درمان اسکار؛ روش‌ها و هزینه آن

درمان اسکار؛ روش‌ها و هزینه آن


منبع: نی نی بان

170

1399/9/13

11:06


جراحت‌های مختلف می‌توانند موجب ایجاد زخم و اسکار بر روی پوست افراد شوند. اسکار‌های پوست صورت معمولا بنا به دلایلی از جمله جوش، سوختگی و یا جراحی‌ها به وجود می‌آیند. یکی از رایج‌ترین اسکارها نیز اسکار زایمان سزارین می‌باشد. از آن جایی که پوست صورت، نسبت به سایر قسمت‌های بدن بیشتر در معرض آلودگی‌های محیط و همچنین نور آفتاب می‌باشد، درمان اسکار‌های پوست صورت کمی دشوارتر و زمان‌برتر می‌باشد.

اما خبر خوب این است که امروزه راه‌های بسیاری برای درمان اسکار پوست صورت و قسمت‌های دیگر بدن به وجود آمده‌اند که باعث می‌شوند در مدت زمان کوتاهی پوست صاف و سالم خود را بازگردانید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با اسکار، روش‌های درمان اسکار، راه‌های خانگی برای درمان آن‌ها و همچنین هزینه درمان اسکار با شما در میان بگذاریم.

درمان اسکار؛ روش‌ها و هزینه آن

اسکار پوست چیست؟

زمانی که پوست فرد بنا به هر دلیلی، آسیب می‌بیند، بدن به صورت کاملا طبیعی آسیب وارده را ترمیم می‌نماید. پس از ترمیم این جراحات، بدن فرد پوست ضخیم‌تری را ایجاد می‌کند. این بافت ضخیم از پوست معمولا تبدیل به اسکار می‌شود. در واقع به نوعی می‌توان گفت که اسکار به معنای قسمتی از بدن یا صورت فرد می‌باشد که پس از ایجاد جراحات بهبود یافته و جوش خورده، اما جای این جراحات روی پوست باقی مانده است.

به طور کلی اسکار پوست دارای ۳ نوع مختلف می‌باشد. نوع اول اسکار‌هایی هستند که بر اثر جوش به وجود می‌آیند. این اسکار‌ها معمولا بسیار رایج می‌باشند. نوع دوم اسکار‌های ناشی از زخم و بخیه‌های بعد از جراحی هستند و نوع سوم، آن دسته از اسکار‌هایی می‌باشند که بر اثر سوختگی روی صورت یا بدن فرد ایجاد می‌شوند.

روش‌های درمان اسکار

امروزه راه‌های بسیاری برای درمان اسکار به وجود آمده‌اند که هر یک از آن‌ها به نوبه‌ی خود دارای مزایا و معایبی می‌باشند و برای درمان اسکار‌های مختلف با شدت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر بر روی پوست صورت و یا بدن خود اسکار داشته و قصد درمان آن را دارید، باید بدانید که پیش از انتخاب روش مورد نظر برای درمان اسکار، باید مورد معاینه متخصص خود قرار گیرید تا او نیز در رابطه با بهترین روش برای درمان اسکارتان اطلاعاتی را با شما در میان بگذارد. بدین منظور می‌توانید از متخصصین ما در کلینیک نی‌نی‌بان نیز کمک بگیرید. برخی از اصلی‌ترین روش‌های درمان اسکار پوست به شرح زیر می‌باشد:

۱. درم آبریژن

این روش یکی از موثرترین و شناخته شده‌ترین روش‌های درمان اسکار پوست صورت می‌باشد. برخلاف میکرودرم آبریژن، که شما می‌توانید کیت‌های آن را از داروخانه تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید، برای درم آبریژن باید به یک متخصص پوست مراجعه نمایید. متخصصان پوست برای انجام این روش درمان اسکار، از یک دستگاه درم آبریژن که دارای چرخ‌های ساینده می‌باشد، استفاده می‌نمایند.

درمان اسکار؛ روش‌ها و هزینه آن

برخی از عوارضی که ممکن است بعد از انجام درم آبریژن با آن مواجه شوید، به شرح زیر می‌باشند:

  • عفونت
  • تیرگی پوست
  • قرمزی و تورم
  • تغییر رنگ پوست

مزایای درم آبریژن

  • بیشتر مردم پس از انجام درم آبریژن شاهد درمان ۵۰ درصد از اسکار‌های پوستشان بوده‌اند.
  • این روش سرپایی و غیرتهاجمی است.

معایب درم آبریژن

  • این روش درمانی می‌تواند چندان هم ساده نباشد.
  • این روش گزینه مناسبی برای افرادی که پوست حساسی دارند، نمی‌باشد.
  • این روش گزینه مناسبی برای کسانی که به مشکلات خودایمنی دچار هستند، نمی‌باشد.

۲. پیلینگ یا لایه‌برداری شیمیایی

این روش شامل استفاده از نوعی اسید به‌خصوص و قوی بر روی پوست می‌باشد که در نتیجه‌ی آن لایه‌ی بالایی پوست به طور کامل از بین رفته و اسکار‌های قدیمی بهبود می‌یابند. به طور کلی ۳ نوع پیلینگ شیمیایی وجود دارد:

  • پیلینگ قوی

در این روش لایه‌های زیرین پوست نیز تحت تاثیر قرار گرفته و بهبود می‌یابند. به همین خاطر نیز بسیاری از افراد از این نوع پیلینگ استفاده می‌کنند تا زخم‌های بزرگ و پررنگ‌تر را از بین ببرند.

  • پیلینگ سطحی

این نوع از پیلینگ برای درمان اسکار‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و نتایج کمتری دارد.

  • پیلینگ متوسط

اسید گلیکولیک موجود در این نوع پیلینگ سبب گشته که از این روش برای جلوگیری از پیری پوست استفاده شود.

درمان اسکار؛ روش‌ها و هزینه آن

انجام پیلینگ قوی بسیار حساس می‌باشد و نیاز به مراقبت‌هایی بعد از آن خواهید داشت. بعد از انجام این جراحی، صورت شما بانداژ می‌شود و ملزم هستید چند وقت یکبار آن را تعویض نمایید. حدود ۳ هفته بعد از گذشت انجام این جراحی، بهبودی کامل حاصل خواهد شد.

انجام روش پیلینگ رواج بسیار زیادی دارد و این روش در بیشتر کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود. برای استفاده از این روش در درمان اسکار پوست، باید ابتدا ازپزشک معالج‌تان مشاوره بگیرید. ممکن است این روش درمانی برای اسکار‌هایی در سطح اسکار‌های شما مناسب نباشد و متخصص پوست روش‌های بهتری را به شما پیشنهاد دهد.

مزایای پیلینگ شیمیایی

  • پیلینگ‌ها شیمیایی بسیار رایج هستند.
  • این روش می‌تواند سایر مشکلات پوستی از قبیل چروک و پیری پوست را نیز حل نماید.
  • با این روش فرد صاحب پوستی صاف و جوان خواهد شد.

معایب پیلینگ شیمیایی

  • پیلینگ شیمیایی سبب می‌گردد که پوست فرد حساسیت بیشتری نسبت به آفتاب نشان دهد و در نتیجه بیش از پیش در معرض سوختگی باشد.
  • اگر پوست شما حساس باشد و یا آثار اگرما روی آن باشد، پیلینگ شیمیایی موجب سوزش خواهد شد.
  • این روش درمانی برای زنان باردار و شیرده مناسب نمی‌باشد.
  • روی افرادی که پوست تیره‌تری دارند، نتایج چندان واضحی به جای نمی‌گذارد.

۳. بازسازی سطح پوست با لیزر

یکی دیگر از مهم‌ترین روش‌های درمان اسکار، استفاده از لیزر می‌باشد. هدف اصلی لیزر نیز، دقیقا مشابه با پیلینگ شیمیایی و درم آبریژن، برداشتن لایه بالایی پوست می‌باشد. در این روش از یک لیزر با توان بالا برای برداشتن لایه بالایی پوست استفاده می‌گردد.

به طور کلی دو نوع درمان لیزری برای درمان اسکار پوست وجود دارد. نوع اول اربیوم و نوع دوم لیزر کربن دی اکسید. اگرچه لیزر اربیوم ایمن‌ترین راه برای درمان به حساب می‌آید، اما لیزر کربن دی اکسید موثرترین راه برای درمان اسکار پوست می‌باشد.

درمان اسکار؛ روش‌ها و هزینه آن

مزایای لیزر

  • این روش درمانی مدت زمان بهبود کمتری نسبت به سایر روش‌ها دارد (۳ الی ۱۰ روز)

معایب لیزر

  • این روش گزینه مناسبی برای کسانی که پوست‌شان مستعد جوش می‌باشد، به حساب نمی‌آید.
  • لیزر درمانی برای کسانی که پوست تیره‌تری دارند، چندان موثر عمل نمی‌کند.
  • می‌تواند باعث عفونت، ایجاد زخم و یا قرمز شدن پوست شود.

۴. جراحی پلاستیک

این روش یکی دیگر از راه‌های درمان اسکار به شمار می‌آید که بر خلاف سایر روش‌های گفته شده، کاملا تهاجمی می‌باشد. اما لازم به ذکر است که پیش از اقدام برای جراحی، باید با متخصص خود مشورت کنید تا مطمئن شوید اسکار شما تنها با جراحی درمان می‌گردد و یا روش‌های دیگری نیز برای درمان آن وجود دارد. پس از تایید جراحی توسط متخصص، اسکار‌های پوست‌تان، با توجه به خوایته‌ای که دارید، برداشته می‌شوند و یا کمرنگ‌تر از سابق خواهند شد. سعی کنید در این روش درمانی از یک جراح پلاستیک به جای متخصص پوست کمک بگیرید.

مزایای جراحی پلاستیک

  • معمولا جراحی پلاستیک نتایج بهتری در درمان اسکار، نسبت به سایر روش‌ها به جای می‌گذارد.

معایب جراحی پلاستیک

  • هزینه بالای این روش درمانی باعث شده که بسیاری از مردم برای درمان اسکار خود به سراغ این روش نروند.

۵. درمان‌های خانگی اسکار

روش‌های درمان خانگی اسکار بسیار ساده‌تر و کم تهاجمی‌تر از سایر روش‌ها می‌باشند. بسیاری از چیز‌هایی که موجب درمان اسکارتان می‌شوند، به سادگی در خانه و کابینت دارو‌ها یافت می‌شوند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها کمک شایانی به درمان اسکار‌های پوستی‌تان کنید. برخی از اصلی‌ترین راه‌های درمانی به شرح زیر می‌باشند:

وازلین: خاصیت مرطوب‌کنندگی وازلین، از شدت گرفتن اسکار‌های پوست پیشگیری می‌کند.

محلول‌های سفیدکننده: این محلول‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌ها و داروخانه‌های سراسر کشور تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

عسل: عسل می‌تواند باعث کاهش قرمزی و عفونت پوست شود.

درمان اسکار؛ روش‌ها و هزینه آن

مزایای استفاده از روش‌های خانگی درمان اسکار

  • این روش‌ها مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها به حساب می‌آیند.
  • این روش‌ها در دسترس‌تر می‌باشند و بسیاری از آن‌ها را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه نمایید.

معایب استفاده از روش‌های خانگی درمان اسکار

  • هیچ ضمانتی وجود ندارد که روش‌های درمانی قطعا نتیجه مثبت داشته و منجر به درمان اسکار پوست شوند.
  • استفاده از این روش‌ها همچنین می‌تواند ریسک واکنش‌های آلرژیک پوست را بالاببرد.

هزینه درمان اسکار

همانطور که گفتیم، روش‌های مختلفی برای درمان اسکار وجود دارد که هر یک از روش‌ها به نوبه‌ی خود دارای مزایا و معایبی می‌باشند. درمان اسکار با هریک از روش‌های گفته شده می‌تواند هزینه‌های مختلفی را برای بیمار به همراه داشته باشد. به همین خاطر نمی‌توانیم قیمت و هزینه مشخصی را برای درمان اسکار بیان نماییم.

برای تعیین هزینه دقیق درمان اسکار باید ابتدا توسط یک متخصص پوست مورد معاینه قرار گیرید. متخصص پوست سطح اسکار شما را مشخص نماید و بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد. بدیهی است که روش‌های خانگی کم هزینه‌ترین روش درمان اسکار و روش جراحی پلاستیک گران‌ترین روش به حساب می‌آیند.

حتما میزان بودجه‌ی خود را نیز به هنگام مشورت با متخصص پوست، درمیان بگذارید تا بهترین روش با میزان بودجه‌تان به شما پیشنهاد داده شود. دقت داشته باشید که حتما از متخصصین با تجربه پوست در این زمینه‌ها کمک بگیرید تا نتایج مثبتی را شاهد باشید. انجام درمان‌های پوستی بسیار حساس می‌باشند و بهتر است حتما به افراد متخصص، هرچند با هزینه کمی بیشتر سپرده شوند. پس اولویت خود را کیفیت بالاتر قرار دهید و نه هزینه کمتر.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو