شکاف یا شقاق مقعدی حاصل زخم سطحی یا پارگی در ناحیه پوشش سلولی مقعد است. پارگی کوچکی در بافت نازک و مرطوب است که روی مقعد را می پوشاند. ترک مقعدی احتمال می رود هنگام دفع مدفوع سفت یا بزرگ ایجاد شود. ترک های مقعدی به طور معمول با حرکات روده ای باعث درد و خونریزی می شوند. همچنین ممکن است دچار اسپاسم حلقه عضله در انتهای مقعد (اسفنکتر بیرونی مقعد) شوید.

به گزارش مایوکلینیک، ترک مقعدی در کودکان بسیار شایع است، اما می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر ترک های مقعدی با درمان های ساده مانند افزایش فیبر دریافتی یا نشستن در وان یا لگن آب گرم بهتر می شوند. برخی از افراد مبتلا به ترک مقعدی ممکن است به دارو یا گاهی اوقات جراحی نیاز پیدا کنند.

علائم ترک مقعدی

از علائم و نشانه های شکاف یا ترک مقعدی می توان به درد گاهی درد شدید هنگام حرکات روده، درد پس از حرکات روده که ممکن است تا چند ساعت طول بکشد، پس از دفع مدفوع خون قرمز روشن روی مدفوع یا دستمال توالت دیده شود، ترک قابل مشاهده ای در پوست اطراف مقعد و یک توده کوچک یا شکاف روی پوست نزدیک به سوراخ مقعد اشاره کرد.

برای درمان ترک مقعدی چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر حین حرکات روده ای درد دارید یا متوجه خون روی مدفوع یا دستمال توالت بعد از مدفوع می شوید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتربخوانید:علت ایجاد شقاق مقعدی و درمان آن

علل بروز ترک مقعدی

از علل شایع شکاف مقعدی می توان به دفع مدفوع بزرگ یا سفت، یبوست و فشار هنگام حرکات روده، اسهال مزمن، مقاربت مقعدی و زایمان اشاره کرد. از علل کمتر شایع شقاق مقعدی نیز می توان بیماری کرون یا بیماری التهابی روده، سرطان مقعد، اچ آی وی، بیماری سل و سفلیس را نام برد.

بیشتربخوانید:برنامه مخصوص مبتلایان به بیماری کرون

عوامل خطر برای ترک مقعدی

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به شکاف یا ترک مقعدی را افزایش دهند عبارتند از:

یبوست: زور زدن حین حرکات روده و دفع مدفوع سفت خطر پارگی را افزایش می دهد.

زایمان: ترک مقعدی بعد از زایمان بیشتر در خانم ها دیده می شود.

بیماری کرون: بیماری التهابی روده که باعث التهاب مزمن روده می شود که ممکن است پوشش کانال مقعد را در برابر پارگی آسیب پذیرتر کند.

مقاربت مقعدی: این نوع رابطه جنسی خطر ابتلا به ترک مقعدی را افزایش می دهد.

سن: ترک مقعدی می تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در نوزادان و بزرگسالان میانسال دیده می شود.

بیشتربخوانید:بررسی سه روش صحیح برای درمان یبوست

عوارض ترک مقعدی

عوارض ترک مقعدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

عدم بهبودی: شکاف مقعدی که ظرف هشت هفته بهبود نیابد مزمن قلمداد می شود و ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

عود: هنگامی که ترک مقعدی را تجربه کنید مستعد ابتلا به ترک مقعدی به دفعات هستید.

پارگی که به عضلات اطراف گسترش می یابد: ترک مقعدی ممکن است به حلقه عضلانی که مقعد شما را بسته نگه داشته است (اسفنکتر درونی مقعد) گسترش یابد و بهبود شقاق مقعدی شما را دشوارتر کند. یک ترک بهبود نیافته می تواند چرخه ای از ناراحتی ایجاد کند که ممکن است به دارو یا جراحی برای کاهش درد و ترمیم یا از بین بردن شکاف نیاز داشته باشد.

جلوگیری از ترک مقعدی

با انجام یکسری از اقدامات برای جلوگیری از یبوست یا اسهال ممکن است بتوانید از ترک مقعدی جلوگیری کنید که به عنوان نمونه می توان به مصرف غذاهایی با فیبر بالا، نوشیدن مایعات و انجام ورزش منظم اشاره کرد که این عوامل باعث می شوند حین دفع مجبور به زور زدن نشوید.

مترجم: الهه زارعی