درمان‌های هیدروسفالی

86

1399/9/22

14:17


درمان‌های هیدروسفالی

سلامت نیوز-* دكتر علیرضا طبیب خویی: همان‌طور که می‌دانید هیدروسفالی به معنی تجمع بیش‌ازحد مایع مغزی -نخاعی در جمجمه بوده و طبیعتا برای درمان آن بهتر است علت زمینه‌ای ایجاد هیدروسفالی برطرف شود؛ مثلا توموری که مسیر جریان مایع را گرفته برداشته شده تا هیدروسفالی هم درمان شود، اما گاهی شرایط به‌قدری اورژانسی است که اگر اقدام فوری صورت نگیرد ممکن است جان بیمار به خطر بیفتد؛ در این صورت اولیه‌ترین و فوری‌ترین درمان هیدروسفالی، قراردادن لوله‌ای باریک داخل بطن‌های مغزی است تا مایع تجمع‌یافته را به بیرون از بدن تخلیه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،گاهی هم با وجود درمان علت اولیه باز هم هیدروسفالیباقی می‌ماند؛ مثلا به دلیل تخریب محل‌های جذب مایع مغزی‌-نخاعی در اثر مننژیت. در این صورت پس از درمان علت اولیه باید درمانی دائمی برای هیدروسفالی در نظر گرفته شود. طبیعتا باید راهی برای تخلیه مایع از جمجمه به بیرون ایجاد شود اما محل تخلیه این مایع باید جایی داخل خود بدن باشد. برای این کار، وسیله‌ای به نام «شنت» اختراع شد که لوله باریکی است از داخل بطن‌های مغزی به فضای دیگری داخل بدن.

این فضای دیگر در اکثر موارد حفره شکمی است اما می‌تواند انتهای این لوله به فضای قفسه سینه و حتی داخل قلب هم وارد شود.شنت با فشاری تنظیم‌شده و به‌طور مداوم مایع مغزی -نخاعی را تخلیه می‌کند، اما این لوله می‌تواند دچار عفونت، انسداد یا حتی پارگی شود. در واقع تا زمانی که شنت کارکرد صحیح داشته باشد هیدروسفالی درمان شده و بیمار مشکلی ندارد.

اما با ایجاد اختلال در عملکرد آن در هر زمان ممکن است بیمار دچار علائم سردرد، تهوع، استفراغ، دوبینی و حتی کاهش سطح هوشیاری شود و لازم باشد عمل جراحی برای شست‌وشو یا ترمیم شنت انجام شود.در سال‌های اخیر روش جدیدی برای درمان هیدروسفالی بدون استفاده از شنت ابداع شده که «آندوسکوپی مغز» نام دارد.

در این روش به کمک آندوسکوپ می‌توان وارد فضای بطن‌ها شد و راه جدیدی برای تخلیه مایع به فضاهای اطراف مغز و محل‌های جذب مایع فراهم کرد. گرچه امکان بسته‌شدن این راه جدید هم وجود دارد اما استفاده‌نکردن از یک جسم خارجی مانند شنت با کاهش خطر عفونت و همین‌طور برطرف‌شدن نیاز به عمل‌های جراحی مکرر اصلاح و تعویض شنت همراه است.

اشکال این روش نوین در این است که در تمام بیماران مؤثر نیست و به‌ویژه در سنین خیلی پایین ممکن است میزان موفقیت بسیار کمتر هم باشد، اما اگر نوع بیماری و سن بیمار مناسب آندوسکوپی باشد، این عمل جراحی کوتاه و کم‌خطر می‌تواند هیدروسفالی بیمار را بدون وابستگی به شنت درمان کند.

* جراح مغز ‌و ‌اعصاب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو