آشنایی با علائم سرطان خون و نشانه هایی که هشدار ابتلا با این سرطان هستند

آشنایی با علائم سرطان خون و نشانه هایی که هشدار ابتلا با این سرطان هستند


منبع: آرگا

199

1399/9/22

16:06


علائم سرطان خون در مرحله اولیه خیلی مشهود نیست اما با چک کردن مجموعه ای از این عوامل می توان به وجود این بیماری پی برد. برای تشخیص به موقع سرطان، بهتر است ابتدا سرطان خون و نشانه های آن را بشناسید.

آشنایی با علائم سرطان خون و نشانه هایی که هشدار ابتلا با این سرطان هستند

امروزه بنا به عادات غذایی نامطلوب، حذف کردن بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی و گرایش به فست فودها انواع سرطان در بین مردم کشور افزایش یافته است. هر چند عوامل ژنتیکی در بروز این امراض تاثیر زیادی دارد اما عادات غذایی نامناسب نیز شانس بالایی در ابتلاء به این امراض را به وجود می آورند. علائم سرطان خون با حالات خاصی در رنگ پوست، وضعیت جسمانی بیمار و … مشخص می گردد.بنابراین، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از علایم این بیماری اطلاع کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با علائم سرطان خون

علایمی که در این مجموعه گردآوری کرده ایم، علایمی از سرطان خون می باشند که به شکل پنهانی و با دقت کردن قابل ردیابی و شناسایی هستند. اگر فرد مبتلا به این بیماری در حالات اولیه و با پدیدار شدن این نشانه های جزئی، تحت درمان قرار بگیرد همانند سایر بیماران سرطانی شانس زیادی برای درمان دارد.

از آن جایی که سرطان خون تاثیر مهمی بر گردش خون، خون رسانی بدن، میزان اکسیژن دریافتی خون و … دارد، بنابراین می تواند ظرف مدت کوتاهی بیمار را از پای درآورد. البته این موضوع به میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. در مراحل شدید این بیماری متاسفانه کار اندکی برای بیمار و پزشک معالج سخت می شود.

خستگی و ضعف جسمانی

افراد مبتلا به سرطان خون، در پی کاهش گلبول های قرمز خون(آنمی) ضعف و خستگی از خود بروز می دهند. این نوع علامت در هر دو نوع حالت سرطان خون وجود دارد. هر چه از مدت زمان مبتلا شدن بیمار بگذرد، میزان این کم خونی و در پی آن خستگی و ضعف بیشتر خواهد شد.

علائم سرطان خون

سختی در نفس کشیدن و تنگی نفس

با پیشرفت بیماری علاوه بر خستگی و ضعف، علائم این بیماری با تنگی نفس نشان داده می شوند. در چنین وضعیتی فرد به دلیل کم خونی دچار تنگی نفس می گردد. البته گاهی این تنگی نفس ناشی از وجود غده ای در سینه است. در این مواقع تنفس به شدت دچار مشکل خواهد شد. وجود چنین مواردی می تواند از نشانه های سرطان ریه باشد.

تنگی نفس

کبودی بدون دلیل

بدن فرد بدون پارگی، کوفتگی و آسیب دیدگی کبود می شود. این کبودی در اثر کمبود پلاکت خون فرد سرطانی است. البته گاهی نیز به دلیل لخته شدن اتفاق می افتد. کبودی ها در سرتاسر بدن دیده می شوند اما بیشترین رویت این کبودی ها مربوط به دست ها و پاهاست.

لوسمی حاد

درد در ناحیه سمت چپ قسمت بالا شکم

در وضعیت سرطان خون طحال بزرگ می شود و فرد با درد ناحیه سمت چپ قسمت بالای شکم مواجه می گردد. این موضوع نیز از نشانه های بزرگ شدن طحال و سرطان خون می باشد. در زمان پیشرفت بیماری، طحال به قدری بزرگ می شود که علاوه بر درد، بخشی از سلول های خود را از دست می دهد.

علائم لوسمی حاد

خونریزی غیر عادی

در وضعیت حاد بیماری سرطان خون، خونریزی غیر نرمال اتفاق می افتد. در چنین وضعیتی فرد ممکن است به خونریزی بینی، خونریزی لثه و با خونریزی داخلی مانند روده، ریه ، سر و … دچار گردد. این موضوع نیز از کمبود پلاکت خون حکایت می کند و در این وضعیت عمل انعقاد خون در بدن فرد با مشکل رو به روست.

خونریزی غیر عادی

دانه و لکه های قرمز زیر پوستی در بدن هویدا می شود. وجود چنین لکه های قرمز رنگی را در زیر پوست ناشی از خونریزی می دانند و آن را پتشی می خوانند. این لکه های قرمز نیز به دلیل کاهش پلاکت خون در بدن ایجاد می شوند. پتشی در مچ پاها بیشتر از سایر نقاط رویت می گردد. این موضوع نیز به دلیل اجتماع مایعات بدن در قسمت مچ پا می باشد. تجمع مایعات در مچ پا از نیروی جاذبه نشأت می گیرد.

کبود شدن پوست و سرطان خون

 لثه ها ملتهب و بزرگ می شوند

التهاب لثه از جمله علائم سرطان خون است. سرطان خون حاد سبب تکثیر غیر عادی و بیش از اندازه سلول های سفید خون می گردد. اگر شما قبلاً دارای سابقه بیماری سرطان خون بوده اید، حتماً همیشه اندازه لثه هایتان را در نظر بگیرید و به وضعیت آن ها توجه کنید. در این صورت، با بازگشت بیماری به موقع درمان را شروع خواهید کرد. زمانی که لثه ها از فرم عادی خود خارج می گردند، فرد با تکان دادن دهان و فک، احساسی از تراکم و فشار را در دهان دارد.

تورم لثه ها و نشانه های سرطان خون

پف کردگی

زمانی که طحال بزرگ می شود، در سمت چپ بالای شکم خود احساس درد خواهید کرد. علاوه بر این درد، فرد احساس سیری و ورم می کند. این حس از بزرگ شدن طحال ناشی می شود. یعنی طحال به معده فرد مبتلاء فشار وارد می کند و این فشار سبب احساس سیری در بیمار سرطانی می گردد. به همین خاطر از دست دادن اشتهاء از علائم سرطان خون می باشد.

پف کردگی و سرطان خون

تب یا لرز

تب و لرز از نشانه های رایج سرطان خون نیستند. این نشانه ها در یک چهارم افراد مبتلا به سرطان خون حاد پدیدار می شود. تب و لرز معمولاً در اثر تضعیف سیستم ایمنی بدن رخ می دهد. از این رو می تواند از علائم بیماری سرطان خون باشد.

تب و سرطان خون

عرق شبانه

تعریق شبانه برای بیماران مبتلا به سرطان خون به حدی است که تخت فرد را مرطوب می سازد. این تعریق شبانه از عفونت ناشی می شود و می تواند از نشانه های ابتلا به سرطان خون باشد.

تعریق شبانه

سردرد همراه با ضربان

سردرد ضربان دار از علائم رایج لوسمی نیست اما حالت نبض دار سردرد به دلیل کم خونی است و گاهی نیز از خونریزی داخلی در ناحیه سر خبر می دهد. سردرد ضربان دار می تواند از علائم سرطان خون باشد. چون در مواقع آنمی رخ می دهد.

علائم سرطان خون

رنگ پریدگی شدید

با کم خونی رنگ فرد غیرطبیعی می گردد و طبیعی است که هر چه درجه کم خونی و پیشرفت بیماری بیشتر باشد، رنگ پریدگی پوست فرد نیز بیشتر شود. رنگ پریدگی از نشا نه های سرطان خون به شکل مشهود است.

رنگ پریدگی و سرطان خون

درد استخوان

در لوسمی حاد و مزمن رویت می شود و از بارزترین علائم سرطان خون می باشد. سلول های بدخیم لوسمی حاد در قسمت مغز استخوان شکل می گیرند. به همین دلیل فرد با علائمی چون درد استخوان از ضعیف تا شدید به پزشک مراجعه می کند.

درد استخوان و لوسمی حاد

التهاب گره های لنفاوی

گره های لنفاوی نسبت به عفونت طبیعی واکنشی با تورم دارند. اگر این غده ها روز به روز بزرگ تر شوند، این موضوع باید جدی گرفته شود. چون از نشانه های سرطان خون و لنفوم می باشد. کشاله ران، زیر بغل، گردن و … نقاط خوبی برای چک کردن تورم هستند.

التهاب غدد لنفاوی

بثورات جلدی

از هر بیست فرد مبتلا به سرطان خون یک نفر دارای راش پوستی است. سرطان پوست نیز از سندروم شیرین ایجاد می شود و بی ارتباط به سرطان خون نیست. در سرطان پوست فرد با یک توده در زیرپوست مواجه می شود. این توده کم کم رشد می کند و شبیه به یک پلاک می گردد. این بثورات جلدی ابتدا شبیه یک آلرژیک هستند و از نظر خارش و اندازه مانند سایر بثورات جلدی می باشند. اگر این راش های پوستی به دلیل سرطان خون در بدن ایجاد شده باشند، بدون تغییر نمی مانند و بزرگ می شوند.

راش پوستی و سرطان خون

عفونت های مکرر

زمانی که عفونت در بدن شما با دارو برطرف نمی شود و آثاری از آن باقی می ماند. در این وضعیت بهترین کار انجام یک آزمایش شمارش سطح گلبول سفید، پلاکت و هموگلوبین است. وجود گلبول های سفید غیر طبیعی در خون سبب می شود سیستم ایمنی تضعیف گردد. با تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز فرد بسیار مستعد عفونت ها می شود. برای تشخیص سرطان خون باید آزمایش سطح سلول های خونی و بیوپسی استخوان انجام داد.

سرطان خون و نشانه های آن

پتشی

به دلیل کاهش پلاکت خون لکه های قرمز کوچکی در زیر پوست ظاهر می شوند که پتشی نام دارند که در اکثر موارد در قسمت مچ پا قابل مشاهده است آن هم به خاطر نیروی جاذبه زمین که سبب جمع شدن مایعات بدن در مچ پا خواهد شد.

نشانه های سرطان خون

عواملی که خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش می دهد

به صورت کلی علل بروز این بیماری تشخیص داده نشده است اما عواملی وجود دارند که سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در افراد می شود که این چند عامل عبارتند از :

  • سابقه درمان سرطان از راه شیمی درمانی یا پرتوافکنی
  • استعمال دخانیات
  • سابقه مبتلا شدن به سرطان خون در افراد
  • اختلالات ژنتیکی مانند : سندروم داون
  • قرار گرفتن در برابر سطح بالایی از پرتو
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند بنزین
  • اختلالات خون مانند : سندرم میلودیسپلاستیک

درمان سرطان خون

درمان مختلفی به منظور درمان انواع سرطان ها همراه با مزایا، خطرات متفاوت و عوارض جانبی وجود دارد  و استفاده منظم از دارو ها باعث کنترل سلول های سرطان خون با رشد آهسته خواهند شد اما در صورتی که سلول های سرطانی حاد و رشد سریع داشته باشند به درمان قوی تر نیاز می باشد، از این رو نوع درمان بسته به نوع سرطان خون، خواسته خود بیمار و وضعیت بدنی فرد بستگی دارد با این حال، ممکن است بیمار بخواهد از یک درمان خاص یا چند درمان به صورت همزمان استفاده کند و برخی دیگر از بیماران نیز امکان دارند به درمان احتیاج نداشته باشند یا خودشان تمایلی به معالجه نداشته باشند.

درمان سرطان خون

از اینکه با علایم سرطان خون همراه ما بودید، متشکریم. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع سرطان خون در جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر بوده و درمان آن را نتیجه بخش خواهد کرد بنابراین به محض مشاهده علایم این بیماری به پزشک مراجعه نمایید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با علائم بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو