سایکو فیزیک چیست؟ و چه اهدافی را دنبال می کند؟

سایکو فیزیک چیست؟ و چه اهدافی را دنبال می کند؟


منبع: آرگا

146

1399/9/14

22:05


در این مطلب شما را با قوانین و نظریه های علم سایکوفیزیک آشنا می کنیم و شما می توانید با مفهومی ساده تر آن ها را دریابید. تا پایان این مطلب با ما باشید.

سایکو فیزیک یکی از رشته های علمی می باشد که در روانشناسی مطرح شده و در همین بخش بررسی می شود. در ادامه درباره اهداف این رشته برایتان مطالبی را مطرح می کنیم.

قوانین مهم سایکو فیزیک

سایکو فیزیک و اهداف آن

سایکو فیزیک یکی از رشته های علمی می باشد و همانطور که از نامش پیدا است در مورد روانشناسی است. هدف این رشته علمی مطالعه ظرفیت و قابلیت های ادراکی و شناختی مغز به وسیله اندازه گیری پاسخ انسان و موجودات نخستین می باشد. این قابلیت ها را به صورت کمی بیان می کنند.

قوانین مهم سایکو فیزیک چیست؟

در سایکو فیزیک دو قانون بسیار مهم وجود دارد که دو دانشمند مشهور آن را بیان کرده اند. باید بدانید که این دو قانون نکاتی دارد که هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه برایتان مطرح می کنیم.

قانون لگاریتمی

این قانون توسط فخنر بیان شد و بیان می کند که احساس با لگاریتم تحریک افزایش می یابد. در واقع فخنر با کوشش بیش از حد به این نتیجه رسیده بود و از قبول برخی از نظریات متافیزیکی امتناع کرده بود که این نظریات روابطی میان ماده و روان را بررسی می کردند. در واقع بیش تر روانشناسان و دانشمندان آن زمان این نظربه را پذیرفته بودند. این قانون بیان می کند که اگر می خواهید یک واحد احساس را دو برابر کنید باید احساس را در عددی ثابت ضرب کنیم. این قانون مشتق شده از قانون وبر می باشد و فخنر آن را به روش دیگری بیان کرده است.

قانون توانی

این قانون توسط استیونس مطرح شد و با قانون لگاریتمی نسبتا متفاوت می باشد. باید بدانید که این قانون بسیار مهم سایکو فیزیک به شکل تابع توانی بیان شد. استیونس معتقد بود که میزان احساس با توان شدت محرک افزایش می یابد و زمانی که بخواهیم از احساس اول به دوم دست یابیم باید محرک را به توان دو برسانیم. این توان با توجه به برابر سازی های ذهنی متفاوت خواهد شد.

سایکو فیزیک چیست

انواع سایکوفیزیک

انواع سایکو فیزیک چیست؟ آیا برایتان سوال پیش آمده است که انواع آن را بشناسید؟ در ادامه انواع آن را برایتان بررسی می کنیم و در این میان سعی می کنیم که انواع آن را با یک دیگر مقایسه کنیم تا بتوانید به خوبی مفهوم آن ها را در یابید.

سایکوفیزیک عینی و ذهنی

باید بدانید که نوع محرک ها در این رشته متفاوت می باشد و گاهی ممکن است درونی باشد و گاهی امکان دارد این محرک ها به صورت فیزیکی و بیرونی باشند. اگر محرک های سایکوفیزیک را دسته بندی کنید می توانید قوانین آن را به صورت مجزا در نظر بگیرید. در واقع این دو نظریه در اواخر دوره جنگ جهانی دوم شکل گرفت. فخنر درباره سایکوفیزیک عینی بحث می کند زیرا میزان احساس در این نظریه از شدت فیزیک و عینی برخوردار است و همچنین احساس را به عنوان واحد کمی بیان می کند. نظریه استیونس سایکو فیزیک ذهنی نام می گیرد. باید بدانید که در این نظریه احساس به عنوان تخمین کمی در نظر گرفته شده است و بر اساس روش های مستقیم به این نتیجه رسیده اند در حالی که فخنر از روش های غیر مستقیم برای اثبات قانون خود استفاده کرده است. بسیاری از دانشمندان این دو نظریه را نظریه های کلاسیک سایکو فیزیک می دانند.

نظریه های سایکو فیزیک چیست؟

درباره سایکوفیزیک نظریه هایی مطرح می شود که در ادامه آن ها را برایتان بررسی می کنیم تا بتوانید این علم میان رشته ای را به خوبی بشناسید.

نظریه های سایکو فیزیک

سایکو فیزیک ادراکی

یکی از نظریه هایی که در این بخش مطرح می شود نظریه سایکو فیزیک ادراکی است. این نظریه اهمیت ادراک را بیان می کند و معتقد می باشد که تفاوت های فردی بر ادراک تاثیر گذار اند. در واقع این نظریه تاکید می کند که تشخیص محرکی را نمی توانید به یک تحلیل ساده تبدیل کنید مگر این که در آن مکانیسم تصمیم گیری را دخالت بدهید که با این وجود نمی توان تفاوت های ادراکی را در نظر گرفت.

نظریه تشخیص پذیری علامت

این نظریه با توجه به تحقیقاتی که در قبل و بعد از جهانی دوم صورت گرفته است به اثبات رسیده و هدف اصلی آن تحلیل و بهبود عملکرد مشاهده گران رادیو و رادار در سیستم های دفاعی بوده است. این نظریه به دست تانر، سویتز و همکارانش ارائه شده است و آن ها بیان می کنند فردی که به تجربه حسی می پردازد باید بتواند برای اعلام ادراک آن نیز تصمیمی بگیرد. در واقع برای این افراد تصمیم گیری مشابهت می کند با استنتاج آماری برای تحلیلگران. باید بدانید که آزمودنی در این روش شبیه به یک آمار دان قوی عمل می کند و قبل از پاسخ گویی باید بتواند به سوال های درونی پاسخ بدهد. این نظریه وجود یک محرک را کنار یک الگوی تصمیم گیری مطرح می کند و بسیاری از دانشمندان را وادار می کند تا بر روی این مسئله تمرکز کنند. در نظر داشته باشید که روش های تجربی در این نظریه با روش های کلاسیک در نظریه های قبلی تفاوتی ندارد بلکه در این روش به فرد آزمودنی وجود علامتی را نشان می دهند و بعدا از او می پرسند که آیا این علامت هست یا نه. در این روش به آستانه احساس توجهی نمی شود. از ویژگی های مهم این نظریه می توان به در نظر گرفتن اثر های فراوان ظهور علامت و اثر های انگیزش فرد در تصمیم گیری اشاره کرد.

نظریه سازش در سایکوفیزیک

نظریه سازش

در این نظریه عوامل دیگری در نظر گرفته می شود که نظریه پردازان در دو نظریه قبلی از آن چشم پوشی کرده اند. متغییری که بسیاری از نظریه پردازان از آن چشم پوشی کرده اند موقعیت های زمانی و مکانی است که محرک در آن ارائه می شود. باید بدانید که به طور کلی این نظریه اثبات می کند که احساس اولیه فرد آزمودنی از شدت محرک در موقعیت های زمانی و مکانی فرق می کند. در واقع این نظریه بیان می کند که داوری سایکو فیزیک چیست و چگونه باید آن را انجام بدهید. هاری هلسون از اولین روانشناسانی بود که پایه این نظریه را در نظر گرفته است و او از قانون تعادل حیاتی تاثر بسیار زیادی گرفته است. در واقع این نظریه بیان می کند که گرایش هر موجودی برای برقراری تعادل درونی و بیرونی می باشد. نظریه گشتالت مفهوم دیگری از این نظریه می باشد. هلسون معتقد می باشد که اثر حسی و ادراکی را نمی توان از زمینه کلی حذف کرد. بسیاری از تحقیقات وی در زمینه ادراک رنگ ها می باشد و ثابت کرده است که اگر محرکی مانند رنگ خاکستری روی یک رنگ سفید منعکس گردد آزمودنی با توجه به میزان نوری که به چشمش می رسد آن را به رنگ قرمز، خاکستری و آبی می بیند. در واقع هدف او این بود که ثابت کند اگر محرک تغییر کند سطح سازش نیز تغییر می کند. این نظریه امکان کنترل برخی از ویژگی هایی را بیان می کند که در نظریه سایکوفیزیک کلاسیک به آن پرداخته نشده است و دانشمندان از آن چشم پوشی کرده اند. بیش ترین چیزی که در این بخش مورد نظر هلسون بوده است مجموعه ای از فعالیت های روانی می باشد. این فعالیت ها شامل رفتار های عاطفی، داروری های اجتماعی و زبان و رفتار سایکوتیک می باشد.

سخن آخر

در واقع نظریات سایکوفیزیک از سایکوفیزیک حسی به ادراکی و شناختی تحول یافته است و این تحول حاصل کارکرد افراد بسیاری بوده است. در واقع این تحولات موجب ایجاد نظریات بسیار پیچیده ای می شود ولی باید بدانید که اعتبار سایکوفیزیک را بالا می برد و پیشرفت بسیار زیادی حاصل می کند. درادامه می توانید  با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه روانشناسی، کنترل خشم و تقویت حافظه کوتاه مدت مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو