مدارک لازم معاینه فنی خودرو و مراحل انجام آن

مدارک لازم معاینه فنی خودرو و مراحل انجام آن


منبع: آرگا

89

1399/9/22

08:52


معاینه فنی خودروها امری است که هر ساله برای خودروهای سواری با طول عمر بیش از ۵ سال باید انجام شود. در ادامه به معرفی مدارک لازم معاینه فنی و راهنمایی مراحل انجام معاینه فنی می پردازیم.

مدارک لازم معاینه فنی خودرو و مراحل انجام آن

همه ماشین ها هر ساله باید جهت بررسی و برچسب عدم نقص معاینه فنی به مراکز معاینه فنی رفته و مراحل مورد نیاز را با به همراه داشتن مدارک لازم معاینه فنی طی کنند.

بررسی سلامت خودرو از هر لحاظ را معاینه فنی گفته می شود که کارشناسان مراکز معاینه فنی اجزای ماشین، تمام قطعات و همچنین طریقه عملکرد قطعات را مورد بررسی قرار می دهند و گزارشی به منظور عملکرد صحیح خودرو تهیه کرده و در اختیار صاحب خودرو قرار داده می شود از این رو، راننده با ارائه مدارک لازم به این مراکز می تواند برگ معاینه فنی را دریافت نماید.

مراحل و مدارک لازم معاینه فنی:

مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو شامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری می باشد. و مراحل صدور و اخذ کارت معاینه فنی به شرح زیر می باشد:

در بدو ورود به مرکز مشخص شده ابتدا لازم است که اطلاعات کامل خودرو خود را با در دست داشتن مدارک لازم معاینه فنی در سیستم ثبت نمایید و یک بارکد دریافت نمایید. این بارکد در تمام  مراحل انجام معاینه فنی توسط دستگاه خوانده می شود و به این معنی می باشد که هیچ ماشینی بدون ورود به مراکز معاینه فنی خودرو نمی تواند کارت معاینه فنی دریافت نماید. البته پرداخت هزینه لازم در این قسمت جز مدارک لازم معاینه می باشد.

بعد از این مرحله خودرو از نظر ظاهری و فنی مورد معاینه قرار می گیرد. که کنترل کردن ظاهری خودرو شامل: کمربند ایمنی، شیشه ها، برف کن ها، شیشه شور، وضعیت لاستیک ها، وضعیت بلوری چراغ های جلو، خارج شدن بدنه از فرم اصلی، پوسیدگی بدنه، وضعیت متعلقات اضافی، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، وضعیت دود خروجی، وضعیت اگزوز، چراغ راهنما، چراغ های عقب و وضعیت طلق های چراغ عقب می گردد.

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی

بعد از سپری شدن مراحل معاینه ظاهری خودرو باید معاینات فنی طبق آنچه در ادامه ذکر می شودد، انجام گردد:

معاینه آلاینده های خروجی از خودرو:

در این قسمت توسط یک دستگاه سنجش گازهای خروجی از اگزوز اندازه گیری می شود. در این آزمون بر اساس حد مجاز تعیین شده توسط سازمان حفظ محیط زیست وضعیت آلایندگی خودروها بر حسب سوخت رسانی انژکتوری و کاربراتوری بودن کنترل می شوند. اگر در بررسی ها حد مجاز از مقدار تعیینه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر باشد باید موتور خودرو تعمیر شود.

مراحل انجام معاینه فنی خودرو

معاینه عملکرد نور چراغ های جلو:

در ماشین ها وجود کاسه چراغ های استاندارد که نور را با زاویه مناسب و شعاع مناسب بازتاب کند بسیار پر اهمیت و یکی از مسائل امنیتی خودرو می باشد. در این آزمون اندازه نور ساطع شده از کاسه چراغ های خودرو را در نور بالا و نور پایین اندازه گیری می کنند.

معاینه همراستایی چراغ ها:

در این آزمون توسط یک دستگاه میزان باز و بسته بودن دهانه چرخ ها اندازه گیری می شود. اگر چرخ ها در یک راستا قرار نداشته باشند، بالانس دینامیکی ماشین بهم خورده و سبب کشیدگی فرمان و ساییدگی لاستیک می شود.

ذکر مراحل معاینه ظاهری و فنی خودرو و مدارک لازم آن

معاینه کمک فنر:

این آزمون را برای تشخیص درصد کارایی کمک فنر های محور جلو و عقب انجام می دهند.علاوه بر وضعیت مناسب برای سرنشینان باید وضعیت مناسبی هم برای چسبندگی و ترمز گرفتن خودرو در مسیرهای پیچ و خم دار فراهم کند.

معاینه اتصالات جلوبندی و اهرم بندی:

در این قسمت از معاینه فنی خودرو تمام اجزا اتصالات جلوبندی بررسی می شود و اگر دچار مشکل و یا لقی بودند، برطرف می شود.

مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو

معاینه عملکرد ترمز:

این آزمون مهمترین آزمون در معاینه فنی خودرو تلق می شود. در این مرحله نیروی ترمز گیری در هر یک از چرخ های سمت چپ و راست در محور های جلو و عقب و نیروی ترمز دستی اندازه گیری می شود. با استفاده از نرم افزار نیروی شتاب ترمزگیری و ترمز دستی بررسی می گردد. در این حالت هرگونه ایراد و خرابی در ترمز وجود داشته باشد پیدا و برطرف می گردد.

هر آنچه که باید از مراحل و مدارک معاینه فنی خودرو بدانید

در آخر گواهی معاینه فنی توسط مرکز معاینه به همراه برگه و برچسب معاینه فنی برای شما صادر می گردد. برچسب را باید در سمت راست شیشه جلو ماشین بچسبانید. دقت داشته باشید که زمان درج شده در برگه معاینه فنی تاریخ اعتبار معاینه فنی خودرو شما می باشد.

مراحلی که جهت دریافت کارت معاینه فنی باید انجام شود

  • ارائه مدرک لازم معاینه فنی خودرو
  • ثبت کردن اطلاعات در سیستم
  • دریافت کردن بارکد بعد از ثبت اطلاعات
  • پرداخت هزینه لازم معاینه فنی خودرو

علل اصلی مردودی خودرو ها در معاینه فنی

در صورت مشاهده مشکل در هریک از مراحل گفته شده خودرو مردود می شود که در این صورت برگه معاینه فنی به خودرو تعلق نخواهد گرفت و در صورت بروز این مشکل به فرد فرصت پانزده روزه داده می شود تا مشکلات خودرو را برطرف کرده و مجددا به همان مراکز مراجعه نماید و در صورتی که خودرو در مراحل گفته شده هیچ گونه مشکلی نداشته باشد برگه معاینه فنی به فرد داده می شود که باید همیشه همراه خود داشته باشد و برچسب معاینه فنی را هم بر روی خودرو نصب خواهد شد که به مدت یک سال دارای اعتبار می باشد.

علل اصلی مردود شدن خودرو در معاینه فنی

جریمه معاینه فنی نگرفتن

در صورت عدم دریافت معاینه فنی باید جریمه دیرکرد معاینه فنی که به ازای هر روز پنجاه هزار تومان است پرداخت کنید بنابراین، به محض اینکه معاینه فنی خودرو رو به اتمام است به منظور تمدید آن باید اقدامات لازم را انجام دهید و همانطور که گفته شد اگر شما به مدت بیست روز دیرکرد داشته باشید جریمه دیرکردتان به یک میلیون تومان می رسد که در این مواقع پلیس می تواند خودروی تان را به پارکینگ منتقل کند.

جریمه ی نگرفتن معاینه فنی

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو