چاقی مانع بارداری میشود؟

منبع: نی نی بان

156

1399/9/22

17:03


آیا چاقی مانع بارداری میشود؟ ممکن است این سئوال برای شما هم ایجاد شده باشد. بله، یکی از مشکلاتی که امروزه باعث نازایی خانمها می‌شود عامل چاقی و اضافه وزن است که از نظر علم پزشکی به اثبات رسیده است. موضوع ارتباط چاقی و ناباروری چه در خانم ها و چه آقایان، حرف جدیدی نیست و بارها بر رابطه مستقیم این دو تاکید شده است.
تغذیه نادرست و گرایش زیاد به خوردن فست فود و غذاهای آماده در جوان ها باعث شده بیشتر افراد مشکل اضافه وزن و چاقی شکمی داشته باشند. در بین مراجعانی که مدتی است برای پدر و مادر شدن تلاش می کنند و نتیجه نمی گیرند، می توان به خوبی نقش بارز چاقی را دید.
مطالعه های متعدد نشان داده زنانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، در مقایسه با زنانی که وزن طبیعی دارند، مدت زمان بیشتر و دشوارتری را برای بارداری سپری می کنند.

پس از باردار شدن نیز احتمال ناموفق بودن بارداری در آنها بیشتر است. اضافه وزن در مردان و زنان منجر به افزایش میزان هورمون ها در بدن می شود و هورمون ها نیز فرآیند باروری را تحت تاثیر قرار می دهند. 


چاقی مانع بارداری میشود؟


در گفت وگو با دکتر ابوالفضل مهدی زاده، استاد دانشگاه

آیا چاقی مانع بارداری می‌شود؟
بله، اضافه وزن باعث افزایش میزان هورمون ها در بدن می شود و هورمون ها نیز فرآیند باروری را تحت تاثیر قرار می دهند. ترشح غیرطبیعی هورمون ها می تواند تاثیرات منفی بر تولید تخمک داشته باشد. در زنان، وزن زیاد باعث افزایش تولید انسولین می شود که عامل نامنظم شدن تخمک گذاری است. همچنین بین چاقی، افزایش تولید انسولین و ناباروری ارتباطی وجود دارد که به این همراهی، نشانگان تخمدان پلی کیستیک گفته می شود.

به عبارت ساده تر در خانمی که چاق است، سیستم هورمونی از سیکل منظم خارج می شود و فرد مقاومت انسولینی پیدا می کند و تخمک گذاری قطع می شود. با چاق ترشدن خانم، میزان هورمون های مردانه بالاتر می رود، فرد جوش می زند و مشکلات بسیاری از جمله تخمدان پلی کیستیک پیدا می کند.

مطالعه های جدید نشان داده خانم هایی که تخمدان پلی کیستیک دارند و وزن کم می کنند، خود به خود باردار می شوند.

چند وقت قبل از باردار شدن باید وزن کم کرد؟ 
خانمی که وزن بالا دارد، باید ۳ تا ۶ ماه قبل از بارداری با رژیم گرفتن، وزن خود را پایین بیاورد. اگر BMI بالای ۴۵ بود نیز نیاز به جراحی است. به خانمی که تحت جراحی قرار می گیرد، توصیه می شود فورا باردار نشود، اما خانمی که با رژیم و ورزش لاغر می شود می تواند به سرعت بعد از کاهش وزن باردار شود. در طول بارداری نیز با توجه به شرایط فرد مکمل های مورد نیاز تجویز خواهد شد.

با کم‌کاری تیروئید در عین داشتن اضافه وزن، می توان باردار شد؟
متاسفانه کسانی که کم کاری تیروئید دارند، چاق هم می شوند و این دو موضوع کنار هم مشکل را بیشتر می کند. کم کاری تیروئید یکی از اساسی ترین مشکلات در زمینه باردار شدن است. خانم هایی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، معمولا باردار نمی شوند و اگر باردار شوند، خطرات بسیاری آنها و جنین شان را تهدید می کند.

هورمون تیروئید می تواند روی نظم قاعدگی، باروری، سطح استروژن و پروژسترون خون، بارداری موفق و سقط جنین، شیر دادن و یائسگی تاثیر بگذارد.
وقتی خانمی کم کاری تیروئید داشته باشد، برای جبران این مساله، هورمون TRH از غده هیپوتالاموس آزاد می شود، اما TRH به طور ناخواسته باعث افزایش پرولاکتین می شود که یکی از هورمون هایی است که در مساله باروری دخیل است و اگر بیش از حد باشد، تخمک گذاری صورت نمی گیرد و سیکل های بدون تخمک گذاری مانع از باردار شدن می شوند.
وقتی TRH بالا می رود، کلاژن در خون افزایش می‌یابد و این مساله باعث ترشحات شیری از سینه ها می شود. این موضوع نیز مانع تخمک گذاری می شود.

از طرف دیگر هورمون تیروئید باعث می شود هورمون هایی مثل استروژن و پروژسترون به درستی کار نکنند. پس کم کاری تیروئید اختلالات هورمونی نیز ایجاد می کند.

چاقی مانع بارداری میشود؟



آیا درمان کم کاری به باردار شدن آنها کمک می کند؟
بله، توصیه می شود خانمی که کم کاری شدید تیروئید دارد، برای باردار شدن حتما به پزشک غدد مراجعه کند تا درمان شود. متخصص غدد به خانمی که کم کاری تیروئید دارد، دارو می دهد تا با تنظیم هورمون ها شانس بارورشدن بیشتر شود.

گاهی خانمی مبتلا به کم کاری است و باردار می شود!
درست است. در عده ای از خانم ها کم کاری تیروئید خفیف است و خانم باردار می شود، اما این خانم ها هم باید طی بارداری، حتما تحت درمان قرار بگیرند، چون در غیر این صورت جنین دچار مشکلاتی نظیر عقب ماندگی ذهنی و… می شود اما بعد از درمان، جنین مشکلی پیدا نخواهد کرد.

آیا درمان ها روی جنین اثر منفی ندارند؟
نه، درمان های دارویی و طبی روی جنین تاثیر منفی نمی گذارد. در دوران شیردهی نیز مصرف داروهای کم کاری تیروئید مغایرتی با شیردهی ندارد.

بسیاری از خانم هایی که تحت درمان هستند وقتی باردار می شوند دارو را قطع می کنند! این کار به صلاح است؟
نه، کاملا اشتباه است. برعکس خانمی که کم کاری تیروئید دارد و تحت درمان است و باردار می شود نیاز به درمان بیشتری دارد. در این خانم ها حتی دوز دارو باید بالاتر برود و لازم است زیر نظر پزشک درمان هایشان را ادامه دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو