به گزارش پایگاه خبری «المعلومه» عراق، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق در گفت وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: "شهید سلیمانی خط قرمزی بود که آمریکا از آن عبور کرد و ترور الهمندس عبور از همه خطوط قرمز بود".

وی منافع عراق را در داشتن روابط خوب با کشورهای همجوار و جامعه بین المللی و نیز موضع متوازن این کشور در روابط با دیگران دانست و درباره اعمال تحریم علیه ایران گفت: وقتی ما با تحریم ها علیه ایران همراهی نمی کنیم برای این است که اصل تحریم ها، اساسا یک اصل اشتباه است. (اعمال) آن در گذشته به عراق آسیب زد و آن را ویران کرد و درحال حاضر نیز به زیان منافع این کشور است.

عبدالمهدی با اشاره به اینکه "ایران امروز یک قدرت بزرگ شده است"، گفت: عراق در اجلاس ریاض سیاست جبهه بندی در منطقه علیه ایران را رد کرد که طبیعتا این مواضع به مذاق آمریکایی ها خوش نخواهد آمد.

وی درباره پیگیری موضوع خروج نظامیان آمریکایی از عراق در دوره نخست وزیری خود گفت: یک روز قبل از جلسه پارلمان عراق درخصوص خروج نیروهای آمریکایی، در جلسه شورای امنیت ملی به من گفته شد که درخواست برای خروج این نیروها از جانب این شورا برای حمایت از تصمیم دولت برای درخواست خروج نیروهای آمریکایی کفایت می کند اما گفتم نه، زیرا چون دولت من ، دولت پیشبرد امور است و چنین تصمیمی، شکننده و ضعیف خواهد بود لذا باید به پارلمان برویم و (از آنجا مصوبه برای خروج نیروهای آمریکایی بگیریم).

وی ادامه داد: آمریکا هر کاری که نمی شد، کرد تا جلوی برگزاری جلسه پارلمان را بگیرد، اما جلسه برگزار شد و سخنرانی کردیم و با امانت و صداقت و صراحت کامل آنچه را باید گفته می شد، گفتیم و تصمیم خود را به اطلاع آمریکایی ها رساندیم و با نامه ای رسمی گفتند که هیات خود را در ماه ژوئن اعزام خواهیم کرد و این هیات موضوع اقتصاد و استقرار نیروهای آمریکایی در خارج از عراق را مورد بحث قرار خواهد داد. به من تاکید کردند که استقرار نیروها در خارج از عراق خواهد بود. این امر نه فقط به صورت کلامی بلکه با نامه رسمی انجام شد.

عبدالمهدی در عین حال با انتقاد از روند دنبال شدن پرونده خروج نیروهای آمریکایی از عراق درسایه دولت جدید کشورش گفت: دولت جدید عراق (به ریاست مصطفی الکاظمی) تشکیل شد و نوعی ابهام پیرامون خروج و زمان آن ایجاد شد و آمریکایی ها شروع به تعلل در موضوع خروج و جدول بندی آن کردند. طرح آنها یک جانبه شد و با هیچ زمان بندی موافقت نکردند. ترامپ می گوید که فلان نیروها را درطول سه سال خارج می کنیم؛ بدون اینکه نظر طرف عراقی را جویا شود؛ درحالی که عراق همان طرف ذیربط است.

نخست وزیر پیشین عراق در این گفت وگوی مطبوعاتی که جمعه شب منتشر شد، درباره روند سازش در منطقه و طرح سازش آمریکایی موسوم به معامله قرن گفت: ما با سیاست های عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) و طرح معامله قرن مخالفت کردیم زیرا یک نگاه قدیمی واپسگرا و تک قطبی جهانی به شمار می رود که در گذشته موفق نبوده و در آینده هم نخواهد بود و متلاشی خواهد شد چرا که بر پایه پذیرش اشغالگری و سلطه گری و تحمیل امور استوار است.

به گفته عبدالمهدی، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای سودان یا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که دست به عادی سازی زده اند، فاجعه به همراه خواهد داشت.