بی‌تدبیری در کنترل سیلاب در استان‌های جنوبی کشور

91

1399/9/18

14:55


بی‌تدبیری در کنترل سیلاب در استان‌های جنوبی کشور

سلامت نیوز: خوزستان و برخی استان‌های جنوبی کشور در یکی، دو سال اخیر بارها با مشکلاتی که گویا تمامی ندارند سر زبان‌ها افتاده‌اند. یک روز به‌دلیل خشکسالی غبار و خاک، راه نفس مردم را می‌گیرد و روز دیگر آب است که همراه فاضلاب شده و وارد خانه‌ها و مزارع می‌شود تا لحظه لحظه زندگی برای مردم سخت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،هنوز اتفاقات تلخ مربوط به سیلاب نوروز‌98 از خاطرها نرفته که یکبار دیگر بارندگی چند ده میلیمتری در چند ساعت، شهرهای مختلف خوزستان را اسیر خود کرده است. به‌دنبال بارندگی‌های اخیر مشکلات به حدی زیاد شد که برخی از اهالی بندر امام خمینی(ره) مقابل دادگستری این شهر تجمع کرده و از مسوولان قضائی خواستار برکناری و برخورد با مسوولانی شدند که در کار خود کوتاهی کرده‌اند.

اگرچه مشکلات خوزستان و حالا دیگر استان‌های جنوبی کشور از جمله بوشهر برای مواجهه با سیلاب پابرجاست اما در همین مدت نیز گروه‌های جهادی و هلال‌احمر به سمت مناطق آسیب‌دیده شتافته و سعی در مدیریت این بحران داشتند که البته سومدیریت برخی مسوولان اجرایی در این استان‌ها بر این بحران‌ها افزود. از اصلی‌ترین اقدامات انجام نشده در شهرهای استان خوزستان و به‌خصوص اهواز تکمیل نشدن شبکه فاضلاب این شهر متناسب با نیازهای روز از یکسو و کندی بسیار کار است.

در این میان حتی مسوولان استانی نیز اقدام جدی انجام نداده‌اند و اظهارات مطرح شده در روزهای گذشته از سوی مردم مورد اقبال قرار نگرفته است.در روزهای اخیر حجت‌الاسلام رئیسی، رییس دستگاه‌قضا با صدور دستوری به رییس سازمان بازرسی کل کشور از وی خواست برای پیگیری دلایل بروز آبگرفتگی در بخش‌های مختلف استان خوزستان شخصا به این استان سفر کند. روز گذشته نیز در پی این دستور، حجت‌الاسلام درویشیان، رییس بازرسی کل کشور به‌منظور پیگیری مشکلات و معضلات آبگرفتگی اهواز و دیگر شهرستان‌های خوزستان وارد اهواز شد.

درویشیان به محض ورود به خوزستان و در اولین نشست خود با مسوولان این استان، با اشاره به آبگرفتگی و سیل اخیر در استان خوزستان گفت: کار گذاشتن پمپ، علاج موقت است و باید کار به‌صورت ریشه‌ای انجام شود، ما به دوستان گفته‌ایم کم‌کاری‌هایی که انجام شده است از سوی هر نهادی که بوده مورد بررسی قرار بگیرد و اگر ترک فعلی انجام شده است، سازمان بازرسی ورود کند.وی با بیان اینکه این حق طبیعی مردم است که هم آب شرب مناسب و هم سیستم فاضلاب درست داشته باشند، خاطرنشان کرد:اختلاف‌نظرها باید در جهت خدمت به مردم کنار گذاشته شوند و یک بار برای همیشه باید تکلیف این موضوع مشخص شود و این‌جور نباشد که هر سال بیاییم راجع به این مسئله بحث کنیم. اینکه بگوییم باران زیاد باریده که توجیه خوبی نیست، کما اینکه در نقاط زلزله‌خیز، ساختمان‌ها را برای تحمل 9‌ریشتر هم پیش‌بینی می‌کنند و این موضوع در بحث آبگرفتگی‌ها، فاضلاب و آب‌های سطحی خوزستان باید لحاظ شود.» جالب است بدانید که نشست مدیران استانی با رییس سازمان بازرسی کشور، در غیاب استاندار خوزستان که گویا در تهران به‌سر می‌برد، برگزار شد.

پیش از این نیز «صبح‌نو» در گزارشی به حضور استاندار خوزستان در تهران در این روزهای بحرانی انتقاد و اشاره کرده بود.حالا با ورود دستگاه قضا به بحران پیش‌رو، دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند. سازمان مدیریت بحران نیز خبر از اعطای وام به مردم سیل‌زده داده است. اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفته است: سازمان مدیریت بحران کشور در ابتدای پاییز دستورالعملی را به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرده و بر ضرورت آماده‌باش آنان برای حوادثی که ممکن است در پی نزولات جوی ایجاد شود، تاکید کرد. پس از آن نیز در پی پیش‌بینی‌های هواشناسی، هشدارها و دستورالعمل‌های لازم را بر حسب استان و منطقه به مدیران کل بحران و تمامی دستگاه‌های امداد و خدماتی ابلاغ کرده است که در مورد بارش‌های اخیر نیز همین اقدامات انجام شد.»

در جریان بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب طغیان رودخانه‌ها، پر شدن و سرریز دره‌های فصلی، آبگرفتگی شدید خیابان‌ها و حضور برخی از شهروندان در کنار این نقاط پرخطر جهت مشاهده یا کنجکاوی و یا عبورومرور شرایط بحرانی را ایجاد کرده بود که متاسفانه ریزش کوه -روستای سوک دشتستان- و غرق شدن در یکی از دره‌های فصلی -شهر برازجان- مرگ دو زن را رقم زد

با وجود اینکه در برخی از مناطق استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان و هرمزگان شاهد بروز آبگرفتگی و سیلاب هستیم اما بیشترین خسارات را مردم خوزستان متحمل شده‌اند. نجار نیز در صحبت‌های خود تلاش داشت تا به سومدیریت‌ها در این استان اشاره کند. رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وضعیت استان خوزستان گفته است:در برخی از شهرهای این استان سال‌هاست که به‌دلیل نبود نهرهایی برای جمع‌آوری و انتقال آب‌های سطحی مشکلاتی ایجاد می‌شود. در این شهرها عمدتا با پمپ‌های قوی اقدام به تخلیه آب می‌شود که سال گذشته نیز با پیگیری سازمان مدیریت بحران کشور چندین دستگاه پمب قوی برای تخلیه آب اختصاص داده شد.اگرچه اقدامات انجام شده موجب شده تا بخشی از گرفتاری‌های چند روز گذشته مردم خوزستان کاسته شود اما مساله جاری شدن آب و فاضلاب به خانه‌ها و مغازه‌های مردم غیر از خسارت‌های مادی می‌تواند خدای نکرده به همه‌گیر شدن بیماری‌های عفونی و تهدید سلامتی مردم نیز منجر شود.

پرداخت وام بلاعوض به حادثه دیدگان سیلنجار در مورد وضعیت فعلی استان خوزستان گفت: در حال حاضر دراین استان مشکل جدی وجود ندارد و عمده ارزیابی‌ها برای تعیین خسارات و جبران آن‌ها نیز به اتمام رسیده است. ما تلاش کردیم که با دست باز نسبت به جبران خسارات اقدام کنیم و حتی موارد متعددی که خانه فرسوده‌ای در مناطق سیل زده قرار داشت، آن را هم در لیست جبران خسارات قرار دادیم. در همین راستا نیز در مجموع چهار هزار درخواست برای وام تعمیرات و ۱۰۰۰‌درخواست برای وام ساخت واحدهای تخریبی و نوسازی در این استان تأیید شده است.

علاوه بر آن ۶۰۰۰‌وام معیشتی نیز به حادثه‌دیدگان پرداخت خواهد شد.بوشهر به سرنوشت خوزستان دچار شداز روز 16‌آذرماه ، بارش شدید باران در نقاط مختلف استان بوشهر موجب آبگرفتگی و انسداد مسیرها و محورهای مواصلاتی شد و متاسفانه در دشستتان با بیشترین میزان بارش دو کشته بر جای گذاشت و در شهرستان گناوه نیز موجب آبگرفتگی تخریب منازل شد. همچنین در برخی از شهرهای دشتستان مانند آبپخش، شبانکاره، وحدتیه و سعدآباد حجم بارش و سرازیر شدن آب باران باعث آبگرفتگی منازل و بروز مشکلاتی شد و در معابر شهری نیز بارش شدید موجب گرفتار شدن خودروها و زیر آب رفتن کوچه‌ها و خیابان‌ها شد.

در جریان بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب طغیان رودخانه‌ها، پر شدن و سرریز دره‌های فصلی، آبگرفتگی شدید خیابان‌ها و حضور برخی از شهروندان در کنار این نقاط پرخطر جهت مشاهده یا کنجکاوی و یا عبورومرور شرایط بحرانی را ایجاد کرده بود که متاسفانه ریزش کوه -روستای سوک دشتستان- و غرق شدن در یکی از دره‌های فصلی -شهر برازجان- مرگ دو زن را رقم زد.متاسفانه این رخداد باعث آبگرفتکی شدید معابر، منازل شهرستان‌ها و روستاها شده و با توجه به سطح وسیع سیل و آبگرفتگی خدمات‌رسانی انجام شده و اقلام امدادی و زیستی توسط تیم‌های عملیاتی در اختیار گرفتاران در سیل قرار گرفت.

آقای جهانگیر دهقانی، مدیرکل بحران استانداری بوشهر به شبکه خبر گفته است: شهرستان دشتستان بیشترین میزان بارش‌ها را داشته است، خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در استان مشخص نیست، پس از پایان بارندگی‌ها می‌توانیم خسارت‌ها را جمع‌بندی کنیم، با این حال قطعی برق و سقوط پایه‌های برق در گناوه، آبگرفتگی معابر و خسارت‌هایی در حوزه راه‌ها گزارش شده که همه این موارد باید جمع‌بندی و به شکل دقیق اعلام شود.

سیل بوشهر، تقصیر خوزستان و فارس استبه گفته مدیرکل بحران استانداری بوشهر یکی از علل بروز سیل در استان بوشهر، ورود رواناب از استان‌های بالادست فارس، کهگیلویه‌و‌بویراحمد و خوزستان بوده است که منجر به افزایش میزان آورد رودخانه و طغیان آن‌ها گردیده و همچنین سرازیر شدن این حجم آب به رودخانه‌های شهری، باعث آبگرفتگی شدید معابر و برخی منازل شده است.

به‌دنبال وقوع سیل در این استان‌ها؛ وزارت کشور روز گذشته از سازمان برنامه و بودجه خواسته است به استناد«ماده‌۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به منظور جبران خسارات ناشی از حادثه مزبور»، نسبت به طرح و اختصاص ۲‌هزار و ۳۵‌میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال اعتبار هزینه‌ای و تضمین پرداخت مابه‌التفاوت سود و کارمزد تسهیلات بانکی به مبلغ ۴۰۰۰‌میلیارد ریال و بازپرداخت ۱۵‌ساله به شرح جدول اعلام شده اقدامات لازم را انجام و پس از تصویب در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد تا با رعایت ضوابط و مقررات و نظارت سازمان مدیریت بحران کشور هزینه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو