نگاهی به زیباترین جشن های باستانی ایران

نگاهی به زیباترین جشن های باستانی ایران


منبع: آرگا

286

1399/9/17

14:04


در این مطلب شما را با جشن هایی که سالیان پیش در ایران برگزار می شد و تا کنون فقط چند مورد آن ها را می دانید را برایتان بررسی می کنیم. تا پایان این مطلب با ما باشید.

فرهنگ و تمدن یک ملت به چشن ها و اعیاد باستانی آن بستگی دارد. باید بدانید که ایران یکی از کشور های متمدن از سال های دور می باشد. در واقع باید بدانید که این جشن های باستانی می تواند همبستگی و هویت یک ملت را حفظ کند.

جشن های ایرانیان در دوران باستان

آشنایی با جشن های باستانی ایرانیان

ایران یکی از کشور هایی می باشد که جشن های بسیاری دارد پشت تمامی آن ها باور هایی وجود دارد و برگزاری این جشن ها بر اساس اعتقاداتی می باشد که دارند. هر کدام از این جشن ها فلسفه هایی دارند ومی توان گفت هر یک منحصر به فرد تر از دیگری است. در واقع ایران یکی از کشور هایی می باشد که آداب و رسوم خود را حفظ کرده است و تا کنون ملت ایران تقریبا بیش تر جشن هایی که در گذشته برگزار می شده را انجام می دهند. البته بهتر است بدانید که همه جشن هایی که برگزار می شود مخنتص ایران نمی باشد و مردم کشور های دیگر نیز روز هایی از سال را جشن می گیرند و ساعاتی را با خانواده و عزیزان خود به خوشگذرانی می پردازند. در واقع جشن های باستانی یکی از فرهنگ هایی می باشد که باید نسل به نسل انتقال پیدا کند تا دیگران بتوانند به پیشینه کشور خود و آداب و رسوم آن ها و همچنین هویت و انسجام ملی خود افتخار کنند. اگر اهل ایران می باشی بیش تر جشن های ایرانی را می شناسید و شاید هم با برخی از آن ها آشنایی ندارید در ادامه جشن های باستانی ایران را برایتان بررسی می کنیم.

نوروز یکی از جشن های اصیل ایران

نوروز

یکی از اعیادی که ایرانی ها در آن به شادی می پردازند و از قدیم حدودا ۲۱ روز آن را جشن می گیرند و به دید و بازدید می روند نوروز می باشد. این جشن هنوز هم با عظمت برگزار می شود ولی حدودا ۱۴ روز آن را جشن می گیرند. این جشن آغاز نوروز و شروع سرسبزی می باشد. روز اول فروردین را به نام عید نوروز می دانیم و آن را جشن می گیریم. این روز در تقویم میلادی برابر با ۲۱ مارس می باشد. قبل از شروع عید بسیاری از افراد خانه تکانی می کنند و سعی می کنند با این کار آلودگی ها و سنگینی های سال گذشته را با خود به سال جدید نبرند و با زیبایی و پاکیزگی وارد نوروز و فصلی جدید می شوند. قبل از تحویل سال شروع به چیدن سفره هفت سین می کنند و این سفره آیین اهورایی دارد و چیدمان آن بسیار خاص می باشد.  چندی قبل از تحویل سال تمام اعضای خانواده گرداگرد سفره هفت سین جمع می شوند و به دعا و نیایش می پردازند.

سیزده بدر

یکی دیگر از روز هایی که در ایران جشن بر پا می شود سیزده بدر می باشد. این جشن در روز ۱۳ فروردین ماه برگزار می شود و در تقویم ایرانی این روز به نام طبیعت نام گذاری شده است. در واقع این جشن برای پیروزی خدای باران بر دیو آبپوش برگزار می شود و از قدیم تا کنون مردم در این روز به طبیعت می روند و به رقص و شادمانی می پردازند. در سیزده بدر مردم هر آنچه از شیرینی و میوه هایی که برای نوروز تهیه کردند، باقی مانده را با خود به طبیعت می برند و در همانجا در کنار دیگران آن ها را می خورند. باید بدانید که رسم بسیار جالبی در این روز وجود دارد که دختران مجرد می توانند سبزه ها را گره بزنند و آرزویی کنند افرادی که اعتقاد داشته باشند آرزو هایشان تا سال آینده برآورده می شود. برخی از مردم عقیده دارند که این روز را باید بیرون بروند تا نحسی آن روز دامن گیر آن ها نشود. از دیگر آدابی که برای این روز وجود دارد انداختن سبزه های سفره هفت سین به درون آب، پختن خوراکی های متنوع و آش و همچنین خوردن کاهو سکنجبین اشاره کرد.

سیزده بدر در ایران

جشن اردیبهشتگان

یکی دیگر از جشن هایی که در ایران برگزار می شود جشن اردیبهشتگان می باشد. این جشن در سومین روز از دومین ماه بهار برگزار می شود و مردم در کنار آتش و روشنایی به دعا می پردازند و لباس های سفید به تن می کنند. در واقع اردیبهشت در نقش مادی خود از آتش و روشنایی حفاظت می کند.  گاها اسم این جشن را جشن گل ها نیز می گویند.

جشن خوردادگان

یکی دیگر از جشن های باستانی ایران جشن خوردادگان می باشد. در واقع مردم خرداد را نماد رسایی و کمال می دانند و این جشن در ششمین روز از سومین ماه سال برگزار می شود. برای برگزاری این جشن مردم به کنار چشمه ها و رود ها می روند و در کنار آب تنی به شادی و خوشحالی می پردازند. از نماد های این جشن می توان به گل های سوسن اشاره کرد.

جشن تیرگان

این جشن در چهارمین ماه از سال برگزار می شود و برای گرامی داشت ستاره های باران آور می باشد. این روز یعنی ۱۳  تیر ماه آرش کمانگیر با کشیدن کمان ایران را از تورانیان پس گرفت و در روایات هایی که موجود است این روز روز نویسندگان نیز بوده است. در گذشته این جشن شاد بسیار زیبا بود و مردم در کنار رود ها به آب بازی می پرداختند و خوشحالی می کردند. این جشن برای یاد آوری ارزش آب برگزار می شد و حدودا ۱۰ روز طول می کشید. رسم جالبی در این جشن وجود داشت آن هم این بود که مردم به دست خود نخ های ابریشمی ۷ رنگ می بستند و بالای کوه آن ها را باز می کردند و به دست باد می سپردند تا آرزو هایشان برآورده شود.

جشن اردیبهشتگان چیست؟

شب یلدا

یکی دیگر از جشن هایی که در ایران برگزار می شد جشن شب یلدا بوده است که هنوز هم در بین ایرانیان رایج می باشد. در واقع مردم بلند ترین شب سال یعنی شب چله را جشن می گیرند. در این شب یک دقیقه اضافه تر از شب های گذشته وجود دارد. مردم در این شب در کنار آتش جمع می شدند و تا صبح در کنار هم به بگو و بخند مشغول بودند و فال حافظ می گرفتند. حضور بسیاری از کهنسالان در این جشن الزامی بوده است و در واقع این جشن برای کهن سالی خورشید در پایان پاییز برگزار می شود و مردم در این شب خوراکی هایی از قبل سنجد، آجیل، خرمالو و هندوانه و انار می خورند و شعر شب یلدا می خوانند.

جشن اسفندگان

یکی از جشن هایی که هنوز هم رایج می باشد جشن اسفندگان است. در این جشن زنان لباس هایی نو به تن می کردند و از مردان کادو می گرفتند. این روز را روز «سپندرمذگان» می نامیده اند و در این روز از زنان تجلیل می کردند و مردان باید در این روز به جای خانم ها کار های خانه را انجام بدهند. این جشن در پنجمین روز از آخرین ماه سال برگزار می شود.

چهارشنبه سوری

یکی دیگر از جشن های باستانی چهارشنبه سوری می باشد. این جشن در آخرین سه شنبه از آخرین ماه سال برگزار می شود و در این شب مردم آتش روشن می کنند و جشن می گیرند و از روی آتش ها می پرند. در حین پریدن از روی آتش شعری می خوانند و اعتقاد دارند که در این روز تمام بیماری ها از آن ها دور می شود و در آتش می ریزد. اصلی ترین نماد چهارشنبه سوری آتش می باشد. ایرانیان این عنصر را روشنی، پاکی، سلامتی و تندرستی می دانند.  این روز آیین های جالبی دارد به عنوان مثال ملاقه زنی، و کوزه شکستن و قاشق انداختن از رسم های این شب می باشد. این آیین هنوز هم در ایران اجرا می شود و تفاوت هایی با قدیم دارد. بیش تر مردم در این شب ها ترقه هایی تهیه می کنند و سعی می کنند با روشن کردن آن ها شادی خود را نشان بدهند که متاسفانه سانحه های بسیار زیادی برای دیگران ایجاد می شود و این سانحه ها گاها ممکن است جان یک نفر را گرفته و دیگری را از بینایی محروم کند بنابراین بهتر است در این روز بیش تر مراقب خود و عزیزانتان باشید.

چهارشنبه سوری در ایران باستان

همانطور که مشاهده کردید در ایران باستان جشن های بسیاری برگزار می شده است و مردمان بسیار شاد می زیسته اند. در واقع هر کدام از این جشن ها بر اساس فلسفه های خاصی شکل گرفته اند. باید بدانید که هنوز هم برخی از آن جشن ها در ایران وجود دارد و شما می توانید آن را به فرزندان خود انتقال بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو