درمان بواسیر خارجی بدون جراحی با روش های خانگی

درمان بواسیر خارجی بدون جراحی با روش های خانگی


منبع: آرگا

203

1399/9/19

15:14


در ایران بسیاری از افراد به بیماری بواسیر مبتلا هستند و از این مشکل رنج می برند. ما در این مقاله انواع روش های درمان بواسیر خارجی بدون جراحی را مورد بررسی قرار می دهیم.

هموروئید یا بواسیر یکی از رایج ترین بیماری های مقعدی است که می توان با عمل جراحی آن را برطرف کرد. نشریه آرگا در این مقاله به ارائه روش های درمان بواسیر خارجی بدون جراحی با روش های طبیعی و خانگی می گوید, تا اشخاصی که تمایلی به عمل ندارند بیماری خود را اینگونه درمان کنند، بنابراین اگر شما نیز از داشتن بواسیر رنج می برید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بواسیر از مشکلات بسیار شایع در بین مردم می باشد که بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برند و به دنبال روش هایی جهت رفع آن هستند که به منظور درمان بواسیر خارجی می توانید از روش های طبیعی و خانگی کمک بگیرید بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از درد بواسیر رنج می برید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

درمان خانگی بواسیر

بواسیر چیست؟ و چرا به وجود می آید؟

به سیاهرگ های گشاد شده در روده راست و معقد, بواسیر می گویند. بواسیر می تواند در مجرای معقدی و یا مدخل معقد که به ترتیب بواسیر داخلی و خارجی نام دارد, به وجود بیاید. بواسیر امکان دارد سالیان سال در بدن باشد اما فقط هنگامی که به خونریزی می افتید به آن پی ببرید. افراد بین ۴۵ تا ۶۵ سال مستعدین ابتلا به این بیماری هستند و وقتی این اتفاق می افتد که رگ های داخل معقد ورم و التهاب پیدا کنند.

دلایلی که باعث به وجود آمدن بواسیر می شود؟

  1. جاذبه
  2. سابقه ارثی در خانواده
  3. یبوست
  4. کم یا نرسیدن فیبر به اندازه کافی به بدن
  5. جا به جایی اجسام سنگین
  6. چاقی و فربگی
  7. حساسیت غذایی
  8. کم تحرکی و نداشتن فعالیت فیزیکی
  9. حاملگی
  10. به مدت طولانی ایستادن یا نشستن

بیماری بواسیر چه علایم و نشانه هایی دارد؟

  1. لخته شدن خون
  2. به وجود آمدن توده در اطراف معقد در بدن
  3. خونریزی داشتن به هنگام مدفوع کردن
  4. احساس سوزش در ناحیه معقد و نزدیکی آن
  5. احساس مدفوع داشتن در صورتی که واقعا اینطور نیست

چه کار هایی می توان در سرعت بخشیدن به بهبود روند درمان بواسیر انجام داد؟

  1. برای درمان بواسیر خارجی بدون جراحی توسط روش های خانگی, منطقه عفونتی را به مدت زمان یک ربع و سه بار در طول روز با آب گرم خیس کنید و بعد آن را با حوله خشک کنید.
  2. با کیسه های آب جوش و یخ, تورم و خارش را در این ناحیه کم کنید.
  3. سرکه سیب درمان کننده بواسیر بیرونی و داخلی است و نوع غیر پاستوریزه آن خواص بیشتری دارد. برای از بین بردن بواسیر خارجی بعد از تمیز کردن ناحیه مورد نظر, سرکه را بر روی یک دستمال بزنید و به محل مورد نظر بمالید, درد و سوزش ابتدایی طبیعی است و رفته رفته برطرف می شود. برای نتیجه گرفتن در طول روز دو تا سه بار این کار را انجام دهید.
  4. در درمان بواسیر داخلی, یک قاشق مربا خوری سرکه سیب را قورت بدهید و بعد از آن به منظور متعادل سازی اسید معده, یک لیوان آب بنوشید. و در روز دو بار این عمل را مجددا انجام دهید.

    سرکه سیب و درمان بواسیر خارجی و داخلی

  5. برای کمک به درمان بواسیر خارجی بدون عمل جراحی روزانه شش لیوان آب بخورید و خوب است بدانید که مصرف مواد الکلی تاثیر منفی در روند بهبود این بیماری دارد و در صورت استفاده از مکمل, روزی هشت لیوان آب بخورید.
  6. در فصل پاییز و زمستان و هوای سرد از پوشیدن لباس های تنگ و نایلونی به منظور جلوگیری از خارش و عرق کردن, بپرهیزید.

از روش های خانگی درمان بواسیر خارجی بدون جراحی چه می دانید؟

روش های خانگی فراوانی وجود دارد که می شود به راحتی بواسیر را بدن عملی جراحی درمان کرد. همانند:

استفاده از قالب و تکه های یخ:

یخ برای از بین بردن بواسیر خارجی بسیار موثر است. یخ با منقبض کردن رگ های خونی درد را به سرعت التیام می بخشد. برای این منظور, سه بار در روز به مدت بیست دقیقه یک تکه قالب یخ که در دستمال یا نایلون قرار داده اید را مستقیم, بر روی محل مورد نظر بگذارید.

یخ یک درمانگر موثر در درمان بواسیر خارجی بدون جراحی

استفاده از ژل آوئه ورا:

آلوئه ورا با خاصیت ضد التهابی یک درمان گر موثر در درمان بواسیر است که سبب کاهش تحریک و سوزش می شود. از آلوئه ورا هم در درمان بواسیر داخلی و هم بواسیر خارجی استفاده می شود. در درمان بواسیر خارجی می توان با مالیدن ژل آلوئه ورا به مکان مورد نظر درد و سوزش ناشی از این بیماری را پایین آورد و کم کرد. همچنین برای درمان خارجی بواسیر دردناک می توان برگ های آلوئه ورا را برش زده و منجمد کرد و در مکان مورد نظر گذاشت و درد و سوزش و خارش ناشی از این بیماری را درمان کرد. استفاده از آلوئه ورا یک درمان گیاهی بواسیر است.

برگ و ژل آتوئه ورا موثر در درمان طبیعی و گیاهی بواسیر

استفاده از آب لیمو:

آبلیمو به خاطر مواد مغذی ای که دارد موییرگ ها و دیواره رگهای خونی را تقویت میکند و در درمان خانگی بواسیر استفاده می شود. برای این منظور آبلیمو را بر روی یک تکه پنبه بریزید و بر روی مکان مورد نظر بگذارید, درد سوزش ناشی از این عمل خیلی زود برطرف می شود. یا می توانید هر سه ساعت یکبار, نیمی از یک لیموی تازه را در یک استکان شیر داغ بریزید و بنوشید. و مصرف مخلوطی از آب لیمو, آب زنجبیل, آب نعناع و عسل به اندازه یک قاشق مربا خوری در درمان بواسیر خارجی مفید است.

لیمو و آبلیمو موثر در درمان خانگی بواسیر

استفاده از روغن بادام :

از خاصیت نرم کنندگی و میزان جذب بافتی بسیار بالا در روغن بادام, برای درمان بواسیر خارجی بدون جراحی کمک می گیرند. به این منظور روغن بادام را بر روی یک تکه پنبه یا دستمال بریزید و در محل مورد نظر بگذارید. روغن بادام با خاصیت مرطوب کنندگی و برطرف کردن التهاب, سوزش و خارش معقد را حل می نماید. می توانید چندین بار در روز این کار را تکرار کنید.

خواص روغن بادام در بیماری بواسیر و تاثیر مفید آن

استفاده از آب:

افرادی که به بیماری بواسیر داخلی یا خارجی دچار هستند باید مصرف میزان آب خورد را افزایش دهند و روزانه هشت تا ده لیوان آب بنوشند تا آب به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد که موجب تمیزی کل سیستم داخلی بدن و راحت تر مدفوع نمودن, بشود.

فایده آب در بیماری بواسیر چیست؟

استفاده از روغن زیتون:

روغن زیتون به علت خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد در جهت درمان بواسیر خارجی کار برد دارد. روغن زیتون خاصیت بازگشتی رگ های خون را زیاد می کند و سبب کاهش التهاب و کوچک شدن اندازه رگ های ورم کرده در مجاری مقعد می شود. مصرف روزانه یک قاشق روغن زیتون بخاطر چربی های غیر اشباع آن, روند دفع مدفوع را آسان تر می کند. همچنین استفاده از ترکیب آب برگ آلوئه ورا و روغن زیتون برای از بین بردن درد و ورم این بیماری مفید است.

درمان خانگی بواسیر با روغن زیتون

پوشیدن لباس پنبه ای و گشاد

از لباس های زیر پنبه ای به جای لباس های تنگ از جنس پلی‌استر استفاده نمایید، لباس های پنبه ای کمک زیادی به خشک نگه داشتن ناحیه مقعد می کند و در نتیجه سبب کاهش علایم بواسیر خواهند شد، همچنین بهتر است از نرم کننده های پارچه و شوینده های معطر استفاده نکنید.

فندق افسونگر

یکی دیگر از راهکار های طبیعی و مفید به منظور کاهش درد و خارش ناشی از بواسیر و درمان بواسیر خارجی بدون جراحی استفاده از گیاه فندق افسونگر است زیرا، دارای خاصیت ضد التهابی است و کمک زیادی به بهبود تورم بدن دارد بنابراین این گیاه را به شکل مایع خریداری کرده و به صورت مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.

درمان بواسیر خارجی بدون عمل جراحی با راهکارهای خانگی

روش های جلوگیری از بواسیر

همانطور که می دانید یکی از علل های بروز بواسیر یبوست است بنابراین، در ابتدا باید از یبوست پیشگیری کرد و به منظور جلوگیری از بروز آن بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

۱. استفاده از غذا های حاوی فیبر بالا مانند : میوه ها، غلات و سبزیجات سبب تسریع در روند دفع مدفوع و همچنین افزایش حجم آن خواهد شد در نتیجه مصرف آن ها کمک زیادی به پیشگیری از هموروئید خواهد کرد.

۲. نوشیدن مایعات فراوان کمک زیادی به جلوگیری از بواسیر خواهد کرد بنابراین، هر روز شش تا هشت لیوان آب بنوشید

۳. از فشار دادن زیاد در زمان دفع مدفوع خودداری نمایید زیرا، سبب ایجاد فشار بیشتری در رگ های رکتوم پایین خواهد شد.

۴. از نشستن طولانی مدت به خصوص در توالت پرهیز کنید زیرا، سبب افزایش فشار روی رگ ها در مقعد خواهد شد.

روش های جلوگیری از بواسیر

 

نکته : در صورتی که با انجام راهکارهای خانگی گفته شده بعد از گذشت دو هفته هیچ گونه بهبودی در خورد مشاهده نکردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و البته از ورزش و برنامه غذایی مناسب پیروی کنید.

راه های گفته شده در درمان خانگی بواسیر خارجی بدون جراحی مفید و موثر و بی خطر هستند و شما می توانید به آسانی در منزل و بدون عمل جراحی بواسیر را رفع کنید و از شر آن خلاص شوید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با درمان خانگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو