امکان برگزاری جشنواره فجر با ۲۰درصد ظرفیت

منبع: برترین ها

57

1399/9/15

13:31


مدیرعامل موسسه تصویر شهر با حضور در برنامه «هفت» شبکه سه رسانه ملی از راه کارهای موجود برای زنده نگهداشتن سینماها و برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای کرونایی سخن گفت.

خبرگزاری مهر: مدیرعامل موسسه تصویر شهر با حضور در برنامه «هفت» شبکه سه رسانه ملی از راه کارهای موجود برای زنده نگهداشتن سینماها و برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای کرونایی سخن گفت.
 

امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر با ۲۰ درصد ظرفیت سالن‌ها

 
به نقل از روابط عمومی موسسه تصویر شهر، هاشم میرزاخانی مدیرعامل این موسسه و دبیر جشنواره بین المللی «فیلم شهر» جمعه شب چهاردهم آذر در برنامه «هفت» شبکه سه حضور داشت. این برنامه به موضوع بررسی جایگاه و اهمیت جشنواره های سینمایی و بحران های آن در دوران کرونا اختصاص داشت.
 
میرزاخانی در این برنامه گفت: سینماها و جریان فرهنگ و هنر به عنوان اولین مدافعان از همان روزهای اولیه انتشار کرونا به میان آمدند، تمامی سالن‌ها را بستند و از تجمع مردم جلوگیری کردند و در کنار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای کنترل این بیماری لبیک گفتند و این مساله منجر شد که حوزه سینما، تئاتر و موسیقی از نظر چرخش اقتصادی و اشاعه فرهنگ آسیب جدی ببیند.
 
وی ادامه داد: در طی این مدت شاهد بازگشایی اصنافی بوده ایم که هیچ قابلیت کنترل فاصله‌های اجتماعی را ندارند. مترو ها، بازار و مراکز تجمعی مملو از جمعیت است و فقط سالن‌های فرهنگی هنری از جمله سینما که کل ضریب اشغال آن به ۳۰ درصد هم نمی رسد، بسته است. در حالی که سینماها تنها جایی است که قابلیت شماره گذاری دارد و ما به راحتی می‌توانیم فاصله اجتماعی را کنترل کنیم.
 
مدیر عامل موسسه تصویر شهر اشاره کرد: در کشور ما پنج هزار نفر مستقیماً در حوزه پخش و اکران سینماها فعالیت دارند و شیوع ویروس کرونا سینماها را به نابودی کشانده و خانواده این صنف را دچار بحران کرده است.
 
جشنواره فیلم فجر را می توان با ۲۰ درصد ظرفیت سالن های بزرگ کشور برگزار کرد
 
میرزاخانی ادامه داد: ما در کشوری زندگی می کنیم که کل جمعیتی که به سینما می رود در بالاترین میزان خود به دو میلیون نفر می رسد یعنی از هر ۸۰ نفر ۲ نفر علاقمند به سینما و سینما رو هستند و اگر بخواهیم با همین شیوه رفتار کنیم و ادامه دهیم در آینده ای نزدیک مدیوم سینما در کشور کاملا حذف خواهد شد.
 
میرزاخانی درباره شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: من درباره برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور در این ایام پیشنهادی داده ام که به راحتی می توان با ۲۰ درصد ظرفیت سالن های بزرگ یعنی سینپلکس ها و کامپلکس ها، جشنواره فیلم فجر را برگزار کرد و ما هم به نوبه خود در موسسه تصویر شهر-سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به عنوان نماینده شهرداری تهران از هر امکاناتی که بتوانیم در اختیار این رویداد سینمایی بگذاریم، دریغ نخواهیم کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: در این طرح پیشنهادی سالن های با ۳۰۰ صندلی می توانند با رعایت فاصله اجتماعی و اشغال حداکثر ۵۰ صندلی و نمایش روزانه با حداکثر ۲ فیلم و فاصله زمانی مناسب در کنار جشنواره قرار بگیرند، یعنی ۲۲ اثری که در بخش مسابقه سینمای ایران هستند با یک فاصله زمانی مناسب در جدول نمایش گنجانده شود. همچنین رسانه ها پوشش خبری دهند، آثار داوری شوند و مراسم اختتامیه محدودی نیز برگزار شود.
 
دبیر جشنواره فیلم شهر در مورد برگزاری نمایش های مردمی جشنواره فجر گفت: جشنواره فیلم فجر، سال تحویل سینمای ایران است و هر ساله با آغاز سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، علاقمندان سینما مشتاقانه منتظر برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور هستند. بنابراین با توجه به تعدد پردیس های سینمایی که در کشور داریم می توانیم با رعایت ضوابط، مقررات و پروتکل های بهداشتی این بخش را نیز برگزار کنیم.
 
طرح «سینما روباز» راهکاری برای زنده نگه داشتن چراغ سینما
 
میرزاخانی درباره راهکاری برای زنده نگه داشتن چراغ سینما در روزهای کرونایی گفت: در این ایام که اجتماعات در فضاهای سربسته با محدودیت روبروست، سالن های روباز را باید فعال کنیم. یک زمانی در کل دنیا و حتی در ایران بهره برداری از سالن های روباز کاملا مرسوم بوده است. به عنوان مثال ما در مجموعه باغ کتاب یک سالن روباز با ظرفیت ۶۰۰ صندلی داریم که امکان اجتماع مخاطبان با فاصله اجتماعی مناسب وجود دارد و در صدد هستیم که با مدیران و همکارانمان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه نشر شهر این سالن را احیا کنیم تا در فصول بهار و تابستان که بارندگی نیست بتوان از آن بهینه استفاده کرد. دولت هم می تواند در این خصوص به کمک سینماداران بیاید و چند سالن کنسرت راه اندازی کند.
 
وی در پایان گفت: سینما صرفا فیلم دیدن نیست، سینما یک آئین است و منظور از تعریف مدیوم سینما این است که مخاطب تمام حواس خود را به یک پرده نقره ای معطوف کند. پس باید برای حفظ این آیین تلاش کرد که این نیازمند کمک مردم و همه اهالی فرهنگ و هنر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو