ویتامین D نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی دارد

30

1399/9/14

15:30


رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:برای مقابله با بیماری کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن از اهمیت بالایی برخوردار است و در این زمینه کمبود ویتامین D می تواند مشکل ساز باشد

ویتامین D  نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی دارد

به گزارش بهداشت نیوز ،دکتر زهرا  اباصلتی  رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ویتامین دی ، نقشی اساسی در تقویت واکنش‌های ایمنی بدن دارد و از آنجا که در حال حاضر معمولا مواد غذایی مورد استفاده جامعه از ویتامینD کافی برخوردار نیست، افراد برای تامین این ویتامین ، وابسته به اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند.
 
وی با اشاره به اینکه مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند سطح ویتامین D بدن را افزایش دهند، خاطر نشان کرد: محققان تاکید می کنند که ویتامین D و مکمل‌های آن می‌تواند از عفونت‌های حاد تنفسی جلوگیری کند.
 
دکتر زهرا اباصلتی گفت: ویتامین D در خیلی از غذاها به مقدار لازم وجود ندارد و خیلی از مردم بدلیل انکه در همه روزه  در محل کارشان داخل فضای بسته هستند شرایط دریافت ویتامین D از نور آفتاب را ندارند.
 
وی توصیه نمود: اگر احساس می کنید کمبود دریافت ویتامین D دارید از پزشک خود بخواهید آزمایش بررسی سطح سرمی ویتامین D را برای شما درخواست کند .
 
ییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه تاکید نمود، قبل از اینکه برای خرید مکمل هزینه کنید می توانید 4 روش زیررا برای دریافت ویتامین د بکار ببندید:
 
1‏-پنجره منزل یا محل کار یا ماشین را باز کنید(باز کردن پنجره می تواند به دریافت نور خورشید کمک کند.مدت زمان 10تا 15 دقیقه برای دریافت ویتامین D کافی است و اگر بیشتر از این زمان در معرض نور افتاب هستید از ضد افتاب با spf 15 و عینک ضد افتاب استفاده نمایید)
 
2‏- مقداری از گوشت مصرفی خود را با ماهی جایگزین نمایید(ماهی چرب مانند ماهی تن و سالمون و خال مخالی بهترین منبع طبیعی ویتامین د هستند. سعی کنید در هفته یک یا دوبار برای دریافت ویتامین D از ماهی استفاده نمایید)
 
3‏-تخم مرغ کامل بخورید (درحالیکه خیلی ها امروز شنیده اند که تخم مرغ برای قلب مضر است اما این عقیده از نظر علمی ثابت نشده است . زرده تخم مرغ حاوی ویتامین د است .اما مقدار ویتامین D موجود در زرده تخم مرغ برای نیاز بدن کافی نیست)
 
4‏-پیاده روی در ظهر( بین دریافت ویتامین D از پوست و ایمنی پوستی یک تعادل وجود دارد. خیلی از مردم از ترس آسیب نور خورشید به پوست یا در معرض نور خورشید قرار نمی گرفتند یا از ضد آفتاب استفاده می کردند. یک بررسی در انگلیس نشان داده که کمتر از 15 دقیقه در معرض نور خورشید در میانه روز برای دریافت مقدار مورد نیاز ویتامین د برای سلامتی در بدن کافی است).
 
منبع:دانشگاه علوم پزشکی مشهد 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو