زندگی پیش رو (The Life Ahead)

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

سوفیا لورن که یکی از معروف ترین بازیگران تاریخ سینماست، پس از ده سال به مقابل دوربین آمده و ستاره فیلم است. بابک کریمی هم که اغلب با آثار اصغر فرهادی او را به خاطر می آوریم، در فیلم حضور دارد.

داستان فیلم درباره چیست ؟

مومو ( ابراهیم گرویه ) پسربچه یتیمی است که توسط یک دکتر به مادام رزا ( سوفیا لورن ) معرفی می شود تا برای مدتی حضانت او را برعهده بگیرد. اما مادام رزا با مومو اختلاف عقیده زیادی دارد و...

کارگردان کیست ؟        

ادوارد پونتی که فرزند سوفیا لورن است و تا پیش از « زندگی پیش رو » دو فیلم بلند دیگر در کارنامه اش ثبت کرده است. یکی « در میان غریبه ها » در سال 2002 که مادرش بازیگر نقش اصلی آن بود و دیگری فیلم کمدی « آمدن و رفتن » محصول سال 2011. هیچکدام از دو فیلم قبلی آقای پونتی نتوانسته بودند موفقیتی برای کسب کنند.

The Life Ahead

خانواده ها در هنگام تماشای فیلم باید به چه نکاتی توجه نمایند؟

فیلم به خانواده ها درباره رفتار کودکان و احتمال به انحراف کشیده شدنشان هشدار می دهد که می تواند مفید و آموزنده باشد. از صحنه های جنسی هم در فیلم خبری نیست.

نکات مثبت فیلم ؟

سوفیا لورن حتی در 86 سالگی هم درخشان است و توانسته بهترین بازیگر فیلم باشد. او صحنه را مانند تمام سال های جوانی در اختیار می گیرد و به دیگران اجازه خودنمایی نمی دهد.

بابک کریمی نیز یکی از بازیگران خوب « زندگی پیش رو » است. شخصیت حمیل با بازی او صمیمی و دوست داشتنی است.

« زندگی پیش رو » نگاهی به مقوله مهاجرت غیرقانونی و تبعات آن دارد و در عین حال از معدود آثاری است که نگاه سیاسی را به مسائل انسانی گره نمی زند. شخصیت های فیلم از یهودی گرفته تا مسلمان، با عشق و احترام در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در ارتباطات شان اثری از تحمیل و تحقیر نیست.

بازی ابراهیم گویه که « زندگی پیش رو » نخستین فیلم بلند او محسوب می شود قابل توجه است.

نکات منفی فیلم ؟

عمیق شدن رابطه پین مادام رزا و مومو مسیر منطقی را طی نمی کند. صمیمی شدن آنها نیازمند بزنگاهی بود که عاملی برای نزدیکی این دو که از هم بسیار فاصله دارند شود اما این بزنگاه در فیلم وجود ندارد.

کدی که روی دست مادام رزا قرار دارد اشاره به آشویتس دارد اما در طول فیلم جزئیات مربوط به تجربه مادام رزا درباره این دوران ترسناک باز نمی شود. شاید تجربه مادام رزا در آن دوران می توانست زمینه ساز شکل گیری شخصیتش در دوران حال باشد اما فیلم از کنار اشاراتی که خودش در طول فیلم مطرح می کند بدون هیچ توضیحی می گذرد.

The Life Ahead

حرف آخر :

« زندگی پیش رو » به طور قطع کمتر کسی را ناراضی خواهد کرد. درام تاثیرگذاری که مفهوم عشق در سراسر دقایق آن به چشم می خورد و باعث می شود در لیست آثاری قرار بگیرد که مخاطب پس از تماشای آن حال بهتری خواهد داشت. با اینحال باید گفت که « زندگی پیش رو » حرف جدیدی را هم مطرح نمی کند و مشابه دیگر آثاری است که با موضوعی یکسان در طول سال های اخیر ساخته شده اند. تنها برگ برنده فیلم بازی سوفیا لورن است که به احتمال زیاد نام او را در میان نامزدهای اسکار امسال خواهیم دید.

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

زندگی پیش رو (The Life Ahead)

زندگی پیش رو (The Life Ahead)

کارگردان : Edoardo Ponti

فیلمنامه : Ugo Chiti, Romain Gary

بازیگران :

Sophia Loren...Madame Rosa

Ibrahima Gueye...Momo

Renato Carpentieri...Dr. Coen

Babak Karimi...Hamil

ژانر : درام

زمان : 94 دقیقه

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)