تجارت میلیاردی از کشتار پرندگان در فریدونکنار

84

1399/9/16

16:16


تجارت میلیاردی از کشتار پرندگان در فریدونکنار

سلامت نیوز: چرا بازار فروش لاشه پرندگان مهاجر در فریدونکنار جمع نمی‌شود؟ سؤالی که عدم پاسخ به آن عمری بیش از یک دهه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، رسال‌هاست که هیچ مسوولی نتوانسته یا نخواسته پاسخ این پرسش ساده و معمولی را بدهد. از وضعیت شگفت‌انگیز این بازار همین بس که فراگیری کرونا باعث تعطیلی تمام مشاغل و کسب‌وکارها در ایران شده، اما این بازار همچنان باز است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد، عجیب‌تر از این‌که علاوه بر کرونا حالا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هم در این منطقه از سوی سازمان دامپزشکی تأییدشده ، اما همچنان 200 تخته‌دار در این بازار صبح به صبح به لاشه پرندگان مهاجر چوب حراج می‌زنند. فرماندار این شهر هم انگار خسته از سؤال تکراری و بی‌پاسخ قدیمی است، چراکه وقتی از او پرسیدند چرا بازار فریدونکنار در تعطیلات کرونا همچنان فعال است، گفت: «فقط ممکن است در لحظاتی آن‌هم در صبح ازدحام داشته باشیم در سایر ساعات ازدحام نداریم! اگر ستاد مقابله با کرونا درباره بازار فریدونکنار مصوبه‌ای دارد، من در خدمت شما هستم.» این قصه امروز و دیروز نیست، کرونا و آنفلوآنزا هم حریف مافیای پشت پرده گردانندگان این بازار نشده است، همین سال گذشته که به دلیل سم‌ریزی در تالاب میانکاله شاهد تلفات چند هزار قطعه پرنده بودیم، اعلام شد بیش از هزار لاشه پرندگان مرده هم سر از این بازار و سفره‌های‌ مردم درآورده‌اند.


بازار پرسود خریداران متمول
یک فعال محیط زیستی در فریدونکنار به جام‌جم می‌گوید قدرت گردانندگان بازار پرندگان این شهر فراتر از تصور است. او می‌گوید بارها به دلیل اطلاع‌رسانی توسط این افراد تهدید شده و جالب این‌که نه به‌صورت ناشناس که همه اهالی شهر هم این افراد را می‌شناسند. کل بازار پرندگان فریدونکنار شامل 25 تخته (دکه) است که توسط 200 نفر اداره می‌شود. قیمت لاشه پرندگان مهاجر در این بازار توسط یک نفر هر صبح چوب زده می‌شود. افرادی که روزانه لاشه حدود 6000 پرنده مهاجر را قیمت‌گذاری می‌کنند،سال‌هاست که سازمان حفاظت محیط‌زیست نتوانسته از پس بی‌شمار تخلفات این افراد بربیاید. جالب این‌که مسؤولان محلی هم به قدرت این 200 نفر اذعان دارند. حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط‌زیست مازندران می‌گوید چرا نمی‌توانند مانع فعالیت این افراد شوند؟ چون «تجارت پرسودی است، بازاری که به متمولین خدمت می‌کند.»


قیمت‌های روز بازار فریدونکنار
منظور از تجارت پرسود در این بازار یعنی گردش مالی روزانه 10 میلیارد تومانی. فقط لاشه پرندگان عرضه‌شده در این بازار به روزانه 6000 قطعه می‌رسد و میانگین قیمت امسال حدود 120 تا 150 هزار تومان است. البته این قیمت‌ها از سال گذشته است و حتما که در سال جاری این قیمت‌ها هم افزایش داشته است. یکی از دکه‌داران این بازار آخرین قیمت‌ها را از لاشه پرندگان مهاجر با ما درمیان گذاشته است، قیمت‌هایی که به گفته او چون در آغاز فصل مهاجرت هستیم و پرندگان هنوز گوشت چندانی ندارند، فعلا اندکی پایین است.
یک جفت اردک سرحنایی: ۱۵۰ هزار تومان
چنگر جفتی: 80 تا 90 هزار تومان
خوتکا جفتی: 80 هزار تومان
مرغابی: 75 تا 80 هزار تومان
غاز خاکستری: 180 تا 200هزار تومان
قیمت‌های سال گذشته پرندگان در این بازار:
اردک کله‌سبز: جفتی 250 هزار تومان
غاز: 200 تا 250 هزار تومان
خوتکا: 60 تا 70 هزار تومان
چنگر: 50 هزار تومان


گردش مالی میلیاردی از کشتار پرندگان
فریدونکنار را نه در ایران که در جهان به‌عنوان قتلگاه پرندگان مهاجر می‌شناسند. چند سال پیش گاردین در گزارشی نوشت بیش از یک‌میلیون قطعه پرنده مهاجر به‌صورت سالانه فقط در تالاب فریدونکنار شکار می‌شوند. با یک حساب سرانگشتی اگر قیمت متوسط هر لاشه را 150 هزار تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت گردش مالی این بازار در فصل مهاجرت پرندگان دست‌کم 150 میلیارد تومان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو