خواباندن نوزاد در دوران شیردهی با چند ترفند ساده

خواباندن نوزاد در دوران شیردهی با چند ترفند ساده


منبع: آرگا

121

1399/9/23

00:03


خواباندن نوزاد در دوران شیردهی برای برخی از مادران به ویژه مادرانی که تجربه زیادی ندارند، تا حدودی سخت و پر تنش می باشد، اما مادران با کمی صبر و حوصله و با بکارگیری تکنیک های مختلف می توانند اینکار را ساده تر کرده و خواب نوزاد خود را بهبود دهند.

 خواباندن نوزاد در دوران شیردهی برای اغلب مادران به ویژه کسانی که برای با اول مادر شده اند تا حدودی دشوار می باشد و چالش های خاص خود را دارد، اما مادران می توانند با بکار گیری روش های صحیح نوزاد خود را با آرامش بخوابانند.

تکنیک های خواباندن نوزاد در دوران شیردهی

خواباندن نوزاد در دوران شیردهی یا بعد از آن برای مادران به ویژه مادران جوانتر که تجربه زیادی ندارند عملی دردسرساز بوده و مشکلات خاص خود را دارد. نوزادان و یا کودکان بزرگتر در برخی موارد بنا به دلایلی به راحتی نمی خوابند و در این مورد مشکلاتی دارند. برای حل این مشکل درمان و داروی پزشکی وجود نداشته و تنها روش صبور بودن است، اما در این برهه با بکار گیری تکنیک ها و روش های مختلف می توانید باعث بهبود در خواب نوزاد خود شوید و این دوره را بهتر پشت سر بگذارید، در ادامه با تکنیک های برای خواباندن نوزاد در دوران شیردهی آشنا می شویم.

خواباندن نوزاد در دوران مختلف شیردهی

حفظ آرامش محیط

یکی از مهمترین و واجب ترین نکته ها به منظور حفظ آرامش نوزاد و خوابیدن راحت او در دوران شیردهی محیطی می باشد که نوزاد یا کودک در آن قرار گرفته است، وقتی که زمان خواب نوزاد فرا رسیده است باید کودک در شرایطی آرام و ساکت قرار گرفته تا راحتتر به خواب رود. بودن کودک یا نوزاد در محیط هایی پر تنش و پر هیجان کودک را وادار به انجام فعالیت ها و واکنش هایی می کند و این موضوع از به خواب رفتن او ممانعت خواهد کرد.

خواباندن نوزاد و کودکان و بچه ها در دوران شیردهی

قرار داشتن در محل خواب همیشگی

برای اینکه نوزاد شیرخوار شما خواب آرامی داشته باشد همیشه بهتر است چند ساعت قبل از فرا رسیدن زمان خواب کودک خود را به محلی که در آن به خوابیدن عادت دارد مثل اتاق خواب ببرید تا با بودن در مکان اصلی خواب خود و عادت کردن به یک مکان بهتر بخوابد، در این مورد توصیه می شود تا زمان بزرگ تر شدن نوزاد مهمانی ها و رفتن به مکان های دیگر را حذف نمایید و به آرامش نوزاد خود در زمان شب بیشتر اهمیت دهید.

خواب کردن نوزادان کوچک در دوران شیردهی

حفظ سکوت

کودک در دوره ی نوزادی و شیرخوارگی برای خوابیدن به حضور مادر یا والدین خود نیاز دارد، از این رو توصیه می شود تا وقت خوباندن نوزاد در دوره شیردهی با نوزادتان صحبت نکنید و ارتباط چشمی با او نداشته باشید تا بخوابد، این نوع رفتارها و فعالیت ها واکنش نوزاد را به دنبال داشته و باعث به تعویق افتادن پروسه خواب نوزاد می شود.

حمام کردن

در اغلب موارد حمام نمودن نوزاد قبل از خواب به بهبود خواب او و داشتن یک خواب طولانی و کامل کمک زیادی می نماید. برخی از والدین نوزاد خود را در طول روز حمام می کنند و کودک وعده خواب خود را در طول روز و در زمان نامناسب بعد از حمام نمودن سپری می نماید و این موضوع باععث می شود تا در زمان شب نوزاد انرژی بیشتری داشته و به خوبی نخوابد، به همین دلیل توصیه می شود تا نوزاد خود را در زمان مناسب قبل از خواب حمام کنید تا بتانید در کنار هم از خوابی دلنشین بهره ببرید.

خواباندن بچه در دوران شیردهی

تغذیه نوزاد

سیر ماندم نوزاد در طول شب خیلی مهم است تا او بتواند خواب کاملی را تجربه کند، نوزاد دارای معده کوچکی است و حجم بالایی از انرژی از آن دریافت نمب کند از این رو خیلی زود گرسنه می شود، اغلب نوزادان در طول شب از خواب به دلیل گرسنه بودن بیدار می شوند از این رو در مورد تغذیه نوزادان و کودکان پیشنهاد می گردد تا با در نظر داشتن فواصل زمانی در طوب شب قبل از بیشتر شدن حس گرسنگی و از خواب پریدن نوزاد او را در حین خواب سیر نمایید.

همواره قبل از خواب به نوزاد شیر ندهید

شیر دادن به نوزادان بلافاصله قبل از به خواب رفتن آنها کاملا طبیعی بوده و اغلب مادران این کار را انجام می دهند، ولی بهتر است این عمل را همیشه انجام ندهید زیرا او عادت به شیر خوردن قبل از خواب کرده و تا شیر نخورد نمی خوابد، و هر بار که نینه های شب از خواب بپرد تا به او شیر داده نشود نمی خوابد، سعی نماید تا بین شیر دادن به نوزاد خود و خواباندن او کمی فاصله انداخته تا مشکلی ایجاد نشود.

خواب کردن نوزادان در دوران شیردهی

پرهیز از شلوغی

روشی دیگر برای خواباندن نوزاد در دوران شیردهی که بسیار ساده است، جدا نمودن محیط خواب کودک از محیط بازی او می باشد. بعضی از والدین اتاق کودک خود را با وسائل و اسباب بازی های زیادی پر می کنند، چون بودن اسباب بازی و وسائل زیاد سرگرم کننده باعث برانگیخته شدن حس کنجکاوی در کودک می شود و یادگیری او را ترغیب می نماید، در زمان خواب باعث می شوند تا ذهن کودک در شرایط خستگی و خواب آلوده بودن نیز هوشیار بوده و در خوابیدن مشکل داشته باشد، از این جهت توصیه می کنیم تا محل خواب و محل بازی نوزادان و کودکان از هم جدا بوده و محل خواب حدالامکان خالی و پر آرامش باشد.

ترفندهای خواب کردن نوزاد در دوران شیردهی

نوازش و لمس کردن نوزاد

نوازش نوزاد و کودک باعث ایجاد آرامش و حس امنیت از حضور مادر می شود و سبب می شود تا ترس ها و نگرانی های احتمالی در کودک از بین رفته و او با آسودگی بیشتر و زودتر بخوابد. از ین رو در زمان خواباندن نوزاد خود را در آغوش گرفته یا او را نوازش کنید.

خواب کردن بچه ها و نوزاد در دوران شیردهی

رعایت نمودن زمان خواب

در اغلب کودکان و نوزادان، از همان ماه های اولیه بعد از تولد یک ریتم بیداری و خواب مشخصی ایجاد می شود، والدین باید به این ریتم توجه داشته باشند و شرایط را به منظور ساعت خواب همیشگی نوزادشان محیا کنند، تلاش برای زودتر خواباندن کودک و یا به تعویق انداختن زمان خواب کودک سبب بدخواب شدن او شده و او را تا مدت ها نا آرام نگه می دارد.

کیفیت لباس خواب نوزاد

بعضی از نوزادان ممکن است به الیاف مصنوعی حساسیت داشته باشند، به همین خاطر پوشاندن لباس های با این جنس ممکن است باعث بروز آزردگی در نوزاد شده و از خوابیدن آن ها جلوگیری نماید، بهترین لباس برای نوزادان لباسی است که از الیاف پنبه و نخ طبیعی دوخته شده باشد تا هیچ حساسیتی برای نوزاد به دنبال نداشته باشد.

خواب نمودن نوزادان در دوران شیردهی

دمای مناسب محیط

همانطور که مشخص است دمای خیلی بالا یا دماهای خیلی پایین باعث آزار می شود و می تواند دلیلی بر بی خوابی و اذیت شدن نوزادان و کودکان شود، پیشنهاد می شود تا از دماهای خیلی بالا پرهیز کرده و نوزاد خود را در دمانی اتاق بسته با توجه به فصل های سال با دمایی بین ۱۸ تا ۲۰ درجه بخوابانید.

پرهیز از نور زیاد و شدید

بهتر است قبل از رسیدن زمان خواب نوزاد مقداری از روشنایی خانه یا اتاق را کمتر کنید تا نوزادتان کم کم برای خواب آماده شود، در زمان خواباندن نوزاد از روشن نگه داشتن چراغ ها خودداری نمایید. ذهن بهترین مقدار استراحت را وقتی دریافت می نماید که حواس پنجگانه کمترین مقدار سیگنال هاب محیطی را دریافت کند، از این رو خوابیدن در تاریکی به مغز فرصت بیشتری برای استراحت خواهد داد.

خواب کردن نوزاد در دوران شیردهی

خواب طول روز را حذف ننمایید

شاید بعضی از اطرافیان پیشنهاد دهند تا از خواب رفتن کودک یا نوزاد را در طول روز پیشگیری کنید تا او خواب شبانه بهتر و طولانی را تجربه کند. باید بدانید که این موضوع کاملا اشتباه بوده و بیدار نگه داشتن نوزاد در طول روز باعث خسته تر شدن او شده و خستگی بیشتر باعث مختل شدن خواب شبانه او خواهد شد.

تمیز و خشک نگه داشتن پوشک کودک

یکی از مسائل ناراحت کننده برای نوزادان و کودکان خیس و مرطوب بودن و کثیف بودن پوشک است، قبل از خواباندن کودک و نوزادتان در دوران شیردهی حتما پوشک او را تعویض کنید تا قابلیت جذب بالاتری در طول شب داشته باشد و او را اذیت نکند، بعلاوه می توانید از کرم ها و پودرهای حفاظت کننده برای دادن آرامش بیشتر به نوزادتان استفاده نمایید تا او بهتر بخوابد.

خواباندن بچه و نوزاد در دوران شیردهی

بهترین وضعیت برای خواباندن نوزاد بعد از شیر خوردن

خواباندن نوزاد بر روی شکم بعد از شیر خوردن در دوران شیردهی اصلا پیشنهاد نمی شود و کاملا اشتباه است، زیرا می تواند باعث بروز سندروم ناگهانی مرگ نوزاد شود. تا زمانی که نوزادتان نتواند غلت بزند و بچرخد نباید او را رو به شکم بخوابانید زیرا می تواند باعث خفگی او بدون معطلی شود. اگر بر این باور هستید که خواباندن نوزاد بر روی شکم می تواند باعث بهبود درد شکم و کولیک او شود ریسک بالایی را پذیرفته اید، باید کودک خود را بعد از شیر خوردن عمودی نگه دارید تا آروغ بزند و بعد او را به پشت بخوابانید یا بر روی دستانتان با مراقبت بالا او را رو به شکم نگه دارید تا آرام شود و سپس رو به پشت بخوابانید.

تکنیک خواباندن نوزاد در دوران شیردهی

نکات مهم در رابطه با خواباندن نوزادان

  • اگر در طی شب به کوکتان شیر می دهید باید قبل از شروع شیر دادن پوشک او را بررسی و تعویض کنید، زیرا اغلب نوزادان در زمان شیر خوردن به خواب می روند و تعویض پوشک بعد از آن باعث به هم خوردن خواب و بی قراری او خواهد شد.
  • به کودک خود تفاوت بین شب و روز را با کمک نور و استفاده از آن آموزش بدهید، می توانید در طول روز با کنار زدن پرده های اتاق و بدون استفاده از چراغ اتاق و خانه را روشن نگه دارید تا مفهوم تاریکی و روشنایی و تنظیم خواب کم کم برای او قابل درک شود.

خواب کردن کودک و نوزاد در دوران شیردهی

  • محل خواباندن نوزادتان را از ابتدا مشخص نمایید و از اینکه او را در جایی دیگر بخوابانید و بعد به مکان اصلی انتقال دهید خودداری نمایید، کودک خود را به خوابیدن بر روی تخت خودتان یا در آغوشتان و یا در مکان های غیر از تخت خواب اصلی عادت ندهید، چون این موضوع باعث می شود تا او با بیدار شدن خود را در محیطی نا آشنا و غریبه ببیند و حس ترس و غریبگی به او دست دهد و ناسازگار شود و خوابش دچار اختلال گردد.
  • برای خواباندن نوزاد در دوران شیردهی کودکتان را به خوابیدن با روش های تکان دادن، راه بردن و یا خواباندن روی پاهایتان عادت ندهید، بهترین روش و حالت برای خواباندن کودک، خواباندن او در تخت یا رختخواب خود به پشت یا پهلو می باشد. این نوع خواباندن به نوزاد یا کودک کمک می کند تا خودش یاد بگیرد که بدون کمک و به تنهایی و بدون استفاده از روش های مکمل به بخوابد.
  • اگر کودک یا نوزادتان در طول شب یا در طی خواب روزانه از خواب بیدار شد و گریه کرد سعی نمایید تا او را با صدای خود یا صدای موسیقی مورد علاقه اش آرام نمایید و اینکار را بدون اینکه مکان خوابش را تغییر دهید انجام دهید، اما اگر نتوانستید اینکار را انجام دهید و گریه او بیشتر شد او را در آغوش گرفته و تلاش کمید تا دوباره بخوابد، با آرام شدن و سنگین شدن پلک هایش او را در محل اصلی خود قرار داده و نگذارید کودک در آغوشتان خوابش عمیق شود.

خواباندن نوزاد و کودک در دوران شیردهی

  • از دیگر روش ها برای آرام نمودن نوزاد در زمان بیدار شدن از خواب و تشویق او برای خوابیدن مجدد این است که دست خود را بر روی صورت، دست، پاها و شکم او بکشید تا با این کار او متوجه شود که در کنارش هستید و بعد همزمان موسیقی ملایم و آرامی برایش پخش کنید تا دوباره آرام بخوابد، اما اگر با این روش جوابی دریافت نکردید و او نخوابید او را در آغوش گرفته و به او حس امنیت و تنها نبودن بدهید.
  • هیچ وقت زودتر از زمان مناسب خواب کودک و نوزادتان را به رختخواب نبرید اینکار را زمانی انجام دهید که علائم مختلفی مانند خواب آلودگی، سکوت و بی توجهی به اطراف و بهانه جویی را در او ببینید و بعد او را به رختخواب ببرید.
  • زمان خواب کودکتان را کشف نمایید و در ساعات غیر از خواب سعی نکنید که او را بخوابانید، بلکه در عوض او را سرحال و پر انرژی نگه دارید و قبل از خواب او را حمام کنید تا با راحتی و آسودگی بیشتری بخوابید.
  • ماساژ دادن کودک حدود ۱۵ دقیقه قبل از خوابیدن روشی مناسب برای خواباندن نوزاد در دوران شیردهی می باشد که به خوابی بدون وقفه و آرام کمک می کند، کودک خود را به آرامی نوازش و ماساژ دهید تا خوابی خوش را تجربه کند.
  • استفاده از برخی وسائل مانند صندلی های Rocking chair یا ننو باعث می شود تا کودکان بد خواب و بی قرار خواب بهتری را تجربه کنند. اما در زمان استفاده از ننو یا گهواره مراقب باشید تا با سرعت زیادی اینکار را انجام ندهید و تکان زیادی به کودک وارد نکنید.

خواباندن نوزادان و کودکان در دوران شیردهی

  • وقتی که به کودک خود شیر می دهید یعنی در دوران شیردهی استفاده از کافئین یا چای و قهوه و نوشابه را محدود نمایید، زیرا این مواد از طریق شیر مادر به راحتی وارد بدن نوزاد می شوند و باعث بروز بی قراری و بد خوابی در او خواهند شد.
  • اگر نوزاد شما در طی روز بیش تر از ۴ ساعت و بدون وقفه بخوابد باید به آرامی او را بیدار کنید و به او شیر بدهید با اینکار شما اجازه نخواهید داد تا او خواب عمیقی را تجربه کند و در طول شب نیز بی قراری نماید.
  • قبل از خواباندن کودک و نوزاد خود در دوران شیردهی برنامه غذایی و شیردهی او را به شکلی تنظیم کنید که قبل از خوابیدن سیر شود تا در ساعات اولیه شب به دلیل گرسنگی بیدار نشده و بد خواب نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو