تیشه سودجویان به ریشه باغ‌های لواسان

منبع: برترین ها

104

1399/9/14

02:44


اهالی روستای امباج در بخش لواسانات شهرستان شمیرانات خواستار رسیدگی به وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و قطع هر روزه درختان هستند؛ اهالی از مسئولان خواسته اند به داد باغات برسند.

ایرنا: اهالی روستای امباج در بخش لواسانات شهرستان شمیرانات خواستار رسیدگی به وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و قطع هر روزه درختان هستند؛ اهالی از مسئولان خواسته اند به داد باغات برسند.

بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات همواره و از دیرباز به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و پاک، منابع طبیعی انبوه و اراضی حاصلخیز برای باغداری و کشاورزی مورد توجه صاحبان ثروت و قدرت بوده است.

جذابیت طبیعی روستاهای لواسانات به قدری است که بسیاری از پایتخت نشینان و افرادی که پایتخت محل فعالیت شغلی آنان است، لواسان را برای اقامت دایمی برگزیده اند.

تیشه سودجویان به ریشه باغ‌های لواسان

تخلفات موجود در روستاهای اطراف بخش لواسانات طی یکسال اخیر مورد توجه شهروندان و مسئولان قرار داشته است اما روستاییان امباج می‌گویند: تخلفات در اراضی این روستا همچنان پا بر جاست و مسئولان امر، نسبت به این روستا توجه زیادی ندارند.

اخبار ساخت‌وساز و تملک‌های غیرقانونی در این بخش بارها مطرح شده است و حتی در تابستان امسال پای رئیس قوه قضاییه را به این بخش باز کرده است.

سفر رییس قوه قضاییه به این منطقه و دستور العمل مبارزه با فساد و زمین خواری موجب شد تا شهروندان و ساکنان بومی به حفظ منابع طبیعی این منطقه امیدوار باشند اما سازندگان ویلاها و برج‌ها در حریم طبیعت، از مزیت دور بودن از شهر کانون توجه یعنی لواسان استفاده کردند و به ساخت و ساز بی‌جواز در روستاهای اطراف لواسان ادامه می‌دهند.

یکی از روستاهای لواسان، که ساخت و سازها در آن اخیرا شدت گرفته است؛ روستای امباج در دو کیلومتری لواسان است.

یکی از اهالی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: در این روستا درست مقابل دهیاری و در ورودی بافت روستا، اسکلتی به ارتفاع چهار طبقه سیمای ورودی روستا را اشغال کرده است.

او می افزاید: درست در کنار ساختمان دهیاری روستا، کوه‌هایی تراشیده شده است و در دل آن واحدهای فروش املاک و مستغلات به چشم می‌خورد.

فرد دیگری از اهالی امباج که ساکن بومی و دایمی است، گلایه های خود را از ساخت و سازهای اخیر اعلام می کند، از او می خواهم نامش را ذکر کند، می‌گوید: نامم را بگویم، برای خودم و فرزندانم دردسر می شود.

او می گوید: از زمانیکه نهادهای نظارتی به مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر لواسان پرداخته اند، سازندگان به سمت روستاها هجوم آورده اند.

او ادامه می دهد: اراضی کشاورزی و باغداری با پیشنهاد قیمت های هوس برانگیز خریداری می شود و بعد از مدتی تبدیل با ساختمان های بلند مرتبه می شود.

مشاهدات خبرنگار ایرنا حاکی از آن است که ساخت و ساز در روستای مذکور به حدی پیش‌رفته است که آبراهه میانی روستا توسط نخاله‌ها و پسماندهای ساختمانی سازندگان مسدود شده و بخشی از درختان مرتع به این واسطه زیر تلی از خاک مدفون شده است.

اهالی می گویند: این ساختمان‌های بلند مرتبه معیشت آن‌ها را تهدید می کند؛ چرا که با انسداد رودخانه روستا، بخشی از مراتع به زودی خشک خواهد شد.

اهالی روستای امباج و سایر روستاهای لواسانات نگرانند؛ چرا که این ساخت‌وسازها در این روستا که اکثر سکنه‌ آن باغدار یا دامدارند، اخیرا اتفاق افتادن و گسترش یافته است.

شهرستان شمیرانات در شمال و شمال شرق استان تهران با داشتن دو بخش لواسانات و رودبارقصران با داشتن رودخانه و باغات سرسبز میوه، یکی از زیباترین مناطق طبیعی کشور محسوب می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو