اطلاعات دارویی قرص آلوپورینول + موارد مصرف و عوارض این دارو

اطلاعات دارویی قرص آلوپورینول + موارد مصرف و عوارض این دارو


منبع: تاپ ناز

217

1399/9/22

08:38


اطلاعات دارویی قرص آلوپورینول

قرص آلوپورینول به منظور درمان نقرس تجویز می شود و با کاهش سطح اسید اوریک در بدن از حملات نقرسی پیشگیری می کند. موارد مصرف این دارو و اطلاعات لازم را در ادامه گردآوری کرده ایم.

قرص Allopurinol  به منظور پیشگیری از بروز حملات نقرس نوع مزمن تجویز می شود. این قرص برای افرادی که به سنگ کلیه با منشا اسید اوریک مبتلا هستند و نوعی بیماری انگلی استفاده می شود.

قرص آلوپورینول (Allopurinol) موارد و عوارض دارو

آلوپورینول به صورت قرص های 100 و 300 میلی گرم است و مقدار مصرف روزانه آن بسته به نوع بیماری و شدن آن تفاوت دارد. این دارو باید پس از غذا و با مقداری زیادی آب مصرف شود.

بعضی از داروها مانندآمپی سیلین، آموکسی سیلین، وارفارین و  داروهای ادارآور با این قرص تداخل پیدا می کنند. در صورت استفاده کردن از این داروها باید پزشک اطلاع داشته باشد. الکل باعث کاهش اثر دارو می شود و در موقع مصرف آن از مصرف الکل باید خودداری نمایید.

مکانیسم اثر دارو

این دارو با مهار آنزیم “گزانتین اکسیداز” تولید “اسید اوریک” را کمتر می کند و غلظت اسید اوریک در خون و ادرار را کاهش می دهد. آلوپورینول، اثرات ضد درد و ضد التهاب دارد. این قرص برای بیماری هایی تجویز می شود که در آن نیاز به کاهش سطح اسید اوریک در خون و ادرار است.

موارد مصرف این قرص

به منظور پیشگیری از بروز حملات نقرسی، سنگ کلیه با منشا اسید اوریک، برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند و برای بیماری لیشمانیازیس استفاده می شود.

موارد منع مصرف

خانم های باردرا و شیرده نمی توانند از این دارو استفاده کنند و افرادی که دچار نارسایی کبد و کلیه هستند باید این دارو را با احتیاط مصرف کنند.

عوارض و نکات مورد توجه

نخستین عارضه در موقع مصرف این دارو ممکن است بروز کند و خطرناک است، ایجاد بثورات جلدی می باشد که باید پس از مشاهده مصرف دارو قطع شود و به پزشک مراجعه نمود.

دارو شاید استعداد بدن به عفونت را افزایش دهد و در صورت هر نوع بیماری عفونی، حتی سرماخوردگی به پزشک اطلاع دهید.

در آغاز مصرف ممکن است تعداد حملات حاد نقرسی افزایش پیدا کند و باید به پزشک مراجعه نمایید.

از دیگر عوارض این دارو می توان به نارسایی کلیوی، سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، خونریزی بینی، اختلالات گوارشی، اختلال چشایی، ریزش مو و سمی شدن کبد اشاره کرد.

اطلاعات دارویی قرص آلوپورینول

توصیه هایی کلی برای مصرف این دارو

  1. در هنگام مصرف داروی آلوپورینول باید مایعات زیادی مصرف شود.
  2. در موقع درمان سنگ های عود کننده اگزالات کلسیم با این دارو بهتر است که پروتئین حیوانی، کلسیم، سدیم، شکر تصفیه شده، ویتامین C و غذاهای غنی از اگزالات را کمتر مصرف کنید.
  3. تا مشخص شدن واکنش CNS به داروی آلوپورینول، باید از انجام دادن فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، پرهیز کنید زیرا خوردن این دراو می تواند باعث خواب آلودگی گردد.
  4. مصرف کردن الکل اثربخشی این دارو را کمتر می کند، پس در موقع مصرف دارو باید از خوردن الکل اجتناب کنید.
  5. در صورت هر نوع عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو به پزشک خود باید اطلاع دهید.
  6. در صورت فراموش کردن یک دوز به محض یادآوری می توانید آن را مصرف نمایید ولی در صورتی که نوبت مصرف دوز بعدی باشد، پس دوز قبل را فراموش کنید زیرا اصلا نباید دوز دارو دو برابر شود.
  7. در صورتی که نخستین علائم راش یا دیگر واکنش های آلرژیک را مشاهده کردید باید مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک مشورت کنید.
  8. مصرف این دارو با غذا یا مدت زمان کمی پس از آن، عوارض گوارشی این دارو را به حداقل می رساند، برای این منظور می توانید این قرص را خرد کنید و با مایعات یا غذا مصرف کنید.
  9. مقدار مصرف این دارو در افراد سالخورده و سالمند مانند مقدار مصرف بزرگسالان است و در صورت وجود ناراسیی یا اختلال عملکرد کلیه نیاز است که میزان مصرف دارو را طبق توصیه های ارائه شده به مبتلایان به این بیماری ها تنظیم کنید.
  10. داروی آلوپورینول برای کودکان تجویز نمی شود ولی در شراطی که اسید اوریک خون مانند بیماری های بدخیم، شیمی درمانی و یا درمان بیماری های متابولیسم پورین افزایش پیدا کرده باشد تجویز می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو