شروع مرمت سنگ های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری

منبع: همگردی

85

1399/9/16

10:35


ایلنا/ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور از شروع مرمت سنگ های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری خبر داد.

قضیه چیست؟

محمداسماعیل اعتمادی با اشاره به اینکه سنگ های بدنه آرامگاه خیام طی سالهای 1338 تا 1341 شمسی احداث شده، افزود: سنگ های بدنه و پایه های مقبره آرامگاه بر اثر مرور زمان، نزولات جوی، تغییرات دمایی و آب و هوایی دچار فرسودگی، فرسایش، و ترک خوردگی و رانش شده که پس از بررسی، مطالعه و آسیب شناسی نسبت به تعمیر آنها اقدام شده است.

او اظهار کرد: ابراهیم رفعتی کلات از پیشکسوتان و هنرمندان چیره دست مرمت تزئینات ابنیه تاریخی به همراه گروهی دیگر از کارشناسان و مرمتگران، این پروژه را انجام خواهد داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور با اشاره به اینکه در ساخت این بنا از آهن، بتن، سنگ و کاشی استفاده شده، یادآور شد: آرامگاه خیام توسط شادروان هوشنگ سیحون، آرشیتکت نامی ایران طراحی و توسط شرکت "کا. ژ.ت" در سال 1338 احداث شده و در اردیبهشت 1341 مورد بهره برداری قرارگرفته است.

مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه خیام یکی از مهمترین مراکز گردشگری استان خراسان رضوی بشمار می رود. این مجموعه در پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر نیشابور قرار گرفته و هرسال بیش از یک و نیم میلیون نفر گردشگر داخلی و حدود 20 هزار نفر گردشگر خارجی از این مجموعه بازدید می کنند.

شروع مرمت سنگ های بدنه آرامگاه خیام نیشابوری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو