دسته بندی : دسته‌بندی نشده

چگونه از آنتوریوم را در خانه نگهداری و تکثیر کنیم ؟؟ 

آموزش نگهداری و تکثیر آنتوریوم : گیاه آنتوریوم دارای صدها گونه گیاهی گرمسیری است که اغلب به عنوان گونه های گیاهی به دلیل گل هایی با رنگ های روشن، هر ساله و گرد مورد تحسین قرار می گیرند. آنتوریوم بومی جنگل های بارانی گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی است. گیاهان آنتوریوم علیرغم حساسیت به دما و رطوبت، نسبتاً سر سخت بوده و از نظر مراقبت و نگهداری در محیط خانه نسبتاً آسان هستند. آنها معمولاً به صورت قلمه زده شدهیا گیاهان بالغ فروخته می شوند، اما امکان رشد آنها از بذر نیز وجود دارد.

بسم الله الرحمن الرحیم 

آموزش تکثیر و نگهداری از آنتوریوم

 

بخش اول: نگهداری از آنتوریوم

  1. مخلوط خاک را آماده کنید.

آنتوریوم ترجیح می دهد خاکی با زهکشی عالی داشته باشد. مخلوطی از قسمت های مساوی، خزه، ذغال سنگ نارس و پوست کاج را برای خاک این گیاه امتحان کنید.

  • روش دیگر اینکه می توانید سه قسمت مخلوط گلدان را با یک ماده درشت تر مانند زغال سنگ یا شن ترکیب کنید.
  • اگر گیاه آنتوریوم حداقل یک سال قدمت داشته باشد، ممکن است یک ماده درشت تر را ترجیح دهد. با افزودن یک مشت ذغال سنگ آکواریوم خرد شده، شن درشت رودخانه یا تکه های کوچک آجر شکسته می توان شرایطی ایده آل را برایش فراهم کرد
  • گیاهان آنتوریوم فقط در مناطق ۱۱ و ۱۲ سرپوشیده USDA می توانند در خارج از خانه رشد کنند ، که مطابق با حداقل دمای روزانه ۴۰ درجه فارنهایت (۴.۴ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است. اگر در هر آب و هوای دیگری قرار بگیرند، باید از گلدان استفاده کرده و آنها را در محیط داخلی نگه دارید. دامنه دمای ایده آل برای آنتوریوم بین ۶۰ تا ۸۵ درچه فارنهایت یا ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است.

نگهداری آنتوریوم در آپارتمان

گل آنتریوم (۱)

 

  1. گیاه آنتوریوم را در گلدان با یک سوم ترکیب خاک بکارید.

گیاه آنتوریوم را باید در گلدان فقط کمی بزرگتر از خودش نگه دارید، زیرا ممکن است در صورت تنگ بودن فضا ریشه های آن پوسیده شده یا بمیرند. یک گلدان با یک سوم خاک پر کنید و آنتوریم را در بالای آن قرار دهید. مخلوط اضافی را در اطراف آن پر کنید. به طور معمول ریشه های گیاه در بالای گلدان ادامه خواهد یافت، بنابراین با این میزان از پرکنندگی شروع کنید تا نیاز به پیوند آنتوریوم خود را به گلدان بزرگتر به تاخیر بیاندازید.

  • اگر از مخلوط گلدان با مواد ریزتر یا زهکشی کمتر استفاده می کنید، یک یا دو لایه سنگریزه را در پایه ظرف در نظر بگیرید تا در تخلیه آب سرعت بیشتری پیدا کنید.

تکثیر آنتوریوم از طریق دانه

گل آنتریوم (۲)

 

  1. گیاه را در یک مکان گرم و با آفتاب غیرمستقیم نگه دارید.

گیاهان آنتوریوم در دمای روز بین ۸۰ تا ۹۰ درجه فارنهایت یا ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتیگراد رشد می کنند. اگر این شرایط امکان پذیر نباشد، گیاه به طور معمول در دمای بالاتر از ۶۰ درجه فارنهایت (۵/۱۵ درجه سانتیگراد) در محیط خانه زنده می ماند. به هرحال محیط گرمتر بهتر است. از آفتاب مستقیم که ممکن است گیاه را بسوزاند، خودداری کنید، اما آن را در محلی روشن نگه دارید تا گل را ترغیب به رشد کنید. یک پنجره جنوب غربی یا شرقی گزینه مناسبی است (اگر در نیمکره جنوبی قرار دارید) از جهت شمالی یا شرقی استفاده کنید.

  • گیاه با ارتفاع (۱.۵-۲.۴ متر) یا (۱.۵-۲.۵ متر) را کنار یک پنجره برای قرار گرفتن در معرض نور آفتاب قرار دهید.
  • اگر دمای شب زیر ۴۰ درجه سانتیگراد (۴/۴ درجه سانتیگراد) رفت، ممکن است برگ ها زرد شوند و رشد آنها احتمالاً کند شود.
  • اگر دمای هوا کمتر از ( ۴۰ درجه فارنهایت یا ۴.۴ درجه سانتیگراد) باشد، این گیاه به ندرت زنده می ماند.
  • گیاهان را مستقیماً در جلوی بخاری ها و دریچه های گرمایش نگه ندارید که ممکن است آنها را بسوزاند.

نگهداری آنتوریوم در منزل

گل آنتریوم (۳)

 

  1. هوا را مرطوب نگه دارید.

با نگه داشتن اتاق در رطوبت ۸۰٪ و بالاتر، از محیط مرطوب و گرمسیری گیاهان آنتوریوم تقلید کنید. قرار دادن گلدان در آکواریوم یا یک طرف کم عمق همراه با سنگریزه در آب به دستیابی به رطوبت زیاد کمک می کند. اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید، گیاه را به صورت هفتگی یا روزانه در قسمت هایی از ساقه که روی لب گلدان بزرگ شده است را با آب اسپری کنید.

تکثیر آنتوریوم از طریق بذر

گل آنتریوم (۴)

 

  1. خاک را مرطوب نگه دارید، اما خیس نه.

آب به مقدار کمی برای این گیاه مورد نیاز است تا از خشکی آن جلوگیری کند. حتی در آب و هوای گرم نیز این گیاه به بیشتر از هر یک روز، دو روز یا سه روز یک بار آب نیاز ندارد. بنابراین باید ریشه‌ های آن در آب غوطه ور شوند.

  • اگر برگ ها به رنگ زرد (اما قهوه ای و خشک نشده متمایل شوند)، ممکن است نشانه آبگرفتگی باشد.
  • اگر این اتفاق افتاد، اجازه دهید خاک قبل از آب دادن دوباره خشک شود.

نگهداری آنتوریوم در خانه

گل آنتریوم (۵)

 

  1. در صورت افتادن آنتوریوم، آن را با چوب بالا نگه دارید.

بیشتر گیاهان آنتوریوم در طبیعت هستند و احتمالاً اقلیتی از آنها به عنوان گیاهان خانگی فروخته می شوند، و اپی فیتیک هستند. به این معنی که به جای اینکه در خاک رشد کنند، روی گیاهان دیگر رشد می کنند. اگر گیاه شما مانند درخت انگور است و نتوانسته از خود مراقبت کند و بالا بایستد، برای بالا نگه داشتن گیاه از چوب استفاده کنید. نیازی به جابجایی آنتوریوم اپی فیتیک از خاک نیست. این امر به آنها آسیب نخواهد رساند.

تکثیر آنتوریوم در خانه

گل آنتریوم (۶)

 

  1. گیاه آنتوریوم را با احتیاط کود دهی کنید.

آنتوریم تازه کاشته شده، حداقل برای چند ماه دیگر نیازی به کود ندارد. اگر تصمیم به استفاده از کود برای تشویق رشدو ایجاد رنگ های زنده دارید، از کود به نسبت ۳: ۱: ۲ استفاده کنید و قبل از استفاده طبق دستورالعمل روی آن عمل کنید.

  • می توانید گیاه آنتوریوم را هر بار که به آن آب دادید، در صورت نیاز بارور کنید و به آن کود بدهید.

آموزش نگهداری آنتوریوم

گل آنتریوم (۷)

 

  1. هر زمان لازم بود، آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

گیاهان آنتوریوم غالباً یک توده ریشه در بالای سطح خاک ایجاد می کنند. تقریباً یک بار در سال برای این کار کافی است. یا اگر خاک سریع بین آب شروع به خشک شدن کرد، یک لایه ذغال یل ذغال سنگ نارس یا خزه را روی یک دوم یا دو سوم پایین ساقه در بریزید. این لایه را مرطوب نگه دارید و صبر کنید تا ریشه ها از قسمت مدفون ساقه خارج شوند. پس از عبور طول این لایه از خاک، ساقه را با یک چاقوی تمیز و تیز در پایه مخلوط خاک برش داده و ساقه مدفون را به گلدان جدید منتقل کنید.

  • گلدان آنتوریوم را در یک گلدان یا ظرف فقط با یک سوم خاک پر شده قرار دهید.
  • در این صورت ساقه از زیر لبه گلدان بیرون می زند.

تکثیر آنتوریوم قرمز

گل آنتریوم (۸)

 

بخش دوم: تکثیر آنتوریوم با روش کاشت بذر

 

  1. برای چالش بیشتر با دانه ها شروع کنید.

آنتوریم در پرورش تجاری، به طور معمول با استفاده از قلمه ها و پیوندها تکثیر می شود. امکان رشد آنتوریوم از بذر وجود دارد، اما گیاه حاصل از آن ممکن است دارای ویژگی های غیرقابل پیش بینی باشد. اگر توسط گیاه مادر هیبریدی تولید شود، رشد آن دشوارتر است. حتی ممکن است یافتن دانه های تازه آنتوریوم در خارج از مناطق گرمسیری، بسیار دشوار باشد.

  • اگر در حال پرورش برشی آنتوریوم یا گیاه بالغ هستید لازم نیست ادامه مقاله را مطالعه کنید.

نگهداری گل آنتوریوم

گل آنتوریوم (۹)

 

  1. میوه آنتوریوم رسیده را برداشت کنید.

دانه های آنتوریوم هنگام کاشت باید تازه و مرطوب باشند. اگر خود گیاه آنتوریوم را ندارید، از یک باغبان یا فروشگاه باغبانی دیگر سؤال کنید که آیا می توانید برخی از میوه های گیاهان آنها را که به ندرت از آنها استفاده می شود را جمع کنید یا نه. اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی می کنید، ممکن است بتوانید گیاهان وحشی آنتوریوم را برداشت کنید. صدها هزار گونه آنتوریوم وجود دارد، بنابراین ممکن است بخواهید به یک کتاب یا مجله شناسایی گیاهان محلی مراجعه کنید.

هشدار:

  • میوه و سایر قسمت های گیاه آنتوریوم سمی است و نباید از آن استفاده شود.

آموزش تکثیر آنتوریوم

گل آنتوریوم (۱۰)

 

  1. پالپ را بردارید.

پالپ میوه در اطراف بذر، ممکن است از رشد بذر جلوگیری کرده یا باعث ایجاد قالب شود. تا آنجا که می توانید پالپ را با انگشتان خود مالیده و سپس بذر را درون یک فنجان آب بریزید. یک یا دو روز آن را در آنجا بگذارید تا مواد پالپ جدا شده و به بالا شناور می شود.

هشدار:

  • برخی از انواع آنتوریوم ممکن است باعث تحریک پوست شود.
  • به همین دلیل استفاده از دستکش توصیه می شود.

مراقبت گل آنتوریوم

گل آنتوریوم (۱۱)

 

  1. مخلوط خاک گلدان را برای بذرها آماده کنید.

مخلوط گلدان را با بخش های مساوی خزه ذغال سنگ نارس، خره و پوست کاج آماده کنید. نیازهای خاک دانه های آنتوریوم مشابه نیاز گیاهان بالغ است.

نحوه تکثیر آنتوریوم با بذر

گل آنتوریوم (۱۲)

 

  1. بذرها و مخلوط گلدان ها را در گلدان یا ظرف بگذارید.

بذرها و مخلوط گلدان ها را در گلدان یا ظرف گذاشته و بر روی آن یک پوشش سبک بدون رنگ بکشید که خاک گیاه مشخص باشد. گیاهان آنتوریوم بومی مناطق استوایی هستند و به محیط های گرم و مرطوب احتیاج دارند. چند روش مختلف برای بازآفرینی این محیط وجود دارد:

  • مخلوط گلدان را در گلدان های ۴ اینچی (۱۰ سانتی متر) قرار دهید.
  • یک بذر را روی سطح خاک، برای هر گلدان قرار دهید.
  • یک کنسرو شیشه ای را به صورت وارونه روی آن بگذارید.
  • بذرها را به طور مساوی پراکنده کنید .
  • با یک ورق صاف شیشه ای یا پلاستیک روی سینی را بپوشانید .
  • به این صورت که لایه ای از هوا بین ورق و خاک باقی بگذارد.

مراقبت از آنتوریوم

گل آنتوریوم (۱۳)

 

  1. مخلوط گلدان را به آرامی مرطوب کنید.

مخلوط گلدان را کمی مرطوب کنید، سپس با پوشش سبک، همانطور که در بالا توضیح داده شده است بپوشانید تا محیط مرطوب نشود. مرطوب کردن مخلوط خزه نیز ممکن است به جلوگیری از غرق شدن بذر در زیر سطح خاک کمک کند، که احتمال جوانه زنی را کاهش می دهد.

  • اگر استفاده از آب شیر در منطقه شما سخت است، به جای آن از آب بطری استفاده کنید.

روش تکثیر آنتوریوم 

گل آنتوریوم (۱۴)

 

  1. گیاه را در یک محیط گرم و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

مخلوط گلدان را در دمای حدود ۸۰ درجه فارنهایت (۲۷ درجه سانتیگراد)، در محلی با آفتاب غیرمستقیم یا سایه جزئی نگه دارید. در حالی که منتظر جوانه زدن دانه ها هستید، خاک را مرطوب نگه دارید. زیرا در این مرحله گیاه هنگام خشک شدن بسیار آسیب پذیر می‌شود. در طی حدود ۲۰ تا ۳۰ روز ، دانه ها باید جوانه بزنند و اولین ریشه و برگ های خود را رشد دهند، پس از آن می توانند همانطور که در بالا توضیح داده شد، آنها را به یک ظرف بزرگتر منتقل کرده و از آنها مراقبت کنند.

  • گیاه جوان را با دقت حرکت دهید، زیرا ریشه ها شکننده هستند.
  • در حالت ایده آل، از قیچی برای چیدن مواد خزه اطراف گیاه استفاده کنید .
  • بعد از آماده سازی آن را به آرامی روی گلدان جدید بریزید.

مراقبت از گل آنتوریوم

گل آنتوریوم (۱۵)

 

چند پرسش و پاسخ >> تکثیر و نگهداری از آنوتوریم

سوال:

آیا می توان ریشه ها را برش داد و گیاه را دوباره کاشت؟

پاسخ:

می توانید گیاه را هنگام قرار دادن در گلدان دوباره تقسیم کنید. آن را از گلدان فعلی خود جدا کنید، و ساقه ها / ریشه ها را جدا کنید تا گیاهان کاملا از هم جدا شوند. آنها را می توان با استفاده از راهنمایی بالا دوباره قلمه کرد.

تکثیر کردن آنتوریوم

سوال:

برگ های من از نوک شروع به قهوه ای و سیاه شدن کرده اند. چه اشتباهی رخ داده است؟

پاسخ:

برگ های روشن و قهوه ای می تواند نشانه ای از نور بیش از حد باشد. سعی کنید با دور کردن گیاه از منبع نور خود، مقدار نور را کاهش دهید.

چگونه آنتوریوم از طریق بذر تکثیر کنیم 

سوال:

از چه گلدانی استفاده می کنم؟

پاسخ:

گیاهان آنتوریوم بالغ به گلدان هایی با قطر ۱۰ ‘نیاز دارند، در حالی که گیاه کمی بالغ به گلدان هایی با قطر ۸ “نیاز دارد.

مراقبت از گیاه آنتوریوم

سوال:

برای گرفتن گل بیشتر چه کاری می توانم انجام دهم؟

پاسخ:

گیاه را در یک ظرف پلاستیکی بزرگ در یک مخلوط کود مایع و چای خیس کنید. سپس متوجه خواهید شد که مانند دیوانه ها گل می کنند و گل های آن ها بسیار بزرگ می شوند.

آموزش تصویری تکثیر آنتوریوم

سوال:

چه چیزی باعث ایجاد رنگ روشن در گل های آنیوریوم می شود.

پاسخ:

من معتقدم که زردی نشانه ای از آب زیاد و احتمالاً نور ضعیف است.

مراقبت گیاه آنتوریوم

سوال:

چه چیزی باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ‌های گیاه من شده است؟

پاسخ:

لکه های قهوه ای ممکن است نشانگر این باشد که گیاه شما در معرض آفتاب زیاد است. گیاه خود را به یک منطقه سایه دار منتقل کنید.

تکثیر گیاه آنتوریوم در خانه چطور است

سوال:

آیا می توانم گیاه را زیر سایه پرورش دهم؟

پاسخ:

شما می توانید آنها را در هر جایی که سایه انداخته شده بکارید و اجازه می دهد نور غیر مستقیم به گیاه برسد. نور مستقیم گیاه را خواهد سوزاند.

چگونه آنتوریوم بکاریم

سوال:

به تمام برگ های گیاهم بیش از حد آب دادم، ریشه ها سالم هستند. آیا می توان آن را تنها با چند شاخه باقی مانده دوباره به زندگی برگرداند. باید چکار کنم؟

پاسخ:

بله میشه. آن را از خد‌ گلدان خارج کنید و درون یک لیوان آب در زیر نور گیاه قرار دهید. سپس گیاه با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. یکبار در ماه آب آن را عوض کنید.

کاشت آنتوریوم

سوال:

آیا باید از ترکیب ارکیده استفاده کنم؟

پاسخ:

لازم نیست، اما کارآمد خواهد بود. می توانید مخلوط خاک را با انواع موتد مختلف امتحان کنید. انواع گیاهان هیدروپونیک / هوایی هستند که در آب های آکواریوم رشد می کنند و بعد از ۱-۳ روز در هفته خشک می شوند.

 

هشدارها

  • تمام گیاهان آنتوریوم را از دسترس حیوانات خانگی و خردسالان دور نگه دارید.
  • اگر مشکوک هستید که حیوان خانگی یا کودکی قسمتی از آنتوریوم را خورده است یا نه، با یک دامپزشک یا پزشک تماس بگیرید.
  • تمام قسمت های آنتوریم در انواع گونه ها نسبتاً سمی هستند.
  • بلع و حتی تماس پوستی در بعضی از گونه ها می تواند باعث سوزش، درد یا حساسیت شود.
  • اما مراقبت های پزشکی لازم نیست؛ مگر اینکه مقادیر زیادی خورده شده یا بلع یا تنفس مختل شود.
  • سعی نکنید آنتوریوم را در یک ظرف آب پرورش دهید، برخی از راهنمایان آنلاین به اشتباه، این مورد را توصیه می کنند.
  • آنتوریوم در معرض آفات رایج مانند کنه و شته حساس است.
  • اما به آرامی پاک کردن این برگ ها با حوله مرطوب، برای تمیز کردن آنها کافی است.
  • برای عفونت های جدی تر، با یک گیاه شناس محلی یا یک متخصص باغبانی مشورت کنید.

منبع wikihow / ترجمه اختصاصی سایت دلبرانه