عوارض جراحی پلک و توصیه هایی برای مقابله با آن ها

عوارض جراحی پلک و توصیه هایی برای مقابله با آن ها


منبع: آرگا

92

1399/9/21

20:05


بهتر است بدانید که عوارض جراحی پلک مانند مزیت های آن کم نیستند و در این مطلب سعی داریم به منظور آشنایی بیشتر به بیان برخی از عوارض ناشی از این عمل بپردازیم با ما همراه باشید.

جراحی پلک در واقع یک نوع جراحی بسیار محبوب است که باعث جذابیت، زیبایی، شادابی و جوان تر شدن پوست می شود. البته که یک نکته حائز اهمیت در این میان نوع جراحی است که بعضا عوارض جراحی پلک را نیز به همراه خواهد داشت که اغلب میان فاصله متناسب چشم ابرو رخ می دهد.

آشنایی با عوارض جراحی پلک

همانطور که می دانید چشم ها برجسته ترین اعضای صورت محسوب می شوند که بیشترین توجه را به خود جلب می کنند و به همین دلیل است که اغلب افراد تمایل دارند این عنصر مهم زیبایی را به بهترین شکل ممکن حفظ نمایند. چشم ها در واقع از حساس ترین اعضای بدن و صورت می باشند که پوست اطراف آن بسیار ظریف است و همین موضوع سبب شده چشم ها در برابر اثرات پیری به ویژه قرار گرفتن طولانی مدت در برابر عناصر خشن محیطی مانند آلودگی هوا، اشعه های مضر آفتاب و ضربات فیزیکی آسیب پذیرتر باشند. در این میان جراحی زیبایی پلک یکی از روش های از بین بردن پوست شل و افتاده بالای چشم است که قادر است ظاهری جوان تر و شاداب تر به شما بدهد. در واقع نتایج جراحی پلک چشمگیر است اما به آسانی و بلافاصله پس از انجام جراحی حاصل نمی شود و به همین خاطر اغلب متقاضیان این جراحی بایستی به خوبی از عوارض و شرایط عمل پلک آگاهی داشته باشند تا دوره درمان خود را به بهترین شکل ممکن سپری نمایند. بهتر است بدانید که این جراحی در دسته جراحی های پلاستیک و عمل های زیبایی قرار می گیرد و بر اساس گفته بسیاری از جراحان هزینه این عمل و مدت زمان لازم برای بهبود در مقایسه با نتایج چشمگیر آن بسیار ناچیز خواهد بود. با وجود تمامی این موارد جراحی پلک نیز مانند هر عمل دیگر دارای عوارض و اثرات مخصوص به خود می باشد. در اغلب موارد تنها یک هفته پس از عمل بخیه های جراحی برداشته می شوند و افراد می توانند فعالیت های پیشین خود را از سر بگیرند. اما با این حال اگر دوره بهبودی نسبتا کوتاه است اما افراد در روز های بلافاصله پس از عمل با عوارض جانبی مواجه خواهند شد که موقتی هستند و در اغلب موارد بدون کمک پزشک برطرف می شوند.

اطلاع از عوارض جراحی پلک

مضرات جانبی عمل پلک:

توجه داشته باشید افرادی که جراحی پلک یا بلفاروپلاستی انجام می دهند ممکن است پس از گذشت یک هفته از عمل دچار عوارض جانبی شوند که البته موقت هستند و در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

تورم و کبودی در اطراف چشم:

از رایج ترین عوارض جراحی پلک به ویژه در طی چند روز اول پس از جراحی تورم است که در ناحیه اطراف چشم ها اتفاق می افتد. تورم حتی موجب می شود که باز و بسته کردن چشم یا پلک زدن برای فرد دشوار باشد. توجه داشته باشید که معمولا بهترین و موثرترین توصیه ای که می توان برای کاهش اثر تورم داشت استفاده از کمپرس یخ است و به همین خاطر توصیه می شود در اولین روز های پس از عمل بسته های یخ را در اطراف ناحیه ی چشم ها قرار دهید تا تورم به مرور کاهش پیدا کند. همچنین این عارضه که اغلب به دلیل تجمع مایع چشمی ایجاد می شود موجب متورم شدن کره چشم شده و آزاردهنده است اما تورم سطح چشم معمولا موقت است و پس از چندین هفته از بین می رود. در صورتی که این عارضه پایدار باشد و موجب ناراحتی زیادی در فرد شود بایستی حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

علل انجام جراحی پلک

احساس درد:

در طی جراحی پلک دستخوش تغییرات زیادی می شود و بافت های این ناحیه دچار تحرکات زیادی می شوند و به همین خاطر احساس درد در دوره ی نقاهت پس از عمل غیر طبیعی نیست. توجه داشته باشید که این درد می تواند پیوسته یا تنها هنگام لک زدن باشد که معمولا پس از چندین روز به تدریج کاهش پیدا می کند و از بین می رود.

خشکی و سوزش چشم:

همچنین ممکن است در دوره ی نقاهت پس از جراحی پلک چشمتان دچار قرمزی، خشکی و سوزش شود که معمولا برای رفع و مرطوب نگه داشتن چشم پزشک قطره ای اشک مصنوعی تجویز می کند. توجه داشته باشید که از مالش و خاراندن چشم ها باید پرهیز کنید زیرا انحام این کار باعث تحریک پوست اطراف چشم و تاخیر در روند بهبودی خواهد شد.

اشک ریزی و سختی در پلک زدن:

در روز های اولیه ی پس از عمل معمولا به دلیل تغییراتی که در طی عمل بر روی پلک ها به وجود آمده و همچنین تورم پس از جراحی پلک زدن و باز و بسته نمودن چشم ها به سختی انجام خواهد شد و فرد در چنین شرایطی احساس ناراحتی می کند. البته که با کم شدن تورم و بهبود زخم های ناشی از عمل این مشکل حل خواهد شد. بهتر است بدانید که در برخی موارد به ویژه در جراحی پلک پایین به دلیل تحریک حفره ی اشکی ممکن است عارضه ی اشک ریزی رخ دهد که معمولا موقت است اما در صورت همراه شدن با عوارض دیگر یا طولانی بودن بایستی حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

مشکلات انجام عمل پلک

تاری دید و حساسیت به نور:

برخی از افراد در دوره ی بهبودی پس از جراحی تاری دید را تجربه می کنند که یک عارضه جانبی موقت است و معمولا پس از چند روز از بین خواهد رفت. در این حالت نباید به چشمان خود فشار بیاورید و زمان استفاده از نمایشگر های مختلف مانند موبایل و تلویزیون را کاهش دهید. البته در برخی موارد نادر ممکن است فرد بلافاصله پس از عمل دچار دوبینی و یا نابینایی موقت شود که تنها ساعاتی پس از عمل ادامه خواهد یافت. بهتر است بدانید که چشم ها در روز های اولیه پس از انجام عمل نسبت به نور بسیار حساس خواهند بود و وقتی در معرض نور قرار بگیرند موجب اشک ریزی در آن ها خواهد شد که به همین خاطر توصیه می شود برای محافظت از چشمانتان پس از جراحی پلک در معرض نور شدید قرار نگیرید و از عینک آفتابی استفاده نمایید.

عفوت و خونریزی از محل برش:

در مواردی که برش جراحی در محل دقیق ایجاد نشود و یا مراقبت های پس از جراحی توسط فرد به درستی انجام نشود احتمال باقی ماندن محل برش به صورت زخم یا اسکار دائمی وجود دارد. البته که این مورد متخصص جراحی پلک نیست و ممکن است در هر نوع جراحی دیگری نیز رخ دهد و توصیه می شود در صورت ایجاد عفونت حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. توجه داشته باشید که کیست های ریز سفید رنگ یا همان میلیا ممکن است پس از جراحی در محل جراحی ایجاد شوند که اغلب بدون خطر هستند و به خودی خود از بین خواهند رفت البته که برای برداشتن آن ها نیز می توان از پزشک کمک گرفت. چنانچه محل جراحی پس از عمل دچار خونریزی گردد پزشک طی عملی محل زخم را باز می کند تا علت خونریزی مشخص گردد و از ادامه آن جلوگیری نماید.

ایجاد عفونت در اطراف چشم ها

عدم تقارن و بسته نشدن کامل چشم ها:

بهتر است بدانید که اگر بافت به مقدار مساوی از هر دو پلک چشم برداشته نشود موجب عدم تقارن و اگر هم مقدار بیش از حد برداشته شود باعث ایجاد فرورفتگی یا شیار در پلک ها خواهد شد. در جراحی پلک بالا اگر مقدار زیادی از پوست جدا شود پلک به صورت کامل چشم را نمی پوشاند که این اتفاق باعث خشکی چشم، سوزش و دیگر مشکلات چشمی می شود. توجه داشته باشید که برداشته شدن مقدار زیادی از پوست پلک پایین نیز در موارد خفیف تر باعث اشک ریزی دائم به دلیل فشار به حفره ی اشکی می شود و در موارد شدید تر نیز کشیدگی زیاد از حد پلک پایین علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی موجب بروز مشکلات چشمی دیگر می شود.

برگشتن و افتادگی پلک ها:

از دیگر مواردی که ممکن است در جراحی پلک غیر استاندارد به وجود بیاید برگشتن پلک است که این اتفاق به دلیل کشیدگی زیاد پلک رخ می دهد و ممکن است به طرف بیرون و یا داخل باشد. توجه داشته باشید که در جراحی پلک بالا اگر به عضله ی بالابرنده یا لیفت کننده ی پلک آسیب وارد شود افتادگی پلک رخ خواهد داد. البته که این عارضه پس از عمل و در درجات خفیفی که به عضله ی پلک آسیبی وارد نشده نیز ممکن است رخ دهد که در این صورت موقتی خواهد بود و پس از مدتی از بین می رود.

مضرات انجام عمل پلک

تیرگی پوست در اطراف چشم:

این اتفاق که اغلب پس از عمل و به دلایل مختلفی رخ می دهد باعث تیرگی زیر چشم می شود و شما می توانید برای از بین بردن این تیرگی ها به پزشک مراجعه نمایید یا درمان موضعی با پماد های مخصوص را استفاده کنید. همچنین برای بهبود این وضعیت به خاطر داشته باشید که نباید پس از عمل به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو