بارداری تجربه ای ناب، زنانه و سرشار از احساس است که هر زنی ممکن است در طول زندگی خود آن را تجربه کند.

یک زن می تواند پس از بارداری ، احساسات جدید و زیبایی مثل احساس افتخار و شکوه ، شادی و سعادت را داشته باشد، همچنین ممکن است احساسات ناخوشایندی مثل غم و ناراحتی را هم تجربه کند. این انقلاب زیبا در بدن زن باعث ایجاد عدم تعادل در هورمون ها می شود. هورمون های بارداری می توانند احساسات یک زن را تحت تأثیر قرار دهند ، از تغییراتی که در خواب ایجاد می شود تا سردردهای مدام و تغییر در اندام و ظاهر ،همه این ها باعث می شود به نوعی در بدن احساس خستگی و در روانتان احساس ناامنی ،نبود اعتماد بنفس ،افسردگی و ناراحتی داشته باشید.

یک مادر قبل از دچار شدن به این شرایط آگاهی لازم برای رسیدن به این روزها را دارد،برخی از این احساسات طبیعی هستند و پس از چند روز احوال فرد به حالت عادی باز خواهد گشت، برخی از آنها غیرطبیعی است و ممکن است برای فرد ماه ها باقی بماند که این افسردگی طولانی؛ افسردگی پس از زایمان نام دارد.

علائم افسردگی زایمان

بیشتر از حد معمول گریه کردن

احساس خشم

کناره گیری از عزیزان

احساس دوری از کودک خود

نگرانی یا احساس اضطراب بیش از حد

به فکر آسیب رساندن به خود یا کودک خود

تردید در توانایی مراقبت از کودک خود

افسردگی در دوران بارداری و پس از آن شایع و قابل درمان است

میزان زنان باردار با تشخیص افسردگی هنگام زایمان از 2000سال تا 2015 هفت برابر افزایش یافته است. علاوه بر این ، تحقیقات اخیر CDC نشان می دهد که از هر 8 زن 1 نفر علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه می کند.بچه دار شدن یک بحث چالش برانگیز برای هر زنی در زندگی است که شایسته حمایت است. اگر زنی هستید که دوران پس از بارداری را تجربه می کنید و تغییرات عاطفی و احساسی را در خود تجربه می کنید یا فکر می کنید که دچار علائم افسردگی پس از زایمان هستید بهتر است با پزشک درمانگر خود تماس بگیرید و از او مشورت بگیرید.درمان سریع و به موقع ،بهترین کاری است که می تواند برای سلامت خود و کودک خود انجام دهید.

عامل اصلی افسردگی

هیچ کس به طور قطع نمی داند که چه عواملی باعث بروز افسردگی در دوران بارداری می شود ، اما این نکته کاملاً واضح است که هورمون های عصبی نقش مهمی در این میان دارند.

هورمون ها:

هورمون ها به طور مستقیم روی شیمی مغز تأثیر می گذارند که وظیفه آنها کنترل احساسات و خلق و خو افراد است. همان نوسانات هورمونی که ویرانی عاطفی قبل از قاعدگی را ایجاد می کنند ، می توانند به افسردگی قبل از تولد منجر شوند. در حقیقت ، تحقیقات نشان داده است که زنانی که از PMS مشخص رنج می برند بیشتر در معرض خطر افسردگی در دوران بارداری و بعد از آن هستند.

سابقه افسردگی:

اگر در گذشته مبتلا به افسردگی شده اید ، به پزشک خود بگویید زیرا احتمال ابتلا به افسردگی در مدت انتظار کودک و بعد از آن بیشتر است.

ژنتیک:

افسردگی به صورت ژنتیکی در خانواده ها وجود دارد. اگر کسی در خانواده شما سابقه افسردگی یا اختلال خلقی دیگری داشته باشد ، شما نیز مستعد ابتلا به آن هستید.

بیشتربخوانید:بررسی 8 مورد از مهم ترین اختلالات زنانه در دوران حاملگی

وقایع استرس زای زندگی:

مراقبت از والدین پیر ، عزاداری برای از دست دادن یکی از عزیزان ، درگیری با شریک زندگی خود یا نگرانی در مورد امور مالی ، همگی نمونه هایی از عوامل استرس است که می تواند صدمات عاطفی به شما وارد کند و در نهایت باعث افسردگی شود.

یک بارداری دشوار:

اگر در بارداری مشکل داشتید ، در گذشته سقط کرده اید یا بارداری پر خطر را تجربه می کنید ، ممکن است نگران از دست دادن کودکی باشید که برای باردار شدن خیلی تلاش کرده اید. زنان تحت این نوع استرس بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

جوان بودن:

زنان جوان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی در دوران بارداری هستند.

احساس اعتماد به نفس پایین ، درماندگی و انزوا نیز می تواند در بروز علائم افسردگی نقش داشته باشد.

بیماری تیروئید:

سطح هورمون تیروئید ، که نحوه استفاده و ذخیره انرژی را در بدن تنظیم می کند ، می تواند در دوران بارداری نوسان داشته باشد ، که در نهایت باعث می شود علائم افسردگی بیشتر شود. با یک آزمایش خون ساده می توان تشخیص داد که آیا بیماری تیروئید باعث بروز این علائم شده است یا خیر.

بیشتربخوانید:ارتباط چاقی با افسردگی پس از زایمان

عوارض افسردگی بارداری

برخی از زنان به دلیل خجالت ، شرم ، احساس گناه یا به دلیل این که فکر می کنند علائم افسردگی فقط می تواند از علائم بارداری “عادی” باشد که به خودی خود از بین می روند ، به دنبال درمان افسردگی بارداری خود نیستند. اما مطالعات نشان می دهد که افسردگی درمان نشده می تواند منجر به زایمان زودرس ، وزن کم هنگام تولد ، و احتمال دیابت حاملگی و در موارد شدیدتر ، تأخیر در رشد کودک شود. علاوه بر این ، ممکن است با پایان بارداری ، افسردگی به پایان نرسد. افسردگی در هنگام بارداری شما را در معرض خطر بیشتری از افسردگی پس از زایمان قرار می دهد. بنابراین اگر فکر می کنید احتمال ابتلای شما به افسردگی بارداری وجود دارد ، از خودتان کمک بخواهید ،چرا که کودک شما به مادری نیاز دارد که هم از نظر جسم و هم از نظر روان سالم باشد.

درمان های افسردگی بارداری

خبر خوب این است که شما می توانید افسردگی را در دوران بارداری درمان کنید. اکثر پزشکان پیشنهاد می کنند که با رویکردهای غیر دارویی از جمله روان درمانی (گفتگو درمانی) ، نور درمانی (قرار گرفتن در معرض لامپ های با شدت بالا که باعث افزایش سطح هورمون سروتونین که تنظیم کننده خلق و خو در مغز می شود) ، طب سوزنی و مدیتیشن شوند.

داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری

اگر علائم شما شدیدتر باشد ، ممکن است پزشک بخواهد افسردگی شما را با استفاده از داروهای ضد افسردگی با شدت بیشتری درمان کند. تحقیقات هنوز در مورد تأثیرات طولانی مدت داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری بی نتیجه است و برخی شواهد نشان می دهد که نوزادان تازه در معرض SSRI در رحم ممکن است دچار اختلالات کوچکی شوند. هنوز هم ، متخصصان می گویند این خطرات نباید زنان باردار را از مصرف دارو باز دارد ، زیرا خطرات افسردگی درمان نشده اغلب بیشتر از مصرف داروی ضد افسردگی است.

اگر قبل از بارداری از داروهای ضد افسردگی استفاده می کردید ، باید هم با پزشک و هم با روانپزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که آیا پس از بارداری ، این روند می تواند ادامه پیدا کند یا نه. پزشکتان ممکن است مقدار دوز مصرفی شما را تغییر دهد ، داروی شمارا تغییر دهد یا داروهای خود را دقیقاً یکسان نگه دارد تا خطر عود را به حداقل برساند . قطع مصرف دارو به طور کامل می تواند خطرناک باشد، به خصوص اگر سابقه اختلالات خلقی داشته باشید.

فراموش نکنید ،بدون مشورت با پزشک خود ، هیچ دارو یا گیاهی مصرف نکنید. شما و پزشکتان باید فواید احتمالی را در مقابل خطرات احتمالی به دقت بسنجید تا در مورد درمانی که برای شما مناسب است تصمیم بگیرید.

تغییر سبک زندگی

برای کمک به کنترل افسردگی خود ، هر روش درمانی یا ترکیبی از روش های درمانی را دنبال می کنید ، مهم است که با خود صادق و مهربان باشید. مراقبت از خود از نظر عاطفی و جسمی باید اولویت اصلی شما باشد. این لیست پیشنهادات مکان خوبی برای شروع است:

تا می توانید استراحت کنید

خستگی می تواند نوسانات خلقی حاملگی را تشدید کند ، بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کنید، زود بخوابید ،زیاد بخوابید یا هر وقت می توانید چرت بزنید.

وقت خود را در فضای باز بگذرانید

ثابت شده است که طبیعت ،علائم استرس و افسردگی را کاهش می دهد. بنابراین در پارک یا فضای سبز قدم بزنید .

کارهای خانه را در حالت تعلیق قرار دهید

مجبور نیستید مهد کودک راه اندازی کنید ، کمد خود را دوباره مرتب کنید و به اتاق شخصی خود نظم و زیبایی دهید. اگر کارهایی در لیست شما وجود دارد که باید انجام شود ، از شریک زندگی ، خانواده و دوستان خود کمک بگیرید.

رژیم متعادل بارداری داشته باشید

میان وعده ها و وعده های غذایی منظم می توانند قند خون شما را بالا و روحیه شما را نیز ثابت نگه می دارند.

از مصرف کافئین ، شکر و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید و در عوض رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا (گردو ، ماهی و تخم مرغ ) ، که نشان داده خطر افسردگی در دوران بارداری را کاهش می دهد3 را امتحان کنید.

ورزش

فعالیت بدنی منظم و مکرر باعث تقویت اندورفین می شود و نشان داده شده است که به ایجاد ثبات در خلق و خوی شما کمک می کند .

حتی در برخی از تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم هوازی به اندازه مصرف داروی ضد افسردگی در درمان افسردگی موثر است.

اوقات خود را با خانواده و دوستان خود سپری کنید

وقت خود را برای دیدار با دوستان و تنها بودن با شریک زندگی خود اختصاص دهید ، چه شام ​​بیرون از منزل باشد و چه فقط برای یک شب فیلم ،به صرف تنقلات.

صمیمیت از هر نوع ، از نوازش ساده گرفته تا نگه داشتن دست ،می تواند به شما در نزدیکی بودن و تقویت روحیه کمک کند.

بیشتربخوانید:در رابطه با افسردگی پس از تولد فرزند در پدران چه می دانید؟

در صورت امکان از تغییرات بزرگ زندگی خودداری کنید

اجتناب از استرس های بی مورد، کلیدی در مدیریت افسردگی است. بنابراین هر زمان که ممکن است ، تغییرات بزرگ زندگی مانند جا به جایی یا شروع کار جدید را به زمان کنترل علائم افسردگی موکول کنید. اگر ایجاد یک تغییر بزرگ اجتناب ناپذیر است ، سعی کنید قبل از موعد به روان درمانتان مراجعه کنید.

درباره احساسات خود بحث کنید

اگر نگران ، مضطرب یا احساس ناآرامی در مورد آینده دارید ، آن را تحمل نکنید. از شریک زندگی ، خانواده و دوستان خود حمایت بگیرید.

به یک گروه پشتیبانی بپیوندید

از پزشک خود در مورد گروه های حمایتی و درمانی در محل زندگی خود که می توانید با سایر زنان باردار در شرایط مشابه صحبت کنید ، مشورت بگیرید.

جای نگرانی نیست

بهرحال این اتفاق برای تازه مادران ، یک امر طبیعی است.که اگر به درمان به موقع آن بپردازید بدون شک با کمک پزشک و شریک زندگی تان به راحتی می توانید آن را از مسیر زندگی خود بردارید.

جای نگرانی نیست، مهم این است که به درمان سریع آن شتافته اید و این اختلال خیلی زود رفع می شود.

 گروه گزارش:شبنم موسوی خصال