بند ناف نوزاد و مراقبت های لازم آن

منبع: اوما

232

1399/9/25

18:12


بند ناف نوزاد و مراقبت های لازم آن

ناف نوزاد ممکن است برای شما نگران کننده باشد. اما باید بدانید که خوب شدن زخم بند ناف نوزاد که در هنگام تولد بریده می شود کمی طول می کشد و باید صبور باشید. در بیشتر موارد والدین بی دلیل نگران می شوند و مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. باقی مانده بند ناف نوزاد تازه متولد شده معمولاً طی حدود دو هفته پس از تولد اتفاق می افتد. در این فاصله تنها کاری که باید انجام دهید این است که با بند ناف کودک خود به آرامی رفتار کنید. در این مقاله نیز ما نکاتی را خدمت شما مادران اومایی عزیز عرض خواهیم کرد. 

در دوران بارداری ، بند ناف مواد مغذی و اکسیژن کودک در حال رشد شما را در رحم تأمین می کند. پس از تولد ، دیگر نیازی به بند ناف نبوده و باید این بند قطع شود. اما به هر حال مانند بریدن رگ مقداری خونریزی خواهد داشت و چند روزی طول می کشد تا زخم ایجاد شده ترمیم گردد. در این زمان باید با دقت با بدن نوزاد رفتار کنید تا دستتان به زخم نخورد و نوزاد اذیت نشود. 

مراقبت از زخم بند ناف

 بند ناف کودک شما بعد از قطع  شدن خشک می شود و سرانجام می افتد. معمولاً برای این پروسه یک تا سه هفته ( 7 تا 21 روز) پس از تولد زمان لازم است. در این زمان باید با ناحیه ناف نوزاد به آرامی رفتار کرده و به توصیه های زیر عمل کنید: 

- منطقه ناف را خشک نگه دارید. پس از هر بار تعویض پوشک، ناحیه اطراف ناف را با الکل تمیز نکنید. این کار باعث از بین رفتن باکتری هایی می شود که می توانند به خشک شدن و جدا شدن بند ناف کمک کنند. در عوض ، سعی کنید این قسمت را در معرض هوا قرار دهید تا به خشک شدن پایه آن کمک کند. قسمت جلوی پوشک کودک خود را بصورت تا خورده پایین نگه دارید تا از پوشانده شدن ناحیه ناف و اذیت شدن نوزاد جلوگیری شود.

- از پنبه برای خشک کردن بند ناف استفاده نکنید. الیاف پنبه روی بند ناف می‌ماند و باعث عفونت و التهاب می‌شود.

- به هیچ‌وجه بدون تشخیص و اجازه پزشک روی بند ناف نوزاد پماد نمالید.

 - کمی ترشح از بند ناف طبیعی است. این مایع معمولاً از ریشه ترشح می‌شود و باید به سادگی پاک شود.

- بهتر است از حمام کردن کامل نوزاد تا زمان خشک شدن بند ناف خودداری کنید. در این زمان می توانید با اسفنج های نرم تنها قسمت های دیگر بدن نوزاد را با آب و صابون تمیز کنید و ناحیه ناف را همچنان خشک نگه دارید. 

- به هیچ وجه خودتان زخم بند ناف را دست کاری نکنید و اجازه دهید خودش بصورت طبیعی بیفتد. 

 

مراقبت از بند ناف

علائم وجود مشکل در بند ناف

در طی روند بهبودی ، دیدن کمی خون در نزدیکی بند ناف و التهاب طبیعی است. با این حال ، اگر در ناحیه ناف ترشح چرک را مشاهده کردید، پوست اطراف آن قرمز و متورم شد ، یا در منطقه ناصافی صورتی رنگ ایجاد شد ، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. این موارد می تواند نشانه هایی از عفونت بند ناف باشد. برای جلوگیری از شیوع عفونت به درمان سریع نیاز است.

همچنین اگر بعد از سه هفته هنوز بند ناف بصورت کامل جدا نشده با پزشک کودک خود صحبت کنید. این شرایط ممکن است نشانه ای از یک مشکل اساسی مانند عفونت یا اختلال سیستم ایمنی بدن باشد که باید پزشک آن را بررسی نماید.  علائم عفونت بند ناف:

بهبود بند ناف حتی زمانی که بصورت طبیعی اتفاق می افتد بدتر از آنچه هست به نظر می رسد. اما نباید نگران این موضوع باشید و کمی صبر کنید. با این حال اگر نوزاد شما بصورت نارس یا با وزن کم به دنیا آمده است باید بیشتر مراقب بند ناف او باشید. زیرا نتایج تحقیقات نشان داده است که در این موارد احتمال بروز عفونت بیشتر است. در کل اگر احساس کردید نوزاد شما درد دارد و یا علائم عفونت را در این ناحیه مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا نوزادتان بصورت دقیق معاینه شود. علائم عفونت بند ناف عبارتند از:

  •  ظاهر قرمز و متورم
  •  برآمدگی پر از مایع روی قسمت قیچی شده بند ناف کودک یا در نزدیکی آن
  •  چرک یا هرگونه ترشحات با بوی بد
  •  خونریزی بصورت دلمه یا خون رقیق (اگرچه کمی خون خشک شده طبیعی است)
  • تب
  •  بی حالی ، اشتهای کم ، تحریک پذیری
  •  تورم شکم

اگر نوزاد عفونت داشته باشد ، پزشک برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می کند و نباید نگران حال نوزادتان باشید. او به زودی خوب خواهد شد. 

بعد از افتادن بند ناف چه اتفاقی می افتد؟

وقتی بند ناف به طور کامل از بین می رود ، ممکن است یک ماده خام کوچک یا مقدار کمی مایع آغشته به خون خارج شود. این حالت جای نگرانی ندارد؛ اما در  بیشتر نوزادان بند ناف باقی مانده کاملا خشک می شود و سپس می افتد.

در بعضی موارد ، بند ناف ممکن است بافت اسکار صورتی رنگی به نام گرانولوم ایجاد کند که ترشحات زرد روشن تولید خواهد کرد. این مسئله باید طی یک هفته برطرف شود ، اما اگر این اتفاق نیفتاد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. اگر بعد از چهار هفته هنوز بند ناف باقی مانده از بین نرفته است باید به پزشک مراجعه کنید. 

علت دیر افتادن بند ناف چیست؟

اگر بند ناف نوزاد تا یک ماه بعد از تولد نیفتاد ممکن است به این دلایل باشد:

  •  نوزاد دچار بیماری‌های نقص ایمنی باشد
  • ناف نوزاد عفونت کرده باشد

که هر دو این موارد توسط پزشک متخصص باید تشخیص داده و درمان شود. حواستان باشد به هیچ وجه نباید از درمانهای خانگی برای افتادن بند ناف نوزاد استفاده کنید.

سخن آخر

روند بهبود بند ناف و خشک شدن و افتادن قسمت باقی مانده حدود دو الی سه هفته طول می کشد. در این زمان اگر به آرامی با این ناحیه برخورد کنید و آن را خشک نگه دارید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و به راحتی از بین میرود. اما در صورتی که به هر دلیلی بند ناف دچار عفونت شود می تواند خطرآفرین باشد و با دیدن علائم عفونت حتما باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. 

what to expect team. 6 Tips to Care for Your Newborn’s Umbilical Cord. Reviewed on December 18, 2018 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو