قرار داشتن اشیای تاریخی بخش خصوصی خراسان شمالی در معرض نابودی

منبع: همگردی

87

1399/9/21

16:32


ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، قرار داشتن اشیای تاریخی بخش خصوصی خراسان شمالی در معرض نابودی مشاهده می شود.

اشیای تاریخی بخش خصوصی خراسان شمالی در معرض نابودی هستند

علی مستوفیان اظهار داشت: براساس گزارشهای غیررسمی، برخی دستگاه های دولتی استان و نیز شهروندان در منازل خود اشیای منقول تاریخی و فرهنگی را نگهداری می کنند که اگر به آنها به درستی رسیدگی نشده و به صورت دوره ای مرمت نشوند، احتمال از بین رفتن آنها وجود دارد.

وی افزود: علیرغم فراخوانی که در خصوص انتقال این اموال تاریخی برای مراقبت و نگهداری مناسب نزد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده شد و مکاتباتی که با این دستگاه ها انجام شد، هیچ دستگاهی به این فراخوان پاسخ نداد.

وی با بیان اینکه برای ثبت اموال منقول، اولویت بر ثبت اموال منقول تاریخی و فرهنگی بخش خصوصی است، اظهار داشت: عمده اشیای تاریخی که به ثبت می رسد در کاوشهای صورت گرفته در بناها و محوطه های تاریخی پیدا شده است و به همین دلیل تلاش داریم تا اشیایی را که نزد بخش خصوصی است، رصد کرده و برای نگهداری آن اقدام کنیم اما تنها چند شی از مجموعه داران قدیمی به دست ما رسید ولی هیچ دستگاهی دراین خصوص همکاری نکرد.

مستوفیان خاطرنشان کرد: با علم به اینکه برخی اشیای تاریخی از جمله سپر، زره، ادوات جنگی و یا وقفنامه های قدیمی در تکایا و تعزیه خانه ها نگهداری شده یا در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، با این اداره کل نیز مکاتبه کردیم اما از آنان هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با تاکید بر اهمیت رصد و پایش اشیای تاریخی برای حفاظت و مرمت اظهار داشت: آن دسته از اشیایی که رصد می شود مرمت خواهد شد، اما نگرانی ما از اقلامی است که در دست ارگانها و اشخاص است و بدلیل شرایط نامناسب نگهداری در معرض تهدید و فرسایش قرار گرفته و ممکن است به تدریج از بین بروند.

مستوفیان افزود: این اشیا اگر ثبت شوند، میراث فرهنگی به راحتی می تواند به آنها رسیدگی کرده و همه هزینه های رسیدگی آن را نیز تامین کند.

وی از مردم و مدیران دستگاهها خواست تا اگر اشیای تاریخی در اختیار دارند، وجود آن را گزارش کنند تا ثبت و سپس پایش شود و اگر نیاز به مرمت و حفاظت داشت با اعتبار دولتی و حفظ مالکیت شخصی، نسبت به آن اقدام شود.

وی تاکید کرد: بعضا مردم گمان می کنند در صورت اعلام، مالکیت این اشیا به میراث فرهنگی منتقل می شود حال آنکه چنین نیست و با ثبت اشیا، حتی کمکهای خوبی برای مرمت و حفظ و نگهداری آن صورت می گیرد و می توان با امانت گرفتن و نمایش دادن آنها در موزه ها برای این اشیا اعتبار کسب و آنها را به دنیا معرفی کرد. مستوفیان افزود: حسن دیگر ثبت اشیای تاریخی آن است که اگر مورد دستبرد قرار گیرند، می توان آن را از طریق اینترپل پیگیری کرد.

قرار داشتن اشیای تاریخی بخش خصوصی خراسان شمالی در معرض نابودی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو