گفت‌وگوی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با مردم دقایقی قبل از شبکه یک سیما به طور زنده آغاز شد.

قرار است طی این گفت‌وگو، رئیس مجلس به بیان مجموعه عملکرد و اقدامات صورت گرفته در ۶ ماهه ابتدای مجلس یازدهم شورای اسلامی بپردازد.

قالیباف در ابتدای سخنانش ضمن تبریک  تسلیت شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان گفت:‌ در این شب‌ها مردم در سیل خوزستان به خصوص اهواز و آبادان هستند، به آنها خداقوت می‌گویم و امیدواریم نیروهای دولتی و مردمی کمک کنند تا شرایط سخت آنها هم بگذرد.

وی افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم بدون شک نباید دغدغه‌ای به جز دغدغه مردم داشته باشیم و طبیعتاً با گرانی‌ها آشنا هستیم و در فرصت‌هایی که پیدا می‌شود در میان مردم حضور یافته و با مردم صحبت می‌کنیم و در این بخش به طور جد مردم گله‌مندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این جای تعجب نیست که بنده در یکی از همین بازدیدها دیدم که پشت یک نانوایی نوشته شده نان نسیه داده نمی‌شود؛ من تعجب کردم که چطور چنین اتفاقی افتاده است به داخل نانوایی رفتم صحبت کردم و دیدم کسانی هستند که کارگر بوده و در این شرایط سخت با توجه به اینکه کارگر روزمزد هستند فرصت خرید نان پیدا نمی‌کنند و حتی برای خرید نان مشکل دارند.

قالیباف با بیان اینکه واقعاً مشکلات زیاد است، گفت: مردم از نان که ساده‌ترین موضوع است دچار مشکل است تا سایر موارد؛ اخیراً در موضوع مرغ نیز دچار مشکل شدیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: من فکر می‌کنم بحث گرانی را باید به دو بخش تقسیم کنیم، یکسری از مشکلات ریشه‌ای است. وقتی ما شرایط تحریم و کرونا را نداشتیم همه مردم پذیرفته بودند که نزدیک عید ۲۰ الی ۲۵ درصد به قیمت‌ها اضافه می‌شود و معنی آن این است که تورم ۲۵ درصد برای مردم امری طبیعی بود و سالی یکبار انتظار آن را می‌کشیدند.

*در سال آینده دچار کسری بودجه هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اکنون اگر مردم خیلی ناراحت هستند به خاطر این است که گاهی اوقات تورم را در سال چند بار متوالی می‌بینند و ثباتی در قیمت‌ها وجود ندارد، این بحثی ریشه‌ای است که چرا چنین اتفاقاتی می‌افتد. اساس این موضوع به کسری بودجه‌ای برمی‌گردد که در دولت‌های گذشته تا به امروز بوده و هست.

قالیباف افزود: حتی در بودجه‌ای که روز گذشته به مجلس ارائه شد نیز شامل حال آن می‌شود ما دچار کسری بودجه هستیم. 

وی گفت: بحث مسائل مدیریتی نیز در این میان دخیل است. ما در شبکه تهیه یعنی در تهیه، تأمین و توزیع در کشور دچار مشکلات جدی هستیم. این شبکه درستی نیست و این ریشه در حوزه سومدیریت دارد و در نظارت بر اینها دچار مشکل هستیم. به عنوان مثال در حال حاضر با همه شرایط سخت ارزی که داریم ارز ۴۲۰۰ تومان برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد یعنی تا ۲۷ مهر (در ۶ ماهه ابتدای سال) بیش از ۴ میلیارد دلار به اقلام اساسی ارز قطعی واگذار شده است، اما ما آثار این را در بیرون نمی‌بینیم. یعنی مرغ کیلویی ۲۸ هزار تومان شده و دیگر امروز پای مرغ به اندازه قیمت مرغ ۲ سال قبل شده است و مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند اینها به ضعف‌های مدیریتی برمی‌گردد.

ادامه دارد..