روش های مختلف و آسان جهت یابی در شب

روش های مختلف و آسان جهت یابی در شب


منبع: آرگا

231

1399/9/14

14:25


پیدا کردن راه در شب کار بسیار دشواری می باشد و شما باید نسبت به آسمان و ستاره ها کمی مطالعه داشته باشید. در این مطلب روش های جهت یابی در شب را برایتان مطرح می کنیم تا اگر در جایی گم شدید بتوانید به راحتی راه خود را پیدا کنید. تا پایان این مطلب با ما باشید.

جهت یابی از قدیم مرسوم بوده است و افراد می توانستند با روش های ساده و کاربردی بدون استفاده از قطب نما راه خود را پیدا کنند. در ادامه این روش ها را برایتان بررسی می کنیم و چگونگی استفاده از هرکدام را برایتان خواهیم گفت.

جهت یابی در شب

جهت یابی در شب

اگر در شب در مکانی نا شناس گرفتار شده اید و نمی توانید راه خود را پیدا کنید بهتر است روش هایی که در ادامه مطرح می کنیم را به خوبی یاد بگیرید.

ستاره قطبی

یکی از راه هایی که می توانید راه خود را در شب پیدا کنید استفاده از ستاره قطبی می باشد. این ستاره محور چرخش ستاره ها می باشد. باید بدانید که این ستاره نشان گر شمال جغرافیایی می باشد یعنی اگر رو به آن ایستاده باشید رو به شمال هستید. برای یافتن ستاره قطبی می توانید از روش های گوناگونی استفاده کنید.

استفاده از دب اکبر

یکی از راه هایی که می توانید ستاره قطبی را پیدا و شناسایی کنید این است که از ستارگان دب اکبر کمک بگیرید. این صورت فلکی دارای ۷ ستاره می باشد که شبیه به ملاقه قرار گرفته اند. در واقع چهار ستاره شبیه به ذوزنقه قرار می گیرند و سه ستاره به دنباله آن می باشند. اگر با خطی فرضی دو ستاره ای که جهت بیرونی ملاقه را تشکیل می دهند با خطی فرضی به هم وصل کنید و پنج برابر فاصله آن ها رو به جلو حرکت کنید ستاره قطبی را مشاهده می کنید.

استفاده از ستاره های ذات الکرسی

این صورت فلکی شامل ۵ ستاره می باشد که به شکل m یا W قرار گرفته اند. اگر ستاره وسط W را ۵ برابر فاصله آن نسبت به سایر ستاره ها رو به جلو ادامه بدهید این ستاره را پیدا خواهید کرد.

استفاده از هلال ماه

برای جهت یابی در شب می توانید از حلال ماه استفاده کنید زیرا در برخی از مواقع نمی توان از ستاره ها کمک گرفت و درختان مانع دیدن آن ها می شوند بهتر است این راه را نیز بلد باشید.

نیمه دوم ماه قمری

باید بدانید که ماه به شکل هلال باریک تولد می یابد و در نیمه دوم ماه قمری تبدیل به ماه کامل می شود. در نیمه اول ماه های قمری قسمت تحدب ماه مانند پیکانی جهت غرب را نشان می دهد و نیمه دوم همان قسمت ماه به سمت شرق می باشد.  در واقع اگر با خطی فرضی دو سمت ماه را به هم وصل کنید می بینید که در نیمه اول ماه قمری شکل P و در نیمه دوم شبیه به q خواهد بود. بهتر است بدانید که ماه در نیمه اول ماه های قمری قبل از غروب آفتاب طلوع می کند و در نیمه دوم بعد از غروب آفتاب طلوع می کند. اگر می خواهید جنوبو شمال را بیابید بهتر است این خط فرضی که بین دو سر ماه رسم کرده اید را تا زمین ادامه بدهید در این صورت شما جنوب را مشخص می کنید و می توانید به راحتی شمال را در یابید. در واقع این روش جهت یابی دقت بالایی ندارد ولی می تواند به عنوان راهنمای تقریبی مناسب باشد. یکی از عیب های این روش این است که اگر ماه کامل باشد و شما در وسط دو نیمه ماه های قمری باشید نمی توانید از این روش برای جهت یابی استفاده کنید.

استفاده از ماه برای جهت یابی در شب

خوشه پروین

باید بدانید که برخی از ستارگان به شکل خوشه انگور در یک جا جمع می شوند و اگر آن ها را در شب بینید می توانید به راحتی راه خود را پیدا کنید.  این ستاره ها همانند خورشید از شرق به غرب حرکت می کنند و دم آن ها به طرف مشرق می باشد.

ستارگان بادبادکی

اگر به آسمان شب نگاه کرده باشید می بینید که حدودا ۷ الی ۸ ستاره در آسمان وجود دارد که به شکل علامت سوال می باشند و از سمت شرق به غرب در حال حرکت اند. باید بدانید که در همه روز های ماه قمری دنباله این ستاره ها به سمت مغرب می باشد. با پیدا کردن یک جهت به راحتی می توانید جهات دیگر را بررسی کنید. در واقع کهکشان دارای تعداد بسیار زیادی ستاره می باشد و هرچه از شمال شرق به به جنوب غرب برویم این ستاره ها بیشتر می شوند. اگر به آخر شب نزدیک شوید قسمت پهن راه شیری به سمت مغرب انحراف خواهد یافت.

جهت یابی با قبله

این روش یکی از روش هایی می باشد که می توانید در روز و شب از آن استفاده کنید و راه خود را بیابید. در واقع اگر قبله و انحراف آن را از سمت جنوب در نظر بگیرید می توانید به راحتی شمال را تشخیص بدهید. در صورتی که جنوب را بدانید و ۳۷ درجه به سمت غرب متمایل شوید می توانید قبله را پیدا کنید. در واقع اگر این چرخش را بر خلاف عقربه های ساعت ادامه بدهید و ۱۴۳ درجه دیگر هم بچرخید رو به شمال خواهید ایستاد. باید بدانید که قبله را با روش های متفاوتی می توانید بدست بیاورید که ساده ترین آن ها قبله نما است. این وسیله دقیق ترین روشی می باشد که می توانید از آن استفاده کنید. البته روش های دیگری همچون استفاده از سنگ توالت، قبرستان و محراب مساجد می تواند به شما کمک کند.

پیدا کردن راه در شب چگونه است؟

استفاده از نشانه های طبیعی

در نظر داشته باشید که روش های طبیعی در برخی از مواد می توانند به کمک شما بیایند تا بتوانید راه خود را پیدا کنید. باید بدانید که باد و آفتاب می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر محیط بگذارد و شما می توانید با استفاده از روش های طبیعی به راحتی شمال و جنوب را تشخیص بدهید. البته استفاده از وزش باد نمی تواند راه مناسبی برای شما باشد و همچنین آفتاب گاهی در جنگل به خوبی نمی تابد و  ممکن است شما را دچار اشتباه کند بنابراین نباید همیشه به یک نشانه اکتفا کنید و باید چندعامل طبیعی را با هم بررسی کنید.

خزه و گلسنگ

باید بدانید که در بخش های شمالی درختان و تخته سنگ ها خزه و گلسنگ های بیش تری دارد و شما می توانید از آن برای یافتن شمال استفاده کنید. درواقع بخش شمالی سنگ ها و درختان مرطوب تر از بخش جنوبی آن ها می باشد و رشد این موارد را در این بخش افزایش می دهد. در واقع این روش به دلایل بسیاری ممکن است شما را درگیر خطا کند و راه درست را نشان دهد بنابراین باید همزمان به دنبال موارد دیگری هم باشید تا بتوانید این ادعا را ثابت کرده و راه درست را پیدا کنید.

جهت یابی در شب

استفاده از درختان برای جهت یابی در شب

باید بدانید که در بخش های شمالی آفتاب کم تری به گیاهان می رسد این روش می تواند شمال را به خوبی مشخص کند. در واقع آن بخش از درختان که شاخ و برگ کم تری دارند می توانند شمال را نشان بدهند و می توانید برای اطمینان بیش تر از درختانی مانند راش، صنوبر، افرا و بلوط استفاده کنید. درختانی که برگ ریزان دارند در شیب های جنوبی رویش بهتری دارند و سراشیبی های شمالی همیشه سبز می باشد. در واقع زمین های جنوبی خشک تر از شمالی ها می باشند و رشد گیاهان در این بخش بیش تر از سمت شمالی می باشد.

نکته :  در نظر داشته باشید که باید به درختی اکتفا کنید که ریشه اش بر زمین باشد نه به درختی که بر زمین افتاده است.

باید بدانید که روش هایی همچون استفاده از قبله نما و روش های طبیعی برای جهت یابی در شب و روز مورد استفاده می باشد و شما می توانید از آن ها در روز هم استفاده کنید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل با نحوه تعیین جهت قبله آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو