طبیعت از پنجره رسانه‌‌های جدید / روایت آرمان یعقوب‌پور از نمایشگاه آنلاین "از مجاز تا واقعیت" در گالری گلستان

117

1399/9/18

10:51


آرمان یعقوب‌پور گفت: گرچه نمایشگاه مجازی بازدیدکننده خیلی بیشتری نسبت به مراجعان گالری دارد اما عمق و توجهی که بیننده در گالری دارد، در فضای مجازی موجود نیست.

طبیعت از پنجره رسانه‌‌های جدید / روایت آرمان یعقوب‌پور از نمایشگاه آنلاین "از مجاز تا واقعیت" در گالری گلستان

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آنلاین نقاشی‌های آرمان یعقوب‌پور با عنوان "از مجاز تا واقعیت" در سایت گالری گلستان برپاست. یعقوب‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: این مجموعه در ادامه همان کارهای قبلی من با موضوع طبیعت است، اما برخلاف کارهای گذشته که معمولاً بزرگ بودند در این مجموعه نقاشی‌ها ابعادی کوچک دارند.

یعقوب‌پور درباره دلیل روی آوردن به ابعاد کوچک گفت: ما در اینستاگرام آثار بزرگ و گاه عظیم هنرمندان را در یک کادر نهایتا ۸ سانتیمتری می‌بینیم. احساس می‌کردم اثر هنری در این ابعاد کوچک نمی‌تواند آن‌طور که شایسته است درک شود. دیدن مجسمه‌های میکل‌آنژ در این ابعاد به یک طنز شبیه است تا دیدن یک اثر هنری. این مسئله مرا به فکر واداشت که آثاری در ابعاد ۸ در ۸ کارکنم که حتی دیدن آنها در کادر موبایل نیز آسیبی به آنها نزند. هدفم این بود که اثر را از آن فضای مجازی به یک دنیای واقعی وارد کنم.

این هنرمند افزود: طنز قضیه در این بود که با توجه به شرایط بیماری کرونا سرنوشت این آثار به اینجا منتهی شد که در فضای مجازی نمایش داده شوند. این در حالی است که من قصد داشتم کارها را در گالری نمایش دهم و برای نحوه چیدمان این کارهای کوچک نیز برنامه‌ریزی‌هایی کرده بودم، اما در شرایطی که پیش آمد به فکرم رسید که می‌توانم روند دیگری را تجربه کنم و از فضای مجازی استفاده کنم. بنابراین با وجود اینکه خودم به نمایش‌های مجازی نقد داشتم، در شرایطی قرار گرفتم که از نمایشگاه مجازی استقبال کردم. این مسئله به فکرم رسید که اصلاً چگونه می‌توان تفکیکی میان مجاز و واقعیت انجام داد. آیا آنچه ما فکر می‌کردیم واقعیت است ممکن است مجازی باشد و بالعکس.

او درباره تاثیر کوچک شدن ابعاد در شیوه کارش گفت: طبیعتاً در کادر بزرگ آزادی عمل و واکنش‌های بیشتری وجود دارد اما وقتی کادر نقاشی کوچک می‌شود کار هم مینیاتوری می‌شود. بااین‌حال به دنبال این بودم که ساده‌سازی‌ها و خلاصه کردن‌ها در این آثار همچنان وجود داشته باشد.

یعقوب‌پور افزود: ۱۰۳ بوم ۲۰ در ۲۰ که داخل آنها یک کادر هشت در هشت نقاشی شده است، به همراه چند کار بزرگ در این مجموعه به نمایش درآمده است. همگی نقاشی‌ها یک حاشیه سفید دور خود دارند و دلیل این مسئله آن است که حدود دو سال پیش ایده‌ای در سر داشتم که در آثارم پنجره‌ای رو به بیرون وجود داشته باشد که طبیعت از درون آن دیده می‌شود. در عرفان شرقی پنجره به معنی پنج رَه است و بدن انسان نیز از طریق پنج حس با بیرون ارتباط برقرار می‌کند. پنجره نیز مسیری برای ارتباط برقرار کردن با بیرون است و تعدادی کار به این شکل انجام دادم، اما پس از آن که ایده اینستاگرام و کارهای کوچک به ذهنم رسید تصمیم گرفتم این دو ایده را باهم ترکیب کنم. بنابراین کادر سفید را حفظ کردم و پنجره را به صورت انتزاعی نشان دادم.

او درباره ویژگی‌های نمایشگاه آنلاین گفت: من همیشه دوست داشتم اثر هنری روی دیوار قرار بگیرد تا مخاطب بتواند آن را از نزدیک ببیند و اطلاعات بیشتری از آن کسب کند، اما در شرایط فعلی مجبور هستیم دست به انتخاب بزنیم. من هم از شرایطی که پیش آمد راضی بودم و نمایشگاه بازخورد بسیار خوبی داشت، بااین‌حال احساس می‌کنم گرچه نمایشگاه مجازی بازدیدکننده خیلی بیشتری نسبت به مراجعان گالری دارد اما عمقی که در گالری هست و مخاطب با دقت و توجه زیاد آثار را می‌بیند در فضای مجازی موجود نیست. به نظر می‌رسد که در فضای مجازی بیشتر مخاطب عام حضور دارد اما در گالری مخاطب خاص دیده می‌شود و نظراتی که درباره آثار می‌دهد برای هنرمند مفید است.

یعقوب‌پور افزود: چند عامل در موفقیت این نمایشگاه وجود دارد که یکی از آنها روند فعالیت گالری است. این روند باید به گونه‌ای باشد که مخاطبان به آن اعتماد کرده باشند و اعتماد به گالری باعث جذب مخاطب می‌شود. با توجه به سابقه فرهنگی هنری خانواده گلستان و فعالیت‌های مستمر خانم گلستان، مخاطبان این گالری از قشر فرهنگی هستند و بسیاری از افرادی که این آثار را خریداری کردند، نه برای جنبه اقتصادی و کلکسیونی که برای نصب آنها در خانه و لذت بردن از نقاشی این کار را انجام دادند.

علاقه‌مندان می‌توانند از  نمایشگاه "از مجاز تا واقعیت" در سایت گالری گلستان به نشانی www.golestangallery.com دیدن کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو