کنگره می‌تواند نتیجه انتخابات آمریکا را برگرداند؟

منبع: برترین ها

61

1399/9/25

07:58


بعد از تأیید نتایج انتخابات در مجمع انتخاب‌کنندگان، تنها یک مرحله دیگر از پروسه انتخاباتی آمریکا باقی می‌ماند: جلسه مشترک در کنگره در ابتدای ژانویه.

روزنامه همشهری: بعد از تأیید نتایج انتخابات در مجمع انتخاب‌کنندگان، تنها یک مرحله دیگر از پروسه انتخاباتی آمریکا باقی می‌ماند: جلسه مشترک در کنگره در ابتدای ژانویه.

به گزارش نیویورک تایمز، جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا هر 4 سال یک‌بار در ابتدای ژانویه برگزار می‌شود تا کنگره نتیجه آرای مجمع انتخاب‌کنندگان ریاست‌جمهوری آمریکا را تأیید و رئیس‌جمهور بعدی را مشخص کند. معمولا این جلسه مشترک، جایی است که نتایج مجمع انتخاب‌کنندگان یا همان کالج الکترال تأیید می‌شود، همانطور که خود مجمع انتخاب‌کنندگان هم آرای مردمی در ایالت‌های مختلف را سرلوحه تصمیم خود قرار می‌دهد و به گزینه منتخب مردمی رأی می‌دهند. اما امسال، برخی از حامیان نزدیک دونالد ترامپ تهدید کرده‌اند که این جلسه کنگره را با اعتراض به نتایج، به جلسه‌ای پرآشوب تبدیل کنند.

آنها هم مثل همه مطمئن هستند که شکست می‌خورند، اما همانطور که قبلا نزدیکان ترامپ تلاش‌های بیهوده حقوقی زیادی را در پیش گرفته بودند، این اقدام نمایندگان حامی ترامپ هم تیری در تاریکی است.

اینکه این تلاش آنها تا چه حد افراطی باشد، بازتاب رویکرد پایگاه رأی ترامپ به انتخابات پیش رو در سال‌های آینده است. این افراد در حالی این تلاش محکوم به شکست را وعده داده‌اند که جمهوریخواهان در جمع‌های خصوصی ابراز امیدواری کرده بودند مجمع انتخاب‌کنندگان که دیروز برگزار شد، پایانی بر جنجال‌سازی‌های ترامپ و هواداران نزدیک او باشد.

این جلسه، بیشتر از همه برای مایک پنس، معاون ترامپ آزمون بزرگ و تلخی است؛ براساس قانون اساسی، او رئیس سناست و کسی است که باید آرای ارسال شده مجمع انتخاب‌کنندگان را تجمیع کند و در نهایت رئیس‌جمهور و معاون او را اعلام کند. هرج و مرج و تنش در این جلسه، او را بین وفاداری به ترامپ و وظایفی که قانون اساسی برایش معین کرده قرار خواهد داد.

براساس قانون اساسی، هر کدام از اعضای 2مجلس (نمایندگان و سنا) می‌تواند به نتیجه انتخابات اعتراض داشته باشد. اعتراض براساس قانون انتخاباتی سال 1887باید به‌صورت مکتوب ارائه شود و امضای یک سناتور به آن پیوست شده باشد. تا دیروز هیچ سناتوری اعلام نکرده بود قدمی پیش خواهد گذاشت تا از چنین شکایتی حمایت کند. هرچند برخی سناتورهای وفادار به ترامپ اشاره کرده‌اند که درصورت وجود شکایت مکتوبی، آن را امضا خواهند کرد.

وقتی که یک اعتراض مکتوب وصول می‌شود، ‌جلسه مشترک خاتمه داده می‌شود تا نمایندگان و سناتورها به صحن‌های مربوط به‌خود برگردند و به‌صورت جداگانه تشکیل جلسه بدهند و درباره اعتراض وارده بحث کنند. هر مجلس بعد از جلسه‌ای 2 ساعته تصمیم خواهد گرفت که آیا نتیجه آرای ایالتی که درباره آن شکایت وصول شده را رد کند یا نه. مسئله مهم این است که هر 2 مجلس، یعنی هم مجلس نمایندگان و هم سنا باید بر سر ابطال نتیجه آرای یک ایالت

توافق کنند و همین یعنی ترامپ هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. مجلس نمایندگان، در اختیار دمکرات‌هاست و آنها هرگز حاضر نخواهند شد از ابطال آرا به نفع ترامپ حمایت کنند. از نظر تاریخی هم شرایط به نفع ترامپ نیست؛ چون از قرن نوزدهم تا حالا کنگره هرگز نتیجه آرای مجمع انتخاب‌کنندگان را ابطال نکرده است.

4سناتور جمهوریخواه قویا ایده برگرداندن نتایج آرا را رد کرده‌اند. با توجه به اختلاف اندک دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در سنا (تنها 2کرسی)، رأی همین تعداد سناتور کافی خواهد بود تا جو بایدن در سنا هم از حمایت اکثریت برخوردار باشد.

ادوارد فالی، استاد قانون اساسی در دانشگاه ایالتی اوهایو که در پروسه‌های انتخاباتی تخصص دارد و تحقیق کرده، به نیویورک تایمز گفته است: «جلسه 6ژانویه نتیجه انتخابات را تأیید خواهد کرد و مهم نیست که چند اعتراض ثبت می‌شود چون هیچ کدام از آنها روی خروجی این جلسه تأثیرگذار نخواهد بود. می‌توانیم با اطمینان کامل این را تأیید کنیم که کنگره هم آرا را تأیید خواهد کرد.» اما با این حال او به این مسئله اشاره کرده که این جلسه می‌تواند پیامدهایی داشته باشد که در چند سال آینده احساس خواهد شد.

درصورتی که حتی یک سناتور از یک اعتراض حمایت کند، می‌توان گفت که فضای سنگین حزبی بر دولت بایدن سایه خواهد انداخت و به چالشی عظیم برای او تبدیل خواهد شد. اگر هم هیچ‌کس به نتایج آرا اعتراض نکند، این پیام به جامعه ارسال خواهد شد که با وجود سر و صداهای ترامپ، حزب جمهوریخواه به پروسه انتخاباتی اعتماد دارد و در نهایت آماده است تا بایدن را به‌عنوان برنده برحق به رسمیت بشناسد.

این البته نخستین بار نیست که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند پروسه تجمع آرای مجمع انتخاب‌کنندگان را به چالش می‌کشند؛ دمکرات‌های مجلس نمایندگان در سال 2001، 2005و حتی 2017تلاش کردند تا این کار را انجام دهند، اما این تلاش آنها در شرایطی انجام شد که نامزد حزب‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری، شکست را رسما قبول کرده و اعتراض آنها سمبلیک بود.

نمایندگان جمهوریخواه امسال در شرایطی به فکر اعتراض هستند که ترامپ، هنوز نه‌تنها شکست خود را قبول نکرده که در جبهه‌های دیگری به فکر بازگرداندن انتخابات است. با وجود وعده جمهوریخواهان مجلس نمایندگان برای اعتراض به نتیجه آرا، ترامپ روی کنگره تمرکز نکرده و منابع نزدیک به او گفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا هنوز امیدوار است از طریق دادگاه‌ها، نتیجه انتخابات را برگرداند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو