گل گاوزبان، پادشاه آرامش+ دستور تهیه دمنوش

منبع: ناز وب

98

1399/9/17

07:54


گل گاوزبان، پادشاه آرامش+ دستور تهیه دمنوش

نازوب، Borage گل گاوزبان نیز همانند بسیاری از گیاهان دارویی از خواص بسیار زیادی برخوردار است. خیلی از گیاهان دارویی برای رفع چندین بیماری موثز هستند اما برخی از آنها اختصاصی برای درمان یک بیماری استفاده می شود مانند گل گاوزبان که به اسم پادشاه آرامش نام برده می شود.

گل گاوزبان، پادشاه آرامش+ دستور تهیه دمنوش/ گل گاوزبان، دمنوشی برای آرامش اعصاب

گل گاوزبان یک گیاه پر خاصیت است و می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند به صورت دم کرده مصرف می شود ودر شهریور ماه گل می دهد. به عنوان یکی از پر مصرف ترین گیاهان در طب سنتی معمولا برای تصفیه خون Blood purification، ضد اضطراب، تپش قلب و ضد استرس تجویز می شود. در اینجا به عوارض و فواید این گیاه سنتی میپردازیم.

گل گاوزبان Borage

گل گاو زبان گیاهی طبی است که تقریباً تمامی اجزاء آن، اعم از گل ها و برگ ها و دانه های آن به عنوان دارو استفاده می شود. همچنین دانه های این گیاه را برای تهیه روغن مورد استفاده قرار می دهند. گل‌گاوزبان دارای طبع گرم و خشک است.
گل گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌است که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد. گاوزبان گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد ساقه آن شیاردار و خاردار می‌باشد. برگ‌های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن است. گلهای آن به رنگ آبی، سفید و بنفش می‌باشد.

خواص گل گاوزبان

1. درمان مشکلات مختلف پوست

دانه‌های گل گاوزبان مملو از روغن‌های طبیعی هستند. روغنی که از این دانه‌ها استخراج می‌شود، می‌تواند به درمان انواع بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند. اگر مبتلا به اگزما هستید، می‌توانید هر قدر که دل‌تان بخواهد از این روغن روی پوست‌تان بمالید تا از شر خارش و خشکی پوست خلاص شوید.

هم‌چنین، اگر بعد از ابتلا به اگزما، لکه‌های زبری روی پوست‌تان باقی ماندند، این روغن می‌تواند به نرمی و تسکین آن‌ها کمک کند.

2. درماتیت (التهاب پوستی)

وقتی صحبت از درماتیت یا همان التهاب پوستی به میان می‌آید، باید بگوییم استفاده از روغن گل گاوزبان به عنوان یک درمان عالی برای این مشکل به شمار می‌آید.

درماتیت باعث ایجاد قرمزی و خارش پوست می‌شود، و بیش‌تر متخصصان پوست معتقدند درمان این بیماری بسیار دشوار است. با استفاده از این روغن، نه تنها می‌توانید علائم این وضعیت را تسکین دهید، بلکه آن را به طور کامل درمان نمایید.

3. مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست

حتی اگر دچار بیماری‌های پوستی نیز نباشید، باز هم ممکن است روغن گل گاوزبان به دردتان بخورد. این روغن به عنوان یک مرطوب کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند و قادر است به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کند. استفاده‌ی مرتب از روغن گل گاوزبان پوست‌تان را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

4. درمان فولیکولیتیس مو

گل گاوزبان غالبا به عنوان یک راه درمانی برای وضعیتی به کار می‌رود که به فولیکولیتیس مشهور است. در این وضعیت،فولیکول‌های موی‌تان در اثر عفونت ملتهب می‌شوند و آسیب می‌بینند، و در نتیجه به شدت دچار ریزش مو می‌شوید. آدم‌هایی که به وضعیت ظاهری‌شان بسیار اهمیت می‌دهند، نمی‌توانند در مقابل ریزش مو یا نازک شدن موهای‌شان ساکت بنشینند.

5. درمان شوره

در دنیای امروز، شوره و خارش سر از جمله مشکلات شایع مرتبط با مو هستند. این مشکلات می‌توانند ناشی از رژیم غذاییناسالم، آلودگی هوا یا هر چیز دیگری باشند که فکرشان را بکنید. بدترین خبر این‌که، این مشکلات را نمی‌توانید به راحتی بر طرف نمایید. ولی خوشبختانه، اگر از روغن گل گاوزبان استفاده کنید احتمالا به چنین مشکلاتی دچار نخواهید شد، و در عوض، از داشتن گیسوانی پر پشت و درخشان به خود افتخار خواهید کرد.

6. تنظیم قند خون

چنان‌چه مبتلا به دیابت هستید، حتما عاشق گل گاوزبان خواهید شد. برای تنظیم سطوح قند خون‌تان، به جای تزریق انسولین می‌توانید از گل گاوزبان استفاده کنید.

7. افزایش تمرکز

اگر علائم اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی فرزندتان، درمانده و ناتوان‌تان کرده است، مکمل‌های گل گاوزبان را امتحان کنید. این داروی گیاهی به خاطر تاثیرات‌اش بر افزایش قدرت و تمرکز ذهنی مشهور است. شاید کودک‌تان با مصرف گل گاوزبان، در نهایت بتواند بیش‌تر از ۵ دقیقه، سر جای‌اش بنشیند!

8. کاهش ولع مصرف الکل

اعتیاد به الکل می‌تواند زندگی‌تان را نابود کند. به همین دلیل، خلاصی از شر این اعتیاد بسیار اهمیت دارد. اگر برای ترک اعتیاد الکل به دنبال درمان‌ها معمول هستید، می‌توانید یک بار، گل گاوزبان را نیز امتحان کنید. گل گاوزبان با سرکوب برخیپیام‌رسان‌های عصبی خاص، قادر است ولع‌تان را به مصرف الکل کاهش دهد. هم‌چنین، این داروی گیاه می‌تواند به بهبود وضعیت خواب افراد الکلی کمک کند.

9. بهبود سلامت عمومی بدن

گل گاوزبان علاوه بر تمام این فواید که تا به حال گفته شد، غنی از مواد مغذی است. گل گاوزبان حاوی اسیدهای چرب امگا،اسید فولیک، مجموعه‌ی ویتامین‌های B، منیزیوم، و پتاسیم است. تمام این مواد مغذی برای بدن بسیار ضروری هستند و می‌توانند به بهبود سلامتی و تن‌درستی عمومی بدن کمک کنند.

10. پیشگیری از نوسان های خلقی مرتبط با یائسگی

بسیاری از زنان یائسه از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده می‌کنند. برای پیشگیری از نوسانات خلقی، که پیش از بروز یائسگی در میان زنان شایع است، به جای استفاده از درمان‌های هورمونی پر حرف و حدیث، می‌توانید از مکمل‌های گل گاوزبان استفاده کنید.

11. بهبود سیستم ایمنی بدن

بیشتر مشکلات و بیماری های بدن ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن است که گل گاوزبان با داشتن خواص بی شمار خود به تقویت این سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

12. خواص ضد سرطانی

گل گاوزبان سرشار از عنصر منیزیم است و منیزیم نیز خاصیت ضدسرطانی دارد . سرطان های مختلف مثل پروستات، پستان و کبد می توانند با مصرف گل گاوزبان درمان شوند. دانشمندان اخیرا به نتایجی دست یافته اند که بسیاری از سرطان ها با تغییر رژیم غذایی درمان می‌شوند.

13. بهبود عملکرد روده

روغن گل گاوزبان برای تحرکات روده ای بسیار مفید است و باعث بهبود عملکرد روده ها می‌شود. افرادی که دچار تنبلی روده و سایر مشکلات این عضو از بدن شان هستند گل گاوزبان را فراموش نکنن.

14. درمان عفونت دستگاه ادراری

گل گاوزبان مقدار بسیار زیادی پتاسیم و کلسیم دارد که هردوی این عناصر بسیار ادرار آور هستند از طذفی به خاطر سیستم ضد عفونی کنندگی این گیاه علاوه بر از بین بردن عفونت ها باعث افزایش دفعات ادرار شده و عفونت دستگاه ادرای را درمان می‌کند.

15. درمان آرتریت

گل گاوزبان به دلیل دارا بودن آلکوالویید یک درمان ضد آرتریت و ضد روماتیسم و ضد التهاب است.

16. بهبود عملکرد مثانه

همانطور که گفتیم گل گاوزبان باعث سلامت دستگاه ادراری می شود و جلوی عفونت مثانه را می‌گیرد. همچنین در درمان تکرر ادرار نیز بسیار مفید است. البته زنان باردار و کودکان باید از مصرف گل گاوزبان اجتناب کنند.

17. حفظ تعادل هورمونی

گل گاوزبان به دلیل داشتن اسید گاما لینولنیک به حفظ تعادل هورمونی بدن انسان کمک می کند . عدم تعادل هورمونی می تواند موجب اختلالات شدید در سلامت بدن انسان می‌شود.

18. درمان اختلال بیش فعالی

برخی مطالعات نشان دادند که گل گاوزبان در درمان اختلالات بیش فعالی بسیار مفید بوده است. اختلال بیش فعالی مانعی برای رشد سریع و مناسب کودک است. از انجایی که گل گاوزبان حواس ۵ گانه را تقویت می کند می‌تواند باعث تمرکز بیشتر و درمان اختلال بیش فعالی شود.

19. بهبود سلامت استخوان ها

همانطور که ذکر کردیم گل گاوزبان مقدار زیادی کلسیم دارد و این کلسیم بر سلامت استخوان ها تاثیر بسیار زیادی دارد و در سنین میانسالی باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود.

20. تصفیه کننده خون

در کنار تمام خواص منحصر به فرد این گیاه دارویی باید از یک خاصیت عالی دیگر نیز نام ببریم و آن قدرت تصفیه کنندگی خون است. در بیشتر کشورهای اروپایی به دلیل این خاصیت خوب گل گاوزبان از آن به عنوان یک سبزی در سالاد استفاده می شود و به وفور نیز مصرف می‌شود.

مصرف گل گاو زبان در بارداري، شيردهي و در كودكان:

زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

همچنين گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید براي زنان شيرده و کودکان نيز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید.

با اين حال، کارشناسان مصرف دَم کرده برگ گل گاوزبان همراه با رازیانه را برای افزایش شیر مادران شیرده توصیه می نمایند.

عوارض مصرف بیش از حد گل گاوزبان

مصرف زیاد گل گاوزبان و مسمومیت کبدی

گیاه گل گاوزبان علائم سوداوی را در بدن را کاهش می دهد و اثرات خواب آوری و آرامش بخشی را به همراه دارد، اما مصرف این گیاه بیش از یک ماه به طور مداوم مسمومیت کبدی را به همراه دارد.

مصرف بیش از حد گل گاو زبان و افزایش فشار خون

گل گاوزبان فشارخون را افزایش می دهد و مبتلایان به فشارخون بالا باید گل گاوزبان را درکنار لیمو ترش مصرف کنند تا اثر افزایش فشار خون را تا حدی کاهش دهند. همچنین، افراد تنومند و پرخون که خشم یا اندوه پنهان دارند در هنگام افزایش فشارخون نباید گل گاوزبان را خودسرانه مصرف کنند زیرا جوشانده گاوزبان در چنین افرادی گاه ممکن است بسیار خطرناک باشد و بحران شدید فشارخون ایجاد کند.

مصرف بیش از حد گل گاو زبان و ناراحتی معده و دستگاه گوارش

مصرف بیش از حد گل گاو زبان سبب معده درد و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می شود. مصرف گل گاو زبان درد را در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا افزایش می دهد.

تشدید درد در بیماران مبتلا به سنگ کلیه

مصرف گل گاوزبان برای بیماران مبتلا به ناراحتی سنگ کلیه ضرر دارد زیرا سبب تشدید درد و ناراحتی آنان می شود.

قاعدگی با مصرف گل گاو زبان

مصرف بیش از پنج روز متوالی گل گاو زبان باعث عادت ماهانه در زنان می شود؛ بنابراین پس از پنج روز مصرف باید سه روز آن را مصرف نکرد و سپس دوباره مصرف کنید.

مضرات گل گاوزبان برای زنان باردار مضر است

در دوران بارداری مصرف گل گاوزبان برای خانم های باردار اصلا توصیه نمی شود زیرا به علت داشتن آلکالوئیدها سبب آسیب به جنین خواهد شد. زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

مضرات گل گاوزبان برای نوزادان و کودکان

گل گاو زبان حاوی مقادیری آلکالوئید است پس به همین دلیل مصرف آن برای نوزادان و کودکان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

Borage, a miraculous drink for calming the nerves

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو