راه جدید ضدعفونی کرونایی

85

1399/9/13

17:59


محققان راه حل جدیدی برای نابودی ذرات کروناویروس معلق در هوا در فضاهای بسته نظیر بیمارستان ها یافتند.

راه جدید ضدعفونی کرونایی

به گزارش بهداشت نیوز، مدل سازی محاسبه ای محققان دانشگاه کرنفیلد انگلستان نشان می دهد که استفاده از نور ماورابنفش C (UVC) با دوز پایین می تواند برای ضدعفونی کردن فضاهای بسته استفاده شود بطوریکه در مقایسه با دستگاه های تهویه، میزان ضدعفونی کردن را ۵۰ تا ۸۵ درصد افزایش می دهد.
 
برخلاف UVC عادی که برای نابودی میکروارگانیزم ها استفاده می شود اما بی نهایت برای انسان مضر است و احتمالاً موجب cataracts و سرطان پوست می شود، شواهد نشان داده است که استفاده از UVC با دوز پایین ایمن و مطمئن است.
 
دکتر «لیانگ یانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «در محیط های بسته که امکان فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، ذرات کروناویروس معلق در هوا که با نفس کشیدن در هوا پخش می شوند احتمال گسترش بیماری را افزایش می دهند.
 
وی در ادامه می افزاید: «این تحقیقات نشان داده است که نور UVC با دوز پایین می تواند روشی جایگزین، ایمن و ارزان برای کاهش انتقال کروناویروس باشد.»
 
به گفته یانگ، «ما دریافتیم نور UVC با دوز پایین در فضاهای با تهویه ضعیف می تواند به اندازه ماسک های متداول N۹۵ در پیشگیری از انتقال بیماری موثر باشد.»
 
نور UVC زیرمجموعه یکی از سه نوع تابش الکترومغناطیسی با طول موج کوتاهتر از اشعه نور مرئی است. با سرعت ۱۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر (nm)، طول موج UVC کوتاه تر از UVA و UVB است. UVC با دوز پایین که برای انسان بیخطر است، می تواند توسط لامپ های ویژه تولید شده و به عنوان ضد عفونی کننده عوامل بیماری زا مورد استفاده قرار گیرد.
 
منبع: مهر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو