۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ به انتخاب کایه دو سینما / "مستند "شهرداری" در صدر است

116

1399/9/14

11:39


نشریه معروف فرانسوی بهترین‌ فیلم‌های سال را معرفی کرد.

۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ به انتخاب کایه دو سینما / "مستند "شهرداری" در صدر است

سرویس سینمایی هنرآنلاین: مجله فرانسوی کایه دو سینما که از آن به‌عنوان قدیمی‌ترین و معتبرترین مجله سینمایی دنیا یاد می‌شود، در تازه‌ترین شماره خود فهرست بهترین فیلم‌های سال 2020 را منتشر کرد.

این فهرست در حالی منتشر شد که کایه دو سینما سالی پر فرار و نشیب را پشت سر گذاشت. مارس گذشته و در شروع همه‌گیری کووید-19، اعضای تحریریه در اعتراض به مالکیت جدید مجله استعفا دادند. بااین‌حال، بعد از شش ماه غیبت، نشریه از نو شکل گرفت. تعدادی از نویسندگان برگشتند و تعدادی نیز قید کار در کایه دو سینما زدند.

آن‌ها که ماندند، به‌رسم سال‌های قبل و متفاوت با جریان روز، 10 فیلم منتخب سال 2020 را انتخاب کردند که خیلی از آن‌ها تولیدات یک یا حتی دو سال قبل هستند. قطعاً محدودیت اکران امسال به خاطر بیماری کرونا و برگزار نشدن جشنواره کن، در انتخاب‌های امسال اعضای تحریریه کایه دو سینما تأثیر داشته است.           

به‌هرحال، "شهرداری" تازه‌ترین ساخته فردریک وایزمن مستندساز سرشناس آمریکایی در صدر فهرست بهترین‌های سال به انتخاب نویسندگان نشریه معروف فرانسوی قرار گرفت.  

فیلم جدید وایزمن 90 ساله، مکاشفه‌ای درباره عملکرد مقامات رسمی بوستون، ماساچوست، از منظر اقدامات در مورد برابری نژادی، مسکن و تغییرات آب و هوایی است. "شهرداری" اولین بار در دنیا سپتامبر امسال در جشنواره ونیز در بخش خارج از مسابقه – غیرداستانی نمایش داده شد.

وایزمن که در کمبریج، ماساچوست زندگی می‌کند، یک مستندساز پرکار است. او کار در این حوزه را از 1967 با "Titicut Follies" شروع کرد که نگاهی به یک بیمارستان مخصوص جنایتکاران روانی داشت. استفاده از نماهای طولانی و بدون قطع بی‌آنکه هیچ نوع تفسیری بر فیلم سنگینی کند، از ویژگی‌های کار اوست.

وایزمن در 2014 جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد و در 2017 جایزه اسکار افتخاری گرفت. "در برکلی" (2013)، "در جکسن هایتس" (2015) و "اکس لیبریس: کتابخانه عمومی نیویورک" (2017) از دیگر ساخته‌های اوست.

"زنی که فرار کرد" ساخته هونگ سانگ‌سو کارگردان کره‌ای، انتخاب دوم کایه دو سینما است. این فیلم در هفتادمین جشنواره فیلم برلین جایزه خرس نقره‌ای  بهترین کارگردان را برای سانگ‌سو به همراه داشت.

"زنی که فرار کرد" بیست و چهارمین فیلم بلند داستانی سینماگر 60 ساله است که از او به‌عنوان وودی آلن کره یاد می‌شود و برای علاقه‌مندان سینما با فیلم‌هایی چون "شب و روز" (2008)، "هائه‌وون دختر هیچ‌کس" (2013)، "سانهی ما" (2013)، "الان درست، بعداً غلط" (2015) و "تنها در ساحل در شب" (2017)، آشناست.

این فیلم همچنین هفتمین فیلم سانگ‌سو با بازی کیم مین-هی، منبع الهام و شریک زندگی‌اش است. مین-هی نقش زنی متأهل به نام گامهی را بازی می‌کند که همسرش در یک سفر کاری است. او ابتدا به دیدن دو دوست قدیمی می‌رود که بعد از ازدواج ارتباطش با آن‌ها قطع شده بود و بعد به‌طور تصادفی در یک سینما آشنایی قدیمی را می‌بیند که برایش باعث خوشحالی است.

یک فیلم دیگر سانگ‌سو نیز در فهرست بهترین‌های سال به انتخاب کایه دو سینما دیده می‌شود: "هتل کنار رودخانه" که در رده ششم قرار گرفته است.

فیلم آمریکایی "جواهرات تراش‌نخورده" ساخته جوزف و بن سفدی که سال گذشته بسیار با استقبال روبرو شد، در رده سوم فهرست نویسندگان نشریه فرانسوی است. آدام سندلر در این فیلم نقش یک جواهرفروش را بازی می‌کند که همیشه به دنبال موفقیت بزرگ بعدی است و چنان ریسک می‌کند که می‌تواند تا پایان عمر زندگی‌اش را تأمین کند.

"Malmkrog" به کارگردانی کریستی پویو فیلمساز رومانیایی که در جشنواره فیلم برلین جایزه بهترین کارگردان بخش برخوردها را برای او به همراه داشت و فیلم فرانسوی "چیزهایی که می‌گوییم، کارهایی که می‌کنیم" ساخته امانوئل موره، به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم فهرست هستند.

فیلم چینی "اقامت در کوهستان فوچون" به کارگردانی جی‌یو شائوگنگ، "شوری اشک‌ها" ساخته فیلیپ گارل کارگردان و فیلمنامه‌نویس پرکار فرانسوی که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم برلین حضور داشت، فیلم فرانسوی "عظیم" به کارگردانی سوفی لوتورنر و فیلم اسپانیایی "The August Virgin" ساخته خوناس تروئبا، دیگر فیلم‌های منتخب کایه دو سینما در سال 2020 هستند.

کایه دو سینما در دهه 1950 توسط آندره بازن، ژوزف-ماری لو دوکا و ژاک دونیول-والکروز تأسیس شد و زمانی خانه بزرگانی چون ژان-لوک گدار و فرانسوا تروفو بود. هر سال فهرست بهترین فیلم‌های سال به انتخاب این مجله، واکنش‌های فراوان به همراه داشته است. ازجمله در 2017 که کایه دو سینما در حرکتی قابل توجه سریال "توئین پیکس: بازگشت" به کارگردانی دیوید لینچ را به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد.

فهرست 10 فیلم برتر سال 2020 به انتخاب کایه دو سینما به این شرح است:

1- "شهرداری" (City Hall) به کارگردانی فردریک وایزمن (آمریکا)

2- "زنی که فرار کرد" (The Woman Who Ran) به کارگردانی هونگ سانگ‌سو (کره جنوبی)

3- "جواهرات تراش‌نخورده" (Uncut Gems) به کارگردانی جوزف و بن سفدی (آمریکا)

4- "Malmkrog" به کارگردانی کریستی پویو (رومانی/صربستان/سوئیس/سوئد/بوسنی و هرزگوین)

5- "چیزهایی که می‌گوییم، کارهایی که می‌کنیم" (The Things We Say, the Things We Do) به کارگردانی امانوئل موره (فرانسه)

6- "هتل کنار رودخانه" (Hotel by the River) به کارگردانی هونگ سانگ سو (کره جنوبی)

7- "اقامت در کوهستان فوچون" (Dwelling in the Fuchun Mountains) به کارگردانی جی‌یو شائوگنگ (چین)

8- "شوری اشک‌ها" (The Salt of Tears) به کارگردانی فیلیپ گارل (فرانسه/سوئیس)

9- "عظیم" (Enormous) به کارگردانی سوفی لوتورنر (فرانسه)

10- "The August Virgin" به کارگردانی خوناس تروئبا (اسپانیا)

علی افتخاری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو