ترجمه "من دینامیتم، سرگذشت فریدریش نیچه" به‌زودی منتشر می‌شود / کتابی‌ که فضای مبهم زندگی نیچه را کنار زده

109

1399/9/14

11:39


امین مدی از ترجمه کتاب "من دینامیتم، سرگذشت فریدریش نیچه" نوشته سو پریدو، خبر داد.

ترجمه "من دینامیتم، سرگذشت فریدریش نیچه" به‌زودی منتشر می‌شود / کتابی‌ که فضای مبهم زندگی نیچه را کنار زده

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: امین مدی مترجم، با این توضیح که کتاب "من دینامیتم، سرگذشت فریدریش نیچه" به‌زودی از سوی نشر برج منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این کتاب نوشته سو پریدو نویسنده‌ انگلیسی-نروژی، است. نخستین زندگی‌نامه‌ای که در 2005 به‌نگارش درآورده، "ادوارد مونک: پشت پرده‌ جیغ" برنده‌ جایزه‌ ادبی "یادبود جیمز تیت بلاک" شده که در کنار جایزه‌ "هاثورندن" از قدیمی‌ترین جوایز ادبی بریتانیاست. به‌هنگام نوشتن درباره‌ مونک شیفته‌ دوست او، آگوست استریندبرگ می‌شود و کتاب "سرگذشت استریندبرگ" را می‌نویسد که در سال 2012 به چاپ رسیده است. در نهایت، در سال 2018 نیز "من دینامیتم، سرگذشت فریدریش نیچه" را نوشته که جایزه‌ ادبی "هاثورندن" را گرفته است.

او با بیان این‌که کتاب در 22 فصل نوشته شده و روایت رمان‌ مانند آن جزییات بسیار مفصل و دقیقی دارد، ادامه داد: این اثر با بخشی از یک نمایشنامه شروع می‌شود که نیچه در جوانی نوشته است. داستان آن در مورد ملاقات نیچه با ریچارد واگنر است. او تاثیر زیادی بر نیچه گذاشته است به همین دلیل سو پریدو کتاب را با چند صفحه از این نمایشنامه آغاز می‌کند. در ادامه از دوران کودکی، پیشینه خانوادگی تا دوران مدرسه، دبیرستان، دانشگاه و استادی گفته شده است. به اولین نوشته‌ها و مقاله‌های نیچه می‌رسد و تک تک این متون را معرفی کرده و خلاصه‌ای که برای مخاطب قابل فهم باشد ارائه می‌دهد. این اثر کتاب به کتاب جلو می‌رود و به ترتیب سال‌های زندگی نیچه و آثاری که نوشته است تا به دو مرگ نیچه می‌رسد. مرگ اول نیچه در تورین است و از 55 سالی که عمر کرده 12 سالش را در جنون بسر می‌برد تا از دنیا می‌رود. مرگ اول زمانی رخ می‌دهد که با دیدن تازیانه خوردن اسبی دچار فروپاشی روانی می‌شود. این اتفاق پایان حیات فکری نیچه است بعد از آن مرگ جسمی نیچه در سال 1900 با سکته مغزی اتفاق می‌افتد.

مدی با این توضیح که نیچه در سال آخر حیاتش یک شی تزیینی و تحت مراقبت دیگران بوده، افزود: گزارش پزشکی، تشخیص پزشکان و مبنای مریضی او در کتاب ارائه شده است. پس از مرگ نیچه میراث ادبی او دست خواهرش الیزابت می‌افتد. در نتیجه هر اتفاقی که سر میراث ادبی نیچه افتاده مقصر خواهرش است چرا که یهودستیز افراطی بوده. نیچه زمانی که زنده بوده ارتباط خود را با خواهرش قطع می‌کند به دلیل همین بی‌خردی. الیزابت حتی نمی‌گذارد یک‌سری آثار نیچه مانند زندگی‌نامه‌ای که خودش نوشته منتشر شود و فلسفه نیچه را دستکاری می‌کند. در نتیجه کتاب دو روایت موازی را جلو می‌برد، یکی روایت اصلی زندگی نیچه و دیگری روایت فرعی زندگی خواهرش که چه بر سر نیچه آورده است.

او با بیان این‌که زندگی نیچه نقاط مبهم زیادی داشته و کتاب "من دینامیتم، سرگذشت فریدریش نیچه" این فضای مبهم را کنار زده، تصریح کرد: این اثر به روشنی نشان می‌دهد که مثلا چرا نیچه را زن ستیز یا یهودستیز دانسته‌اند ولی او در واقع چنین نبوده است. در کتاب می‌توانیم نیچه را در شخصی‌ترین حالت خودش پیدا کنیم. چرا که در کتاب‌های فلسفی خودش اثری از او نیست. این کتاب به نقاط تاریک زندگی و مرگش پرداخته و در مورد افرادی که بر او تاثیر گذاشته‌اند، از جمله ریچارد واگنر، شوپنهاور، یاکوب بورکهارت و داستایفسکی، سخن گفته است. هم‌چنین سیر تحول فلسفه را در بستر زندگی نیچه بررسی کرده است. 

امسال کتاب "مارکس و آزادی" نوشته تری ایگلتون با ترجمه مدی از سوی نشر نو منتشر شده و او این روزها مشغول ترجمه آثار کلاسیک فلسفه است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو