۷۵هزار کودک تابعیت ایرانی می‌گیرند

منبع: برترین ها

111

1399/9/13

16:29


آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) از اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای اعطای تابعیت ایرانی به هزاران کودکی که حاصل ازدواج مادران ایران و پدران غیرایرانی هستند، قدردانی کرد.

خبرآنلاین: آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (کمیساریا) از اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای اعطای تابعیت ایرانی به هزاران کودکی که حاصل ازدواج مادران ایران و پدران غیرایرانی هستند، قدردانی کرد.

 به نقل از آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، اولین کودکان از بین ۱۰ هزار پرونده متقاضی تابعیت ایرانی که تا به امروز تایید شده‌اند، طی یک ماه گذشته، مدرک شناسایی ایرانی خود که مدت‌ها در آرزوی آن بودند، به نام شناسنامه را دریافت کردند.

براساس قانون جدید تابعیت ملی که سال گذشته به گونه‌ای اصلاح شد که کودکان زیر ۱۸ سال را نیز در بر بگیرد، حدود ۷۵ هزار کودک که می‌توانند در معرض خطر بی‌تابعیتی باشند، واجد شرایط دریافت تابعیت ایرانی هستند.

علیرغم شیوع و همه گیری کوید-۱۹ در ایران، کمیساریا همواره به والدین کودکانی که مادرانشان ایرانی و پدرانشان غیرایرانی هستند، کمک و مشاوره حقوقی سیار و رایگان جهت پیشبرد روند ارائه تقاضای تابعیت ارائه می‌کند.

قانونی که انتقال تابعیت از مادران ایرانی به فرزندانشان را مجاز نموده همچنین در جایی که عمدتا تابعیت از پدر منتقل می‌گردد، قدم مهمی در کم کردن فاصله بین مردان و زنان در ایران برداشته است.

با وجود اینکه دولت ایران از اعضای کنوانسیون‌های بی‌تابعیتی نیست، ولی قدم‌های جدی در جهت پیشگیری و کاهش بی‌تابعیتی در کشور برداشته است. اگرچه قانون ایران هنوز مادر و پدر را کاملا به صورت مساوی در قابلیت انتقال تابعیت به فرزندان خود قرار نمی‌دهد، ولی یک پیشرفت چشمگیر را نشان داده است.

در سراسر جهان افراد بی‌تابعیت می‌توانند تمام عمر خود با طردشدگی و تبعیض روبرو شوند و اغلب از دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و فرصت‌های شغلی محروم می‌مانند و آنها را در مقابل سواستفاده و بهره‌برداری آسیب پذیر می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو