راهکارهایی برای افزایش ماندگاری عطر

منبع: روزیاتو

86

1399/9/13

17:01


تا به حال عطری داشته اید که بوی آن را خیلی دوست داشته باشید اما بیشتر از یک ساعت روی پوست تان نماند؟ در این مطلب می خواهیم ببینیم علت این اتفاق چیست و چند راهکار برایتان داریم که کمک می کنند عطرتان ماندگاری بیشتری داشته باشد.

چرا بوی عطرم زود می پرد؟

از لحظه ای که عطر را می زنید، نوت های آغازین آن بعد از ۵ تا ۱۵ دقیقه از بین می روند. به همین خاطر هم هست که هرگز نباید بلافاصله بعد از زدن یک عطر درباره ی بوی آن قضاوت کنید. نت های میانی ۲ تا ۴ ساعت باقی می مانند و ماهیت اصلی عطر را آشکار می کنند. نت های پایانی هم معمولاً ۴ تا ۶ ساعت دوام می آورند.

عطرها به گونه ای هستند که دوست دارند به پوست «بچسبند» به همین دلیل معمولاً روی پوست کسانی که پوست چرب تری دارند مدت بیشتری باقی می مانند. میزان تندی عطر و به همین ترتیب، نوت های آن هم در این مسأله تأثیرگذار است: نوت های پایانی عمیق مثل چوب، صمغ، چرم و تنباکو – موادی که آرام آرام، با دود اما بی شعله می سوزند – از نظر ساختاری «سنگین تر» محسوب می شوند، بنابراین کندتر بخار می شوند. عطری با رایحه ی مرکبات هرگز ماندگاری عطری با رایحه ی شرقی را ندارد.

یک عطر می تواند ۴ تا ۶ ساعت (یا حتی بیشتر) دوام آورد، اما این مسأله به میزان تندی عطر و میزان خشکی پوست شما یا حتی نوع آب و هوا بستگی دارد؛ عطر از پوست خشک یا زمانی که هوا خشکی زیادی دارد، زودتر می پرد.

اما اگر حتی در زمستان هم بوی عطرتان زودتر از آنچه دوست دارید از بین می رود، چه کاری از دست تان برمی آید؟

چه کار کنم ماندگاری عطرم بیشتر شود؟

۱- از محصولات بدنی ای استفاده کنید که بوی آن ها با هم جور باشد، البته در صورتی که چنین محصولاتی موجود باشد، در غیر اینصورت از محصولات بدون رایحه استفاده کنید. این روش بسیار خوبی برای تقویت بوی عطر خود است؛ به خصوص کرم ها و لوسیون های بدن حاوی مواد نرم کننده ای هستند که بوی عطر را نگه می دارند. اگر چنین محصولاتی موجود نبود، سراغ محصولات بدون رایحه بروید تا تداخلی در بوی عطرتان ایجاد نکنند. به آن ها به چشم یک پرایمر یا همان زیرساز برای عطر خود نگاه کنید.

۲- سراغ یک فرمولاسیون قدرتمندتر بروید. ادوپرفیوم، پیور پرفیوم و اکستریت، فرمولاسیون بسیار غلیظی دارند، به همین دلیل بوی آن ها با شدت بیشتری احساس می شود و مدت بیشتری هم دوام می آورند. شاید گران تر باشند، اما بسیار کمتر مجبور به استفاده از آن ها هستید. یک معامله ی برد-برد!

۳- سعی کنید به موهایتان هم مثل پوست تان عطر بزنید – البته باید حواس تان باشد که اگر عطر رنگ تیره ای داشته باشد ممکن است ناخواسته موهایتان را رنگ کنید (اول آن را روی یک دستمال کاغذی امتحان کنید). مو ساختاری متخلل دارد و در بسیاری از موارد بوی عطر را به مراتب بیشتر از پوست از خود بلند می کند.

۴- به یک شال عطر بزنید؛ گرمای بدن تان بویش را ساطع خواهد کرد. این روش خوبی هم هست برای امتحان کردن یک عطر جدید که از بوی آن مطمئن نیستید. هر زمان هم که از بوی عطر خسته شدید کافی است شال را در آورید و یکی دیگر بیاندازید.

۵- یادتان باشد که بینی ما پس از مدتی حساسیت خود را از دست می دهد و خیلی زود به نوت های عطر عادت می کند. شاید خودتان بعد از ۳۰-۴۰ دقیقه دیگر اصلاً بویش را حس نکنید، اما ممکن است هنوز برای اطرافیان قابل تشخیص باشد، بنابراین قبل از آنکه یک بار دیگر با عطرتان دوش بگیرید، از آن ها بپرسید بویش را حس می کنند یا نه.

بیشتر بخوانید:

چطور عطر خاص خود را پیدا کنیم؟

آموزش عطرسازی در سه سوت! راهنمای ترکیب عطرهای مختلف و ساخت عطر دلخواه خود

با بهترین و بدترین قسمت ها برای زدن عطر آشنا شوید

عطرهای مورد علاقه زنان خاندان سلطنتی بریتانیا؛ از ملکه تا عروس های سلطنتی

تولید عطری که بوی فضا می دهد

 

تماشای این ویدئو را به شما پیشنهاد می کنیم:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو