اختصاصی/ کرونا و بلایی که تغذیه ناسالم سر رشد دانش‌آموزان می‌آورد

26

1399/9/13

14:56


نتایج یک بررسی در کشورهای مختلف دنیا حاکی از آن است که تغذیه نامناسب و ناسالم طی دوران تحصیل هر کودک،‌ موجب کاهش رشد قدی کودک تا حدود ۲۰ سانت می‌شود.

اختصاصی/ کرونا و بلایی که تغذیه ناسالم سر رشد دانش‌آموزان می‌آورد

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، کالجی در لندن اخیرا تحلیل بین المللی و گسترده ای را انجام داده که نتایج آن در نشریه The Lancet منتشر شده است. در این تحلیل  قد و وزن کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه در سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این مطالعه که از داده های 65 میلیون کودک ۵ تا ۱۹ ساله در ۱۹۳ کشور جهان استفاده شده، مشخص شد که قد و وزن دانش آموزان در تمام مقاطع  ـکه نشان دهنده سلامت و کیفیت رژیم غذایی آنهاستـ  در سراسر جهان بسیار متفاوت است. 
 
در بلندترین و کوتاه ترین کشورها بین جوانان 19 ساله ، 20 سانتی متر اختلاف قدی وجود داشت ؛ یک شکاف رشد هشت ساله برای دختران و  شکاف رشدی شش ساله برای پسران در میان کشورهای مختلف مشاهده شد.  به عنوان مثال، این تحقیق نشان داد یک دختر با میانگین سنی ۱۹ ساله  در بنگلادش و گواتمالا ( کشورهایی با کوتاه ترین قد در دختران) همان قدی را دارد که یک دختر با میانین سنی ۱۱ ساله در هلند؛ کشوری که بلندترین قد در دختران و پسران را دارد. 
 
تیم بین المللی این مطالعه هشدار داده اند که تغذیه بسیار متغیر در دوران کودکی، به ویژه کمبود مواد غذایی باکیفیت، ممکن است منجر به توقف رشد و افزایش چاقی کودکان شود. این امر بر سلامتی و رشد بهینه کودک در کل زندگی او تأثیر می گذارد. این تحقیق که اطلاعات آن مربوط به سال های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۹ می باشد نشان می دهد که کشورهای شمال غربی و مرکز اروپا مانند هلند،‌ مونته نگرو، دانمارک و ایسلند بلندترین رشد قدی را در سنین میانگین ۱۹ ساله دارند. 
 
در مقابل، تا سال ۲۰۱۹ کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا،‌ امریکای لاتین و آفریقای شرقی مانند تیمورشرقی،‌ گینه ،‌گواتمالا و بنگلادش  کوتاه ترین رشد قدی در میانگین سنی ۱۹ ساله داشتند. بیشترین پیشرفت در متوسط ​​قد کودکان طی 35 سال، در اقتصادهای نوظهور مانند چین، کره جنوبی و برخی از مناطق جنوب شرقی آسیا مشاهده شده است. ه عنوان مثال ، پسران 19 ساله در چین در سال 2019، 8 سانتی متر بلندتر از سال 1985 بودند. در مقابل ، قد کودکان و به ویژه پسران ، در بسیاری از کشورهای جنوب صحرای آفریقا در طی این چند دهه راکد یا کاهش یافته است.
 
طی ۳۵ سال رشد میانگین قدی در انگلیس نیز بدتر شده است به طور که پسران ۱۹ ساله از رتبه ۲۸مین قدبلند در دنیا در سال ۱۹۸۵ به ۳۹مین قدبلند در سال ۲۰۱۹ تنزل یافتند. دختران این کشور نیز در سال ۱۹۸۵ رتبه ۴۲ بوده و در سال ۲۰۱۹ ۴۹ام شدند. 
 
این مطالعه همچنین شاخص توده بدنی کودکان (BMI) را نیز ارزیابی کرده است- اندازه گیری نسبت قد به وزن  که نشانه ای از این است که آیا فرد وزن مناسبی برای قد خود دارد. تجزیه و تحلیل مذکور نشان داد که جوانان 19 ساله با بیشترین BMI در جزایر اقیانوس آرام ، خاورمیانه ، ایالات متحده آمریکا و نیوزیلند ساکن بوده و زندگی می کنند. BMI جوانان 19 ساله در کشورهای جنوب آسیا مانند هند و بنگلادش در پایین ترین رقم خود ثبت شد. 
 
تفاوت میان بالاترین و پایین ترین  BMI در این مطالعه ،‌حدود 9 واحد BMI (معادل حدود 25 کیلوگرم وزن) بوده است.   این تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که در بسیاری از کشورها ، کودکان در سن پنج سالگی دارای قد و وزن در محدوده سالم تعریف شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، هستند. اما پس از این سن، کودکان در برخی از کشورها نسبت به پتانسیل رشد سالم، افزایش قد بسیار کمی را تجربه کرده و وزن‌شان بیش از حد افزایش یافته است.  
 
این تیم مهمترین دلیل این امر را فقدان تغذیه مناسب و سالم و محیط زندگی در سالهای مدرسه می داند زیرا هم افزایش قد و هم افزایش وزن ارتباط تنگاتنگی با کیفیت رژیم غذایی کودک دارند. 
 
پروفسور مجید عزتی، نویسنده ارشد این مطالعه تحقیقاتی از دانشکده بهداشت عمومی امپریال  لندن در این باره تاکید کرد: کودکان در برخی کشورها با رشد سالم به پنج سالگی می رسند اما در سال های مدرسه از لحاظ رشدی عقب می مانند. این نشان می دهد که در بهبود تغذیه کودکان پیش دبستانی و کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه عدم تعادل و تناسب وجود دارد. این مسئله به ویژه در هنگام بیماری همه گیر COVID-19 هنگامی که مدارس در سراسر جهان تعطیل شده،  بسیار مهم است و بسیاری از خانواده های فقیر قادر به تأمین تغذیه مناسب برای فرزندان خود نیستند. 
 
دکتر آندره رودریگز مارتینز ، یکی از نویسندگان صلی این مطالعه افزود:  یافته های ما باید زمینه ای برای ایجاد سیاست هایی باشد که مواد مغذی و مقوی را برای دانش آموزان در دسترس قرار داده و هزینه غذاهای مغذی را کاهش می دهد ، زیرا این امر به کودکان کمک می کند تا بدون افزایش وزن بیش از حد،‌قد بلندی داشته باشند.  این ابتکارات می تواند شامل کوپن های غذایی برای غذاهای مقوی مخصوص خانواده های کم درآمد و برنامه های غذایی سالم  و رایگان در مدارس باشد. 
 
این اقدامات باعث می شود که کودکان بدون افزایش وزن بیش از حد، قدبلند شوند و از مزایای مادام العمر آن بهره مند شوند!
 
 
منبع: sciencedaily/ نوامبر ۲۰۲۰
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو