پرفشاری خون شبانه؛ یک قاتل خاموش واقعی

62

1399/9/22

10:00


به طور معمول، فشار خون از یک ریتم شبانه‌روزی پیروی می کند. فشار خون طی روز بالاتر می رود و هنگام شب و زمانی که خواب هستید، افت می کند.

پرفشاری خون شبانه؛ یک قاتل خاموش واقعی

به گزارش بهداشت نیوز، انجمن قلب آمریکا فشار خون بالا را به عنوان یک «قاتل خاموش» می شناسد. در بیشتر اوقات فشار خون بالا هیچ علامت مشخصی ندارد که به بروز مشکلی در بدن اشاره داشته باشد. یا نشانه ها و علائم وجود دارند اما با علائم شرایط دیگر اشتباه گرفته می شوند.

اما دانشمندان متوجه شده اند که برای افراد بسیاری فشار خون بالا حتی می تواند خطرناک‌تر باشد. پرفشاری خون می تواند همانند عاملی پنهانکار و فعال در شب عمل کرده و موجب بیماری قلبی مرگبار و سکته مغزی برای قربانیان بی خبر از همه جا شود.

وقتی فشار خون بالا هنگام شب حمله می کند

به طور معمول، فشار خون از یک ریتم شبانه‌روزی پیروی می کند. فشار خون طی روز بالاتر می رود و هنگام شب و زمانی که خواب هستید، افت می کند.

با افزایش سن، ممکن است الگوی فشار خونی به نام «غیر کاهشی» شکل بگیرد. در الگوی فشار خون غیر کاهشی، فشار خون فرد به طور معمول طی شب افت نمی کند.  

افراد 55 ساله و بزرگ‌تر که به فشار خون بالا مبتلا هستند، بیشتر مستعد ابتلا به الگوی غیر کاهشی هستند که به نام «پرفشاری خون شبانه» نیز شناخته می شود.

به گفته دکتر کازومی کاریو استاد پزشکی قلب و عروق در دانشگاه پزشکی جیچی در ژاپن، فشار خون شبانه به طور فزاینده به عنوان یک پیش بینی کننده خطر قلبی‌عروقی در نظر گرفته می شود.

دکتر کاریو مولف ارشد مطالعه Japan Ambulatory Blood Pressure Monitoring Prospective (JAMP) بوده است که بین سال های 2009 تا 2017 انجام شد.

در این مطالعه سطوح فشار خون روزانه و شبانه 6,359 بیمار از سراسر ژاپن اندازه گیری شد. سطوح شبانه با استفاده از یک دستگاه پوشیدنی کنترل کننده فشار خون در خانه اندازه گیری می شد.

بر اساس پیگیری های انجام شده طی دوره هشت ساله مطالعه، پژوهشگران دریافتند افرادی که فشار خون سیستولیک (عدد بالا) شبانه آنها 20 میلیمتر جیوه بالاتر از خوانش فشار خون سیستولیک روزانه آنها بود با خطر قابل توجه بیماری قلبی‌عروقی و نارسایی قلبی مواجه بودند.

چگونه می توانید از پرفشاری خون شبانه پرهیز کنید

به گفته دکتر کاریو، یک توضیح برای پرفشاری خون شبانه این است که به کلیه ها اجازه می دهد سدیم اضافه را به طور کامل دفع کنند.

به طور معمول، فشار خون بالا در روز برای دفع سدیم کافی است. با این وجود، در سوژه هایی با حجم خون در گردش افزایش یافته (به واسطه افزایش مصرف نمک و حساسیت به نمک)، فشار خون نه تنها نیاز دارد در طول روز افزایش یابد، بلکه برای دفع سدیم از بدن طی شب نیز افزایش می یابد. این یک مکانیزم جبرانی است اما برای قلب مضر است.

اگر فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده باشد، این امید وجود دارد که مراقب میزان نمک مصرفی خود باشید. اما اگر به فشار خون بالا نیز مبتلا نیستید، توجه به میزان نمک مصرفی یک اقدام پیشگیرانه خوب پیش از تشخیص این شرایط در شما است.

زمانبندی مصرف داروهای فشار خون نیز عامل دیگری است که می تواند تفاوت هایی را ایجاد کند.

افراد داروهای فشار خون را به طور معمول و به دلایل مختلف در اوایل روز مصرف می کنند. فشار خون به طور معمول هنگام صبح بالاتر است، افزون بر این یادآوری مصرف دارو به عنوان یکی از کارهایی که در ابتدای روز انجام می دهید، آسان‌تر است. همچنین، از آنجایی که بسیاری از داروها موجب تکرر ادرار می شوند، افراد ممکن است ترجیح دهند آنها را در اوایل روز مصرف کنند.

اما پژوهشی که در ماه اکتبر در نشریه قلب اروپا منتشر شد، نشان می دهد که باید مصرف داروهای فشار خون هنگام شب را مد نظر قرار بگیرد.

در این مطالعه، پژوهشگران 19,084 بیمار مبتلا به فشار خون بالا را به دو گروه تقسیم کرده و یک گروه داروهای خود را هنگام صبح و گروه دیگر هنگام شب مصرف می کردند.

پژوهشگران دریافتند افرادی که داروی خود را هنگام شب مصرف می کردند دارای فشار خون بهتری بوده و با خطر کمتر بیماری یا مرگ ناشی از بیماری قلب‌عروقی مواجه بودند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو