واکسن کرونا می‌ شویم

وزیر بهداشت گفت: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن کرونا از مجموعه کوواکس سازمان بهداشت جهانی پیش خرید کرده ایم، تولید مشترک با کشورهای دیگر نیز داریم که کارآزمایی بالینی این واکسن ها در ایران انجام می شود ضمن اینکه آزمایش انسانی برای تولید واکسن ایرانی در بهار ۱۴۰۰ نیز شروع شده است

آزمایش انسانی برای تولید واکسن ایرانی در بهار ۱۴۰۰

سعید نمکی روز چهارشنبه در حاشیه کمیته ملی واکسن کرونا افزود: جلسه در مورد وا کسن داشتیم قبلا خدمت مردم عرض کرده بودیم واکسن را از سه مسیر دنبال می کنیم یک مسیر واردات واکسن از مسیر کووکس است، مجموعه ای که سازمان بهداشت جهانی برای تهیه واکسن برای همه کشورها دیده است.

۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را چون هر فردی باید دو دوز واکسن بزند برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گروه های آسیب پذیر شامل افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که بیماری خاص زمینه ای دارند، در قالب کووکس پیش خرید کرده ایم و به محض اینکه این واکسن را توزیع کنند ایران هم جزو کشورهایی است که این واکسن را دریافت و تزریق می کنیم.

وزیر بهداشت افزود: راه دوم خرید از منابع موثقی است که غیر از مجموعه سبد کووکس در دنیا تولید می کنند، هیچ کمپانی سازنده واکسن تا امروز گواهی تولید سازمان بهداشت را دریافت نکرده است. برخی از سازندگان واکسن در مراحل نهایی دریافت گواهی سازمان بهداشت جهانی هستند که به محضی که دریافت کردند امیدوارم بتوانیم پیش خرید واکسن را از آنها به سرانجام برسانیم.

وی گفت: با کشورهای مختلفی صحبت کرده ایم، همکارانی را فرستاده ایم تا از هیچ کشوری در زمینه تزریق واکسن برای جمعیت های مورد نیاز و هدف عقب نباشیم.

نمکی افزود: راه دیگری که دنبال می کنیم، تولید مشترک در مراکزی مثل انستیتوپاستور است که آن را هم دنبال می کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک خبرهای خوشی هم در این زمینه به مردم بدهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: شاید این خبر را شنیده باشید که برخی کشورها واکسن کرونا را تزریق می کنند، این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که توسط برخی سازنده ها در برخی کشورهای منطقه شروع شده است، ما زیر بار این حرکت نرفتیم. گفتیم اگر کشوری می خواهد در ایران آزمایش بالینی یا کلینکال ترایال بکند، حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد در غیر این صورت اجازه آزمایش انسانی را در ایران به هیچ کشوری و هیچ کمپانی نداده ایم و نخواهیم داد.

وی افزود: با یکی از صاحبان تکنولوژی دنیا داریم قرار داد می بندیم که در قالب تولید مشترک در انستیتو پاستور بتوانیم اگر کلینیکال ترایال انجام می دهیم در قالب تولید مشترک باشد و راه سوم با کمک شرکت های دانش بنیان به عنوان تولید داخل ای حرکت را دنبال کنیم، تکیه بر دانشمندان داخلی تا بتوانیم این کار را در داخل کشور با افتخار انجام دهیم یکی از این شرکتها مجوز مطالبه فاز انسانی را گرفت از روز های آینده این کار شروع ی شود برنامه ریزی شده است اگر این کار به دنبال کنیم اوایل سال آینده یعنی در بهار سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح در منطقه مطرح می شویم و نیازهای کشور را برآورده می کنیم.

نمکی گفت: از مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی تشکر می کنیم، با مراعات گسترده مردم و همکاری قرارگاه عملیاتی کرونا و نیز همکاری صدا و سیما، وزارت ارتباطات، وزارت راه و شهرسازی، دادستانهای شهرستانها با تلاش شبانه روزی همکاران در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانی چهارمین یا پنجمین روز کاهش موارد مرگ و میر کروا را تجربه کردیم.

وی گفت: البته مرگ یک بیمار هم برای ما تلخ است ما مجامع علمی بین المللی مرگ های بالای ۸۰۰ تا هزار نفری کرونا را برای ایران پیش بینی می کردند اما مرگ ها نه تنها بالا نرفت بلکه همه سازمانهای مردم نهاد، بسیج و هلال احمر به کمک آمدند و به تدریج مرگ ها را به سمت دورقمی کاهش می دهیم و با همین شتاب و همت به سمت مرگ های تک رقمی پیش می بریم و ورودی بیمارستانها را هم به همین ترتیب کم می کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: از همه مردم تقاضا دارم شرایط را مثل اردیبهشت ماه به سمت عادی انگاری و ساده پنداری نبرند اگر دوباره دچار این توهم شویم که کرونا شکست خورد و عقب نشینی کرد باز دوباره از گوشه های زمین گل های تازه می خوریم به همین علت از مردم عزیز تقاضا می کنم که رعایت کنند و این مژده را هم به مردم می دهم که از ۱۶۰ شهری که قرمز بود بیش از ۱۳۰ شهر به نارنجی رفت گرفت گر چه حدود ۳۴ شهرهای زرد به علت برخی غفلت ها به سمت قرمز رفت اما وضعیت بسیار مطلوبتری نسبت به دو هفته پیش داریم و امیدوارم در روزهای آینده باز هم با همراهی و همگامی مردم و رعایت همه اقشار و کسبه ای که دچار مشکلات اقتصادی هستند اما با عشق با وزارت بهداشت همکاری کردند و همه دستگاهها که کنار ما بودند، روزهای بسیار بهتری را در کنار هم تجربه می کنیم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو