تمرینات دایره ای چیست و چگونه انجام می شود؟

تمرینات دایره ای چیست و چگونه انجام می شود؟


منبع: بیتوته

386

1399/9/21

05:23


تمرینات دایره ای چیست و چگونه انجام می شود؟



تمرینات دایره ای,تمرینات دایره ای چیست,فواید تمرین های دایره ای

تمرینات دایره ای

 

معرفی تمرینات دایره ای

نخستین جرقه و ایده تمرین های دایره ای در سال ۱۹۵۳ به وسیله فردی به نام مورگان واندرسون در انگلستان زده شد. مقصود از ایجاد چنين سبک تمرینی این بود که هر شخصی بتواند با توان خود تمرین کنید. این تمرین شامل ۹ تا ۱۲ ایستگاه گوناگون می شد، که فرد انجام دهنده آن، باید پس از قدری استراحت، از یک ایستگاه به ایستگاه بعدی می رفت.

تمرین های دایره ای چیست؟

تمرین های دایره ای( Circuit training) نوعی سیستم تمرینی است، که معمولاً برای ورزشکارن تازه کار برای آغاز ورود به رشته بدنسازی داده می شود و همینطور به ورزشکاران حرفه ای که برای شروع بدنسازی در شروع فصل داده می شود.

 

تمرینات دایره ای,تمرینات دایره ای چیست,فواید تمرین های دایره ای

تمرینات دایره ای چیست

 

تمرین های دایره ای یا ایستگاهی چطور اجرا می شود؟

تمرینات دایره ای شامل تعدادی ایستگاه( محل اجرای یک تمرین) است که با توجه به سطح آمادگی و هدف تمرینی ورزشکار تعداد ایستگاه ها به شرح زیر متغیر است:

 

- تمرین دایره ای کوتاه مدت( ۶ تا ۹ ایستگاه)

- تمرین دایره ای میان مدت( ۹ تا ۱۲ ایستگاه)

- تمرین دایره ای بلند مدت( ۱۲ تا ۱۵ ایستگاه)

 

بعد از کامل شدن حرکت یک ایستگاه، به جای، فرد باید به سرعت به طرف ایستگاه بعدی جا به جا شود. هر ایستگاه هم با تعدادی تکرار و یا مدت زمان معلوم( که معمولاً ۳۰ ثانیه تا ۳ دقیقه است) کامل می شود.

 

تمرین دایره ای هم میتواند به صورت متناوب شامل تمرین های قدرتی( مثل:تمرین با وزن بدن، وزنه های ازاد، دستگاه های بدنسازی و…) و تمرین های هوازی( مثل:دوچرخه ثابت، دوی درجا و…) هم زمان شود و هم میتواند به صورت جداگانه روی هر کدام از این نوع تمرین ها تمرکز کند.

 

در طراحی تمرین های دایره ای، میتوان بدن را به سه بخش( بالاتنه، تنه مرکزی و پائین تنه) تقسیم کرد و یا این که برای کل بدن یک برنامه تمرین دایره ای نوشت.

 

تمرینات دایره ای,تمرینات دایره ای چیست,فواید تمرین های دایره ای

فواید تمرین های دایره ای

 

فواید تمرین های دایره ای

سلامت قلبی عروقی

در شیوه تمرین های دایره ای سیستم قلبی- تنفسی شدیداً درگیر می شود، گردش خون شما را افزایش می دهد و ضربان قلب را بالا می رود. این شیوه برای سلامت سیستم قلبی- عروقی بدن موثر است. کاهش وزن ، کاهش خطر ابتلا به بیماریها و حتی خواب بهتر از مزایای تمرین دایره ای هوازی است.

 

افزایش قدرت و کاهش پوکی استخوان

قدرت عضلانی یک فاکتور امادگی جسمانی بسیار مهم و مرتبط با سلامت است. با افزایش سن و تحلیل عضلات، افت قدرت و کاهش تراکم استخوان می شود. میتوان با انجام تمرین های دایره قدرتی، بدنی قدرتمند ساخت و از طرفی به جلوگیری از بیماری هایی از قبیل پوکی استخوان کمک کرد.

 

افزایش متابولیسم

این افزایش متابولیسم را مدیون تمرین های تناوبی شدت بالا یا همان HIIT و تمرین های وزنه هستید. پس از انجام تمرین های دایره ای کوره چربی سوزی تان شعله‌ور تر شده و سریعتر از آن چیزی که تصور می کردید لاغر خواهید شد.

 

چنانچه بخواهیم مقایسه ای بین کالری سوزی تمرین های دایره ای و ديگر تمرین های هوازی داشته باشیم. ميزان کالری ای که با انجام ۲۰ دقیقه تمرین دایره ای می سوزانید با ميزان کالری یک ساعت استفاده از دستگاه الپتیکال برابری می کند. بعلاوه ، پس از اتمام تمرین های دایره ای تا ۴۸ ساعت این کالری سوزی ادامه خواهد داشت.

 

تمرینات دایره ای,تمرینات دایره ای چیست,فواید تمرین های دایره ای

معرفی تمرینات دایره ای

 

دستتان برای استفاده از وسایل ورزشی باز است

آیا شما هم دائماً برای استفاده از وسایل جدید ورزشی اشتیاق دارید. خب خوش بختانه با استفاده از تمرین های دایره ای دستتان کاملا برای استفاده از این وسایل باز است. به عنوان مثال میتوانید برای تمریناتتان در هر ایستگاه از کتل بل، تی آر ایکس و بوسوبال استفاده کنید.

 

رفع کسالت و بی حوصلگی 

تمرین دایره ای میتواند سرگرم کننده باشد. وقتی دایم فعالیت های خود را تغيير می دهید زمانی برای بی حوصلگی باقی نمی ماند.

 

چنانچه دیگر شیوه های تمرینی را امتحان نموده اید و به دنبال یک چالش جدید و مفرح هستید، حتماً ازطریق تمرین های دایره ای استفاده کنید.

 

صرفه جویی در زمان 

چنانچه شخص پرمشغله ای هستید و از طرفی دوست دارید که هم تمرین قدرتی و هم تمرین هوازی انجام دهید، تمرین دایره ای بهترین مورد برای شماست.

 

تمرینات دایره ای,تمرینات دایره ای چیست,فواید تمرین های دایره ای

آشنایی با تمرینات دایره ای

 

امکان انجام تمرین به صورت گروهی

چنانچه به فعالیت های گروهی علاقه دارید، تمرین دایره ای یک تجربه اجتماعی عالی است. چنانچه تعداد ورزشکاران از تعداد ایستگاه ها کم تر باشد، هر ورزش‌کار در یک ایستگاه قرار می گیرد و بعد از اتمام تمرین به صورت چرخشی جای خود را به ورزش‌کار ماقبل خود می دهد و خود به سراغ ایستگاه بعدی می رود.

 

تنوع در تمرینات

سعی کنید بعنوان یک ورزشکار، جهت جلوگیری از خستگی ذهنی و افزایش انگيزه تان، تمرین های متنوعی را در طول هفته انجام دهید. به عنوان مثال بعنوان یک دونده میتوانید انواع تمریناتی مثل:دویدن در پیست، تریل رانینگ، پله نوردی، فارتلک، تمرین های تاباتا، تمرین های وزن بدن، ديگر ورزشهای کاردیو و …. را امتحان کنید.

 

تنوع در تمرین ها سبب می شود تا ورزشکار از این که تمرین های تکراری را انجام می دهد، دلزده نشده و انگيزه اش برای ادامه بیشتر شود. علاوه‌براین ، تمرین های متنوع به بهبود قدرت و تقویت عضلات او هم کمک زيادي خواهد کرد و همینطور مانع از این می شود که ورزشکار اسیر بیش تمرینی شود.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو