تقدیر بزرگان سینما و ادبیات از جان لوکاره/ گری اولدمن: تمام نویسندگان مدیون او هستند

منبع: ایران آرت

132

1399/9/25

11:26


یاد جان لوکاره که رمان‌های مشهورش درباره دنیای جاسوسی در دوران جنگ سرد با اقتباس‌های متعدد در هالیوود روبرو شد و یکشنبه درگذشت از سوی همکارانش گرامی داشته شد.

ایران آرت: در پی درگذشت جان لوکاره بازیگران مختلفی که در فیلم‌های این نویسنده ظاهر شدند و همچنین نویسندگانی چون استیون کینگ و پائولو کوئلیو یاد جان لوکاره را گرامی داشتند.

این داستان‌سرای مشهور که نام واقعی‌اش دیوید کورنول بود و در میان نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان برای تصویرهای سینمایی طبیعی و روایت‌های پیش‌رو اش در طول نیم قرن محبوب بود بیش از ۲۵ رمان نوشت که جدیدترینش در سال ۲۰۱۹ و سه روز پس از سالگرد ۸۸ سالگی‌اش منتشر شده بود.

وی که شنبه شب بر اثر ذات الریه و پس از مبارزه‌ای کوتاه با بیماری جان باخت، به عنوان استاد داستان‌سرایی در دنیای جاسوسی شناخته می‌شد.

به گزارش مهر این نویسنده که خودش زمانی مأمور مخفی در سازمان ام‌آی ۵ و ام‌آی۶ بریتانیا بود پس از افشای فعالیت‌های فاجعه‌بار کیم فیلبی مأمور دو جانبه روس‌ها، نویسندگی را در اوایل دهه ۱۹۶۰ شروع کرد و مأمور جورج اسمایلی را به عنوان شخصیت قهرمان خود معرفی کرد.

استیون کینگ نویسنده سرشناس ژانر وحشت در تجلیل لوکاره نوشت: این سال وحشتناک یک غول ادبی و یک روح انسان‌دوست را گرفت. وی در توییت دیگری افزود: "دختر کوچک درامر" یکی از بهترین رمان‌هایی است که به عمرم خوانده‌ام.

جان مولانی که از گروه نویسندگان فیلمنامه "دیروقت شب" بود از وی به عنوان یک غول ادبی و روحی بشردوست یاد کرد.

ست مه‌یرز مجری شوی شبانه نیز از "بندزن خیاط سرباز جاسوس" به عنوان یک داستان جاسوسی با استانداردهای طلایی یاد کرد.

مایکل شور سازنده برنامه‌های تلویزیونی نیز در توئیتر از این رمان‌نویس بریتانیایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان نثرهای ادبی در ۶۰ سال اخیر یاد کرد و گفت: کتاب‌هایش را خیلی دوست داشتم. آثار او همیشه خوانده و همیشه تحسین خواهد شد.

گری اولدمن بازیگر فیلم "بندزن خیاط سرباز جاسوس" نیز نوشت: برای من، جان لوکاره معانی بسیاری داشت. او البته نویسنده‌ای عالی بود، مالک حقیقی رمان‌های جاسوسی جدی و پیچیده و بزرگسالانه که به راستی این ژانر را از آن خود کرد. نویسندگان بعدی همگی مدیون او هستند. شخصیت‌های او عمیق و استادانه ترسیم شدند. شمار این شخصیت‌ها زیاد است اما جورج اسمایلی یکی از نقاط عطف زندگی من است.

پائولو کوئلیو رمان‌نویس مشهور برزیلی نیز از وی به عنوان یک "بیننده" یاد کرد و نوشت: با تکرار، هر دروغ به واقعیتی بدل می‌شود که دروغ‌های دیگر بر اساس آن شکل می‌گیرند.

جان لوکاره در دنیای هالیوود از شهرت زیادی برخوردار بود و از اولین رمان وی با عنوان "جاسوسی که از سردسیر آمد" که سال ۱۹۶۳ منتشر شد فیلمی توسط مارتین ریتس در سال ۱۹۶۵ ساخته شد که توجه منتقدان را به خود جلب کرد و مایکل سراگو منتقد آن را پاسخی واقع‌گرایانه به ماجراهای فانتزی جیمز باند آن هم در دورانی خواند که مأمور ۰۰۷ در اوج محبوبیت جهانی خود بود.

سراگو نوشت: دیدگاه لوکاره درباره جاسوسی به عنوان گسترش جنبه زشت و شکنندگی روحی در سیاست‌های جنگ سرد و چیزی بیش از یک سیلی به بذله‌گویی‌های فیلم‌های پر زرق و برق جیمز باند بود. او اسرار کوچک بازی کثیف جاسوسی را افشا کرده است.

از جمله فیلم‌های اقتباسی که با استفاده از رمان‌های وی ساخته شده می‌توان به "خانه روسی" در دهه ۱۹۹۰ با بازی شان کانری و به "خیاط پاناما" با بازی پیرس برازنان در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد که ۲ بازیگر نقش‌های جیمز باند در آنها در نقش اصلی جلوی دوربین رفته بودند.

در سال‌های اخیر پسران لو کاره یعنی سیمون کورنول و استفن کورنول به تولید اقتباس‌های تلویزیونی از آثار پدرشان برای مخاطبان جهانی پرداختند که سریال کوتاه "مدیر شب" در سال ۲۰۱۶ که جایزه امی را برای سوزان بیر برای کارگردانی آن و نامزدی امی را برای تیم هیدلستون، هیو لوری و اولیویا کولمن کسب کرد از جمله آنهاست.

گری اولدمن نیز نامزدی اسکار را برای نسخه اقتباسی از رمان "بندزن خیاط سرباز جاسوس" که توسط توماس آلفردسون در سال ۲۰۱۱ ساخته شد به دست آورد. از فیلم "جاسوسی که از سردسیر آمد" نیز چند اقتباس سینمایی به عمل آمد و بازیگران سرشناسی در نقش او ظاهر شدند که آلک گینس در ۲ اقتباس تلویزیونی از جمله آنها بود.

"دختر کوچک درامر" رمانی از سال ۱۹۸۳ درباره یک بازیگرجوان زن که به یک حلقه تروریستی نفود می‌کند نیز ۲ بار به فیلم درآمد که یک بار با بازی دایان کیتون در سال ۱۹۸۴ و بار دیگر در سال ۲۰۱۸ در قالب یک سریال کوتاه به کارگردانی پارک چان ووک با بازی فلورانس پیو در نقش اصلی با اقبال گسترده روبرو شد.

"نمای جنگ شیشه‌ای"، "باغبان ثابت"، "مرد تحت تعقیب" و "جاسوس نمونه" نیز از جمله رمان‌های وی هستند که راه خود را به صفحه بزرگ باز کردند و "یک جاسوس عالی" و "مدیر شب" به عنوان سریال‌های چند قسمتی راهی صفحه کوچک تلویزیون شدند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو