7 درمان گیاهی ریزش مو + دلایل ریزش مو در آقایان و خانم ها

7 درمان گیاهی ریزش مو + دلایل ریزش مو در آقایان و خانم ها


منبع: زیبامون

202

1399/9/19

10:47


در این بخش از زیبامون به تعدادی از بهترین درمان گیاهی ریزش مو اشاره کردیم که میتونن به خوبی این مشکل رو برطرف کنند.

7 درمان گیاهی ریزش مو + دلایل ریزش مو در آقایان و خانم ها

ریزش مو یکی از مشکلات شایعی هست که هم خانم ها و هم آقایان با آن مواجه هستند و در بسیاری از موارد ممکنه این مشکل، باعث ایجاد نگرانی بشه. اگرچه از دست دادن 80 تا 100 رشته تار مو در طول شبانه روز کاملا طبیعی هست، اما بحران و مشکل از آنجایی شروع میشه که تعداد موهایی که از دست میدیم بسیار بیشتر میشه و یا موها رشد مجدد پیدا نمی کنند.

این مشکل میتونه به حدی جدی بشه که خواب راحت شبانه رو از شما بگیره و ممکنه باعث بشه تا با کابوس طاسی و کچلی رو به رو بشید! سوالی که در این زمینه پیش میاد این هست که چرا این اتفاق می افته؟

در واقع عوامل خیلی زیادی از تغذیه و سبک زندگی گرفته تا عوامل ارثی میتونن در افزایش ریزش مو نقش داشته باشند. بنابراین لازمه ابتدا دلیل اصلی ریزش موها رو پیدا کنید تا بتونید بهترین و موثرترین روش درمانی برای ریزش موها رو مورد استفاده قرار بدید.

با ما در این بخش از زیبامون دات کام همراه باشید، اطلاعات کامل و دقیقی رو در رابطه با دلایل ریزش مو کسب کنید و با بهترین درمان های گیاهی برای ریزش موها آشنا بشید.

 

رایج ترین دلایل ریزش مو

 

1. ژنتیک

ژنتیک رو می تونیم به عنوان یکی از اصلی ترین و حتی بدترین دلایل ریزش مو معرفی کنیم؛ چراکه واقعا نمیشه درمانی برای این مدل از ریزش مو پیدا کرد! اگر پدر یا مادر شما با مشکل ریزش مو زیاد مواجه هستند، به احتمال زیاد شما نیز این مشکل رو خواهید داشت. طاسی زنانه و مردانه یکی از مواردی هستند که مستقیما به ژنتیک وابسته بوده و میشه از ان به عنوان یک مشکل اجتناب ناپذیر یاد کرد.

 

2. مشکلات هورمونی

هورمون ها به شدت بر روی روند رشد موها تاثیر گذار هستند. در واقع ریزش مو یکی از بزرگترین شاخص‌های یائسگی، کم کاری یا پرکاری تیروئید، بارداری و حتی از عوارض استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری هست. بنابراین اگر هورمون‌های شما در حال نوسان باشند و با مشکلات هورمونی مواجه باشید، به احتمال زیاد با ریزش مو و کم پشت شدن موها هم مواجه خواهید شد.

 

3. استرس و اضطراب

آیا میدونستید که ریزش موها، یکی از علائم شناخته شده PTSD هست؟! هر چیزی که شما رو دچار استرس مداوم کنه، تأثیر مستقیمی بر روی موها داره. بنابراین تعجبی نداره که در اثر استرس و اضطراب، به یک باره، توده های مو رو از دست بدید و با ریزش مو سکه‌ای مواجه بشید. بدترین قسمت این ماجرا این هست که ریزش مو میتونه باعث افزایش استرس قبلی بشه و دوباره با ریزش مو بیشتری مواجه خواهید شد و این موضوع به یک چرخه معیوب تبدیل میشه.

 

4. عوارض جانبی داروها

برخی از داروها مثل رقیق کننده خون، ضد افسردگی، داروهای متعادل کننده کلسترول و غیره نیز از عوامل اصلی ریزش مو هستند. 

 

ریزش مو

 

5. کمبودهای تغذیه ای

آیا کم خونی دارید؟ یا با مشکل کمبود پروتئین مواجه هستید؟ موها میتونن به راحتی این کمبودهای تغذیه‌ای رو نشان دهند. علاوه بر این، کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف مانند آهن، پروتئین ها، ویتامین B12 و B6 و غیره نیز ممکن است باعث ریزش بیش از حد موها شوند.

 

6. ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

ریزش مو میتونه یکی از علائم غم انگیز بیماری‌های خود ایمنی هم باشه. اگر بیش از حد در معرض سرماخوردگی و آنفولانزا هستید، ممکنه در مسیر طاسی هم قرار بگیرید.

 

7. پرتو درمانی یا شیمی درمانی

پرتو درمانی و شیمی درمانی هم از جمله مواردی هست که نه تنها باعث ریزش موهای سر میشه بلکه بر روی موهای تمام قسمتهای بدن هم تاثیر گذار هست. بزرگترین اشکال در این نوع ریزش مو این هست، که اشعه معمولا رشد مو رو هم با مشکل روبرو میکنه.

 

8. استفاده از مدل مو سفت و محکم

اگرچه استفاده از مدل موهای سفت و محکم باعث میشه تا استایل زیبا و جذابی برای موها به وجود بیاد اما لازمه بدونید که این مدل موها هم یکی از دلایل اصلی ریزش مو محسوب میشن. علاوه بر این اکستنشن مو هم کشش خیلی زیادی رو بر روی موها به وجود میاره و به مرور زمان باعث عقب رفتن خط رویش موها میشه.

 

حتما بخوانید: متوقف کردن ریزش مو با این روش ها

 

بهترین درمان های گیاهی برای ریزش مو

 

1. ماسک مو شنبلیله، بهترین درمان گیاهی ریزش مو در مردان

برای اینکه بتونید از بهترین درمان گیاهی برای ریزش مو مردان و زنان استفاده کنید، پیشنهاد میشه که از جادوی شنبلیله برای برطرف کردن این مشکل غافل نشید!

برای درست کردن این ماسک باید دانه های شنبلیله رو به مدت یک شبانه روز در آب خیس کنید و صبح روز بعد این دانه‌ها رو له کرده تا حالت خمیری پیدا کنند و سپس این ماسک موی گیاهی رو بر روی موها و پوست سر بمالید. علاوه بر این استفاده از روغن شنبلیله بر روی موها هم میتونه اثربخشی خیلی خوبی در درمان ریزش مو مردان و زنان داشته باشه.

 

ماسک مو شنبلیله

 

2. استفاده از شیر نارگیل، بهترین درمان گیاهی ریزش مو در کودکان

آیا میدونید پروتئین‌های موجود در شیر نارگیل میتونن خیلی سریع رشد مو رو تقویت کنند؟ و شاید به همین دلیل هست که استفاده از شیر نارگیل یکی از بهترین و موثرترین درمان های گیاهی برای ریزش مو شناخته شده است.

تنها کاری شما باید انجام بدید این هست که شیر نارگیل تازه رو به پوست سر و موها بمالید و اجازه بدید حدود 20 دقیقه روی مو بمونه و بعد موهاتون رو با آب گرم بشویید. 

 

شیر نارگیل

 

3. چای سبز، درمان گیاهی ریزش موی جلوی سر

چای سبز که احتمالا یکی از نوشیدنیهای گرم و مورد علاقه تمام افراد هست هم میتونه یکی از بهترین درمانهای گیاهی برای ریزش موی جلوی سر باشه. برای استفاده از این روش درمانی گیاهی باید 2 یا 3 کیسه چای سبز رو درون یک لیوان آب داغ قرار بدید تا عصاره چای سبز به خوبی خارج بشه.

بعد از خنک شدن این معجون گیاهی، آن را بر روی پوست سر و موها بریزید و به آرومی ریشه موها رو ماساژ بدید و بعد از گذشت 30 دقیقه موهاتون رو آبکشی کنید.

 

چای سبز

 

حتما بخوانید: هفت ماسک موی خانگی جادویی! +اموزش

 

4. ماسک مو آملا، بهترین درمان گیاهی ریزش مو سکه ای

Amla یا انگور فرنگی هندی، سرشار از ویتامین C هست و میتونه به خوبی باعث تقویت فولیکولهای مو بشه و جز بهترین درمانهای گیاهی برای ریزش مو سکه ای شناخته شده هست و همچنین تاثیر خوبی در پیشگیری از سفیدی زودرس موها نیز داره.

برای درست کردن این ماسک مو باید مقداری پودر آملا رو با آبلیمو مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کنند و سپس این ترکیب رو بر روی پوست سر بمالید. موهاتون رو با یک کلاه پلاستیکی پوشش داده و اجازه بدید تا این ماسک روی موها و پوست سر خشک بشه و سپس موهاتون رو به روش همیشگی بشویید. 

 

ماسک مو آملا

 

5. ماسک مو آلوئه ورا، ساده ترین درمان گیاهی ریزش موی سر

به آلوئه ورا اعتماد کنید چرا که در هر بار استفاده از این گیاه پرخاصیت متوجه اثربخشی ان در برطرف کردن مشکلات پوست و مو خواهید شد! در واقع ژل آلوئه ورا یک درمان خانگی کاملا موثر برای ریزش موی سر محسوب میشه، رشد موها رو تقویت میکنه و تاثیر خوبی در بهبود سلامت پوست سر داره.

تنها کاری که شما باید انجام بدید این هست که پوست آلوئه ورا رو جدا کنید و قسمت داخلی و ژل آلوئه ورا رو مستقیما بر روی پوست سر و در طول موهای خود بمالید و منتظر تاثیر جادویی این درمان گیاهی بر روی موها باشید. اجازه بدید آلوئه ورا حدود 45 دقیقه روی موها بمونه و بعد با آب سرد موهاتون رو آبکشی کنید. 

 

ماسک مو آلوئه ورا

 

6. آب پیاز، بهترین درمان گیاهی ریزش مو شدید

آب پیاز هم از جمله بهترین درمان های گیاهی برای ریزش مو شدید هست و تاثیر فوق العاده ای در این زمینه داره. آب پیاز حاوی مقادیر زیادی گوگرد و ویتامین های E و C و B هست و نه تنها به ضخیم و طولانی شدن مو کمک میکنه، بلکه موها رو براق و سالم نگه میداره.

برای استفاده از این روش باید یک پیاز رو پوست بگیرید و رنده کنید و آب آن را بگیرید. یک توپ پنبه ای رو درون آب پیاز خیس کنید و به پوست سر بمالید. بعد از اینکه تمام قسمتهای پوست سر به آب پیاز آغشته شد، بهتره موها و پوست سر رو کمی ماساژ بدید تا آب پیاز به داخل پوست سر و فولیکولهای مو نفوذ کنه و بعد از گذشت 15 تا 20 دقیقه موهاتون رو با شامپو بشویید.

 

 آب پیاز

 

7. ماسک مو روغن بادام شیرین، درمان گیاهی ریزش مو در زنان

بادام یکی از غنی ترین منابع منیزیم iست که تاثیر خیلی خوبی در تقویت رشد موها داره. روغن بادام شیرین و عصاره طبیعی بادام، سرشار از مواد معدنی همراه با پروتئین‌هایی مانند امگا 3 و بیوتین هست و همه این ترکیبات گیاهی میتونن در درمان ریزش مو زنان موثر باشند.

برای استفاده از این روش باید 2 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین رو با 2 قاشق غذاخوری شیر بادام مخلوط کنید. این ترکیب گیاهی رو کمی گرم کرده و سپس با استفاده از برس مو، به پوست سر و موها بمالید. اجازه بدید این ترکیب گیاهی حدود 20 دقیقه روی موها بمونه و بعد از گذشت این مدت زمان، موها و پوست سر رو به خوبی ماساژ بدید و بعد با شامپوی ملایم موهاتون رو بشویید. 

 

ماسک مو روغن بادام شیرین

 

حتما بخوانید: ماسک مو عالی و خانگی برای انواع مشکلات مو + دستور ساخت

 

نکات پایانی برای کاهش ریزش موها

 

  • هر هفته موهاتون رو ماساژ درمانی کنید. تمام مواردی که در بالا معرفی شدند، رو میتونید به راحتی در خانه مورد استفاده قرار بدید و روی موها ماساژ بدید و اجازه بدید به خوبی به پوست سر و موها نفوذ کنند و مطمئن باشید این روشهای گیاهی تاثیر خیلی خوبی در کاهش ریزش موها خواهند داشت.

 

  • با موهای خود با ملایمت رفتار کنید و قبل از رفتن به رختخواب با یک شانه دندانه درشت موهاتون رو شانه بکشید.

 

  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و سعی کنید از غذاهای غنی از پروتئین مانند ماست، ماهی، عدس و اسفناج استفاده کنید.

 

  • سعی کنید همیشه موهاتون رو با آب سرد یا ولرم بشویید و آبکشی کنید. زیرا استفاده از اب داغ هم میتونه منجر به افزایش ریزش موها بشه.

 

  • اگر با ریزش مو شدید مواجه هستید بهتره استفاده از ابزارهای گرم شونده مثل سشوار، اتو مو و فرکننده مو رو تا حد ممکن کاهش دهید. چراکه گرمای بیش از حد این ابزارها هم میتونه باعث افزایش ریزش موها بشه.

 

  • از محصولات شوینده و مراقبت از مو که دارای ترکیبات شیمیایی قوی و به ویژه پارابن هستند استفاده نکنید و سعی کنید از محصولاتی که دارای ترکیبات گیاهی و روغنهای طبیعی هستند، برای مراقبت از موهای خود استفاده کنید.

 

  • آرام باشید، مدیتیشن کنید و با استفاده از حرکات یوگا، استرس و اضطراب رو از خودتون دور نگه دارید. آرام بون جسم و روان تاثیر خیلی خوبی در رشد بهتر موها خواهد داشت.

 

  • اگر دارای مشکلات هورمونی هستید بهتره این مشکل رو زیر نظر متخصص مربوطه برطرف کنید و از این طریق به درمان ریزش مو هورمونی کمک کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو