دلایل نفخ شکم نوزاد و بهترین روش های درمان آن

دلایل نفخ شکم نوزاد و بهترین روش های درمان آن


منبع: آرگا

108

1399/9/22

17:15


نفخ شکم نوزاد که بخاطر تغذیه با شیر مادر اتفاق می افتد، به دل درد و دل پیچه و قولنج به همراه هم گفته می شود که بهترین و موثرترین درمان پرهیز مادر از خوردن غذاهای نفاخ است.

دلایل نفخ شکم نوزاد و بهترین روش های درمان آن

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند بعد از سپری شدن هفته دوم اکثرا به نفخ دچار می شوند که نفخ شکم نوزاد با کولیت نوزاد مرتبط است که به همراه دل درد و دل و پیچه و قولنج خود را نشان می دهد بنابراین، اگر شما نیز کودک تان دچار نفخ می شود بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

علت نفخ شکم نوزاد چیست؟

نبودن باکتری و کم بودن فلور میکروبی در دستگاه گوارش نوزادان، علت نفخ شکم است که جای هیچ نگرانی ندارد و بعد از تشکیل فلور میکروبی این مشکل تا سه چهار ماهگی برطرف می شود و نیاز به مصرف داروی خاصی ندارد. گاهی نیز علت نفخ شکم نوزادان می تواند غذایی باشد که مادران میل نموده و رنگ و بوی ترشح شده در شیر باعث بی قراری و دل زدگی نوزاد از شیر مادر شود.

مادران باید در این دوره نسبت به صرف غذاهای نفاخ، مواد بودار و کافئین احتیاط کنند و نسبت به واکنش نوزاد خود میزان مصرف این مواد را کاهش دهند و یا حذف کنند.

دلیل نفخ شکم نوزاد چیست؟

موادی که طعم و بوی شیر مادر را تغییر می دهند:

موادی مانند سیر، پیاز، کلم، شلغم، لوبیای سبز، حبوبات، ریواس و زردآلو علاوه بر اینکه طعم و بوی شیر مادر را عوض می کنند احتمال ایجاد دل درد های ۲۴ ساعته را نیز محیا می کنند. خوب است بدانید که مصرف بیش از اندازه خربزه، هندوانه و هلو دیگر میوه های نوبرانه و کال و نرسیده آنها باعث اسهال و دل درد در نوزاد می شوند. علاوه بر این موارد مصرف بعضی از مواد غذایی همانند شیر گاو، تخم مرغ، فرآورده های گوشتی، بادام زمینی و فرآورده های سویا در مادران حساسیت های غذایی در نوزاد شیرخوار به وجود می آورد که بهتر است از برنامه غذایی حذف گردند.

هر آنچه لازم است از علت تا درمان نفخ شکم نوزاد بدانید

ذکر مواد نفاخ:

موز به ویژه در سرد مزاجان، خیار، گوجه سبز، انار، زردآلو، حبوبات، تخم مرغ، پسته خام، شاتوت، گیلاس بخاطر طبع سرد آن، خربزه، زرشک، شیر، پوست انگور، انجیر، خاکشیر، فندق، کشک، تره، ترب، پیاز، کاهو و کلم از جمله مواد نفاخ هستند که مصرف آن توسط مادر می تواند هم برای خودش و هم نوزادش علت نفخ شکم شود.

موادی که مصرف آن ربطی به نفخ شکم نوزاد ندارد

ذکر مواد غیر نفاخ:

شلغم، ماش، هلو، چغندر، شوید، گشنیز، جعفری، عرق نعناع، مربای پوست هندوانه، فلفل قرمز، زیره سیاه، چای سبز، آویشن کوهی، کنگر فرنگی، رازیانه و دم کرده ریحان از جمله مواد خوراکی غیر نفاخ است.

موادی که مادران نبایند در شیردهی برای جلوگیری از نفخ نوزاد نخورند

برای شیر دادن به نوزاد این نکات را رعایت کنید:

برای شیر دادن به نوزاد باید در یک حالت راحت باشید. بنشینید و یک بالشت زیر دستتان بگذارید و به شیر دهی نوزاد بپردازید تا هم خودتان خسته نشوید و هم نوزاد با خیال راحت شیر بخورد. هیچگاه به زور سینه را در دهان نوزاد نگذارید و در موقع شیر دادن به او صبر و حوصله به خرج بدهید تا نوزاد با راحتی خیال شیر بخورد زیرا شیر دادن یک فرآیند جسمی_ذهنی است. بعد از اینکه نوزاد شیرش را خورد، سر او را روی شانه خود بگذارید و با دو انگشت آرام آرام به پشت او بزنید تا باد گلو بزند. این کار را حتما برای جلوگیری از نفخ شکم کودک انجام دهید. همچنین برای از بین بردن نفخ نوزادان مادران می توانند هر روز یک لیوان دم کرده رازیانه را به همراه عسل میل کنند. مصرف عرق نعناع در این مورد نیز بسیار تاثیر گذار است و اینکه وقتی به نوزاد شیر می دهید استرس و نگرانی نداشته باشید نیز در این مسئله بسیار مهم است.

چگونه می شود نفخ شکم نوزاد را برطرف کرد؟

درمان نفخ شکم نوزاد

راهکارهای طبیعی و موثری به منظور درمان نفخ شکم کودک وجود دارد که در ادامه چند تا از راهکارهای مفید آن را به شما عزیزان پیشنهاد خواهیم داد.

در آغوش گرفتن :

یک درمان مناسب برای برطرف کردن نفخ نوزاد، به آغوش کشیدن و نوازش کردن او می باشد. می توانید از پخش کردن یک موسیقی ملایم برای آرام کردن نوزادتان نیز استفاده کنید. اگر نوزادتان در این مورد بسیار بی قراری از خود نشان داد، یک حوله گرم کنید و بر روی شکم او بگذارید و نوازشش کنید.

درمان نفخ شکم نوزاد در خانه

حمام آب گرم :

 از دیگر راهکارهای عالی به منظور آرام شدن کودک حمام آب گرم است که باعث آرام شدن کودک تان می شود همچنین می توانید به منظور آرام تر شدن کودک از روغن اسطوخودوس هم استفاده کنید.

ماساژ کودک :

به منظور رفع نفخ، کودک دلبندتان را بخوابانید سپس پاهایش را به سمت جلو و عقب مانند دوچرخه سواری تکان داده تا گاز به آرامی از شکم کودک تان خارج شود.

روش های درمان نفخ کودک

تغییر موقعیت کودک :

به منظور خارج شدن گاز از شکم کودک بهتر است موقعیت کودک را تغییر دهید مثلا کودک تان را کمی حرکت دهید تا گاز از داخل شکمش خارج شود.

آروغ زدن پس از شیر خوردن :

در زمان شیر خوردن نوزاد، هوا وارد معده کودک می شود که به منظور از بین بردن نفخ در کودک بهتر است از هر چند دقیقه نوزادتان را بلند کرده و بر روی قفسه سینه تان بگذارید سپس چانه او را بر شانه تان قرار داده و چند ضربه به آرامی به پشت کودک بزنید تا به خارج شدن هوا کمک کند.

راهکارهای درمان نفخ کودک

استفاده از پستانک :

برخی از افراد تصور می کنند مشکل نفخ شکم با مکیدن پستانک برطرف خواهد شد زیرا، سبب آزاد سازی هورمون اندروفین و در نتیجه آرام شدن کودک تان خواهد شد.

در چه مواقع باید باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با انجام راهکارهای گفته شده هیچ گونه بهبودی در کودک دلبندتان مشاهده نکردید و نفخ کودک به شکل متوالی در چند روز ادامه پیدا کند و همچنین با نشانه هایی مانند : تب، اسهال، استفراغ، کاهش اشتها و…همراه باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

اگر تمام راه های ذکر شده در متن را به کار بستید و باز هم کودک به علت نفخ شکم بی قراری می کرد، او را نزد پزشک ببرید تا برایش داروی ضد نفخ تجویز کند. در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با نوزاد می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو