داستان‌های تصویری، بافت‌های خاکی و باغ کهن / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

داستان‌های تصویری، بافت‌های خاکی و باغ کهن / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه


91

1399/9/27

09:52


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه گالری‌های آریانا، اعتماد، این جا و سایه پرداخته‌ایم.

داستان‌های تصویری، بافت‌های خاکی و باغ کهن / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های مهدی حسینی با عنوان "خلوت آبی" در گالری آریانا، نمایشگاه آثار آنه محمد تاتاری در گالری اعتماد، نمایشگاه آثار ابوالفضل هارونی با عنوان "اتاق مشرف به تالار" در گالری این‌جا و نمایشگاه آثار م.ح نوین با عنوان "بافتار" در گالری سایه سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

 خانه خلوت

نمایشگاه نقاشی‌های مهدی حسینی با عنوان "خلوت آبی" در گالری آریانا برپاست. حسینی در این مجموعه با استفاده از اکریلیک روی بوم و مقوا آثاری را خلق کرده است که ویژگی اصلی آنها مانند کارهای قبلی او، وجود فضاهای خلوت و رنگ‌های محدود است. در فضای تابلوها اغلب یک کادر وسیع و تخت دیده می‌شود که در بخشی از آن یکی، دو فرم هندسی وجود دارد. این فرم‌ها نیز اشیایی آشنا و معمولی هستند که کاملا ساده شده و با حداقل استفاده از خط و رنگ به تصویر درآمده‌اند.

حسینی که بر تاثیرپذیری خود از نگارگری‌های مکتب هرات تاکید دارد، در این آثار نیز مانند بسیاری از کارهای گذشته خود از یک پالت رنگ محدود استفاده کرده که باعث ایجاد فضایی یکدست در همه تابلوها شده است و این یکدستی با استفاده از عناصر مشابه، تشدید می‌شود. صندلی‌های فلزی، پاکت‌های خرید سبزیجات، لبه پشت‌بام و استخر، پله، پاکت نامه و... سوژه‌هایی هستند که در این تابلوها تکرار می‌شوند و ویژگی مشترک آنها تاکید بر وجوه هندسی است. علاقه نقاش برای نمایش فرم‌های هندسی، در اشیاء و فضاهایی که تصویر بارز مکعب و مستطیل و دایره هستند، خودنمایی می‌کند. او در بعضی از آثار به نمایش بخشی از یک فضای بزرگ پرداخته و در تعداد دیگری از نقاشی‌ها تنها یک یا دو شیء را در فضایی خالی، رها کرده است.

مهدی حسینی

اگرچه حسینی از هنر شرق و نگارگری تاثیر گرفته است، اما آموزه‌های آکادمیک غربی نیز در آثار او مؤثر بوده است. فضای خلوت و کمینه‌گرایی آثار او در تضاد با ظرایف بی‌شمار نگارگری است، اما کادرهای هندسی که در میان بعضی از تابلو آورده یادآور کتیبه‌ها و کادرهایی است که در میان تصاویر کتاب‌های قدیمی قرار می‌گرفت تا متنی درون آنها نوشته شود.

پالت رنگی حسینی سرد و درون‌گرا است. آبی‌ها، نخودی‌ها، قهوه‌ای‌ها و سبزها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند آرامشی عمیق را به وجود می‌آورند و در این فضا هیچ‌کدام از عناصر نمی‌تواند بر دیگری برتری یافته و توجه مخاطب را بیشتر به خود جلب کند. این فضای عمیق چشم بیننده را به خود می‌خواند تا با دقت و تأمل در آن گردش کند و بدون جذبه و هیجان ناگهانی، سفری در این داستان‌های تصویری داشته باشد.

نمایشگاه نقاشی مهدی حسینی تا 12 دی در گالری آریانا به نشانی  الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره 9 برپاست.

 

همنشینی در باغ ایرانی

نمایشگاه آثار آنه محمد تاتاری در گالری اعتماد برپاست. تاتاری بار دیگر با استفاده از ابزارها و تکنیک‌هایی که روزگاری در ساخت لوازم کاربردی و مصرفی استفاده می‌شده‌اند، به خلق آثار هنری پرداخته است. رنگرزی پارچه و چاپ دستی برای او ابزار خلق تصویر و نقاشی کردن است. قطعات بزرگ پارچه که روی هیچ چارچوبی قرار ندارند و آزادانه از دیوار آویزان می‌شوند، بستری برای تماشای نقوشی هستند که از دل تاریخ و ادبیات ایران برآمده و با زندگی امروزی عجین شده است.

در آثار تاتاری با تصاویری روایتگر مواجه هستیم و هر تابلو مانند صحنه‌ای از یک نمایش، بیانگر داستانی آشنا است. در این مجموعه او بیشتر به داستان‌های عاشقانه توجه داشته و بستر رخ دادن اتفاقات را باغ ایرانی قرار داده است. اما این باغ نه به شکل طبیعی، که با نمادها و نشانه‌های تمثیلی به تصویر درآمده است و حتی گاه چهره‌ای انتزاعی دارد. زمینه‌ای سبز که بر روی آن نقاط منظم قرار دارد و در میانه آن دایره‌ای آبی‌رنگ دیده می‌شود، مانند باغی است که حوض و درختان آن از نمای بالا دیده می‌شود. اما در جایی دیگر درختان سرو و اسب‌ها به خوبی فضای شاداب باغ را نمایان می‌کنند.

whatsapp_image_2020-11-26_at_07.24.18+(1)

انسان در بیشتر این تابلوها حضور دارد، اما این فیگورها نیز نه به شکل واقع‌گرا، که تنها به شکل لکه‌های رنگینی دیده می‌شوند که به خوبی فرم و حالت حرکت انسان را نشان می‌دهد. با دقت در آدم‌های در حال جشن و سرور که با انبوه رنگ‌های شاد و پر انرژی احاطه شده‌اند، گاه می‌توان فیگورهایی برآمده از نگارگری‌های کهن را تشخیص داد و گاه افرادی با پوشش امروزی دیده می‌شوند.

تاتاری در این مجموعه المان‌های از دنیای امروز را وارد آثارش کرده است تا آنها را از فضای نگارگری دور کند. موتورسیکلت، دوچرخه، سازهای غربی و... عناصر تصویری هستند که در این آثار پیوندی میان دوران کهن و نو ایجاد می‌کنند.

 نمایشگاه آثار آنه محمد تاتاری تا 30 آذر در گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

معماری نگارگرانه

نمایشگاه آثار ابوالفضل هارونی با عنوان "اتاق مشرف به تالار" در گالری این‌جا برپاست. هارونی در این آثار به دو موضوع معماری و نگارگری توجه داشته و تاریخ و هنر ایران را از این منظر مورد بررسی قرار داده است. در هر تابلو بخش کوچکی از یک بنا به تصویر کشیده شده است، اما لزوما قصدی برای نمایش زیبایی‌ها یا ویژگی‌های معماری ایرانی ندارد. هارونی این بناها را نه از روی تصاویر معمارانه، بلکه از روی نگارگری‌های کهن و ساختمان‌هایی که در آنها وجود دارد انتخاب کرده و تنها بخش کوچکی از آن‌ها را مورد توجه قرار داده است. در نتیجه تاکید او بیشتر بر نحوه نمایش معماری در نگارگری است و ویژگی‌های بصری که نقاشان ایران برای رسم بناها مورد توجه قرار می‌دادند را بررسی کرده است.

نمایشگاه آثار ابوالفضل هارونی در گالری این‌جا

کف‌پوش‌ها از جمله مواردی هستند که در این مجموعه توجه زیادی به آنها شده است. کادری مستطیل شکل که به پرسپکتیو رفته و تغییر شکل داده است، به‌صورت مستقل در یک کادر دیده می‌شود و در رنگ‌ها و فرم‌های مختلف تکرار شده است. پله‌ها و سکوها نیز به همین ترتیب، از دل یک نگارگری بیرون آمده و به‌صورت مکعب‌هایی دفرمه دیده می‌شوند. طاق‌نما و محراب نیز از دیگر عناصری هستند که توانسته‌اند در تابلوها خودنمایی کنند. در تابلوهای هارونی به سیاق نگارگری‌ها، اثری از سایه و روشن نیست و بعدنمایی با رنگ‌ها و رنگ‌های تخت با ایجاد سطوح یکنواخت، فرم‌های ساده و بدون جزئیات را به وجود می‌آورند.

نمایشگاه نقاشی ابوالفضل هارونی تا 28 آذر در گالری این جا به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

 

بافت‌هایی از خاک

نمایشگاه آثار م.ح نوین با عنوان "بافتار" در گالری سایه برگزار شد. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده تابلوهایی با نقوش برجسته‌اند که با متریال سفال و سرامیک ساخته شده‌اند. نوین در این مجموعه با کنار هم قرار دادن قطعات کوچک سفالی بر سطح تابلو، ترکیب‌بندی‌های متعددی را به وجود آورده است که هر یک ویژگی‌های خود را دارد.

قطعات سفال نیز به شکل‌های مختلف در این تابلوها استفاده شده‌اند. گاه ورقه‌های نازک یا تکه‌های مربع کوچک در کنار هم قرار گرفته‌اند تا ترکیبی را شکل دهند و گاه این قطعات تبدیل به لیوان‌های سفالی شده‌اند که از تکرار آنها یک ترکیب‌بندی منظم به وجود آمده است.

نمایشگاه آثار م.ح نوین در گالری سایه

همان‌گونه که از نام نمایشگاه برمی‌آید هدف از ساخت این تابلوها ایجاد بافت‌های مختلف بوده است. نوین با استفاده از ماده انعطاف‌پذیر سفال و تبدیل آن به شکل‌های مختلف توانسته است انواع بافت‌های نرم و خشن را به وجود آورد و با استفاده از عنصر تکرار، ریتم‌های بصری متفاوتی را در آثارش ایجاد کند.

در بیشتر تابلوها تنها به ایجاد ریتم و بافت اکتفا شده است و قرار نیست هیچ تصویر یا فرم خاصی در تابلو ایجاد شود، بنابراین قطعات مستطیلی یا دایره‌ای رنگارنگ با ابعاد کوچک و بزرگ به صورت منظم در کنار هم قرار گرفته‌اند. اما در تعداد دیگری از آثار، نوین تلاش کرده است در عین ایجاد بافت و ریتم، فرمی را هم به وجود آورد. اینجاست که قطعات سفال دیگر فرم یکسان و تکرارشونده ندارند و با توجه به تصویر نهایی که قرار است به وجود آید، هر قطعه شکل‌گرفته و در کنار قطعات دیگر قرار می‌گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو