میراث دوستان برای توقف قانون جامع آب کشور درخواست دادند

منبع: همگردی

70

1399/9/13

16:30


ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، میراث دوستان برای توقف قانون جامع آب کشور درخواست دادند.

قضیه چیست؟

تجربه حضور پیمانکاران وزارتخانه ای مانند نیرو در محوطه های تاریخی تا امروز بواسطه بی توجهی به محوطه های تاریخی قرار گرفته در طرح هایی که در دست اجرا داشته اند، آنقدر تلخ و گاه فاجعه بار بوده که هر صحبتی درباره ی اجرای پروژه های دیگر دل فعالان، کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی را می لرزاند.

از پروژه های عمرانی که در عرصه یا حریم آنها تعریف شد و بدون هیچ استعلامی از میراث فرهنگی کارشان را آغاز کردند تا بالاخره بعد از اعتراضات مختلف و تخریب هایی در همان محوطه ها، مجبور به کنار آمدن به حضور میراث فرهنگی شدند تا با انجام کاوشهای نجات بخشی بخشهای باقی مانده از آن محوطه ها نجات پیدا کرده و سرانجام آن پروژه های عمرانی به نتیجه برسند.

اکنون و بدنبال مطرح شدن بحث تدوین و تصویب قانون جامع آب در کشور در طول حدود یک دهه گذشته تا امروز، فعالان میراث فرهنگی درخواست توجه بیشتر به میراث فرهنگی در این طرح را دارند، طرحی که معتقدند قوانین میراثی در آن هیچ راهی ندارد.

الیار عاصمی زاده، رئیس شورای هماهنگی سازمان های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نامه ای خطاب به علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آورد: «احتراما به استحضار می رساند وزارت نیرو در صدد ارائه لایحه ای برای تصویب قانون جامع آب براساس پیش نویس این قانون در سال 1393 است. پیش نویس مذکور فاقد جامعیت و بدون حضور ذینفعان حقیقی و دارای ایرادات متعدد فنی و حقوقی و در برخی موارد ناقض قوانین و مقررات سایر دستگاه ها از جمله قوانین مرتبط با میراث فرهنگی است و به هیچ عنوان نمی تواند پایه ایی مناسب برای تنظیم لایحه ایی جامع در حوزه آب باشد.

لذا درخواست می شود جنابعالی در نامه ای به رئیس جمهور، ضمن متوقف کردن روند کنونی تهیه ی این لایحه، زمینه ای را فراهم کنید تا با تشکیل کارگروه هایی از سایر ذینفعان در دیگر بخشها به خصوص کارشناسان وزارت میراث فرهنگی و تشکل های فعال این بخش، اقدام به تدوین جدید با رویکردی هم راستا با سیاست های کلان وزارت میراث فرهنگی انجام شود، چرا که اغلب استقرارگاه های کهن و تاریخی کشور پیرامون مراکز آبی شکل گرفته اند و متاسفانه طی سالهای گذشته پروژه های اجرا شده توسط وزارت نیرو و به واسطه کم توجهی به مقوله پیشینه های تاریخی این مناطق آسیبهای بسیاری به سایت ها و محوطه های مهم میراثی کشور وارد کرده است. لازم به ذکر است ماده 33 پیش نویس قانون جامع آب کشور با نگرشی کلی به موضوع میراث آب پرداخته و حتی می توان آن را مغایر با قانون برنامه ششم دانست.»

میراث دوستان برای توقف قانون جامع آب کشور درخواست دادند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو