ویروسی که باعث بیماری کووید 19 می شود ، عمدتا از طریق قطرات تنفسی افراد مبتلا، با سرفه کردن، عطسه، صحبت کردن و خندیدن به دیگران منتقل می شود. به ندرت ممکن است ویروس از طریق هوا منتقل شود و برای این انتقال، ذرات بسیار کوچک ویروس باید چند دقیقه تا چند ساعت در هوا بماند تا بطور بالقوه دیگران را در همان مکان آلوده کند.حتی اگر فرد آلوده دور باشد یا فضا را ترک کرده باشد.
ویروس کرونا می تواند از طریق دست زدن افراد آلوده به سطوح به سایر افراد سرایت کند. اما تصور می شود احتمال این نوع انتقال کمتر از انتقال فرد به فرد باشد. هرچند متخصصان هنوز پاسخ همه سوالات مربوط به بیماری کووید 19 را نیافته اند، در این مطلب همه آنچه تا به امروز در مورد خطر ابتلا به ویروس از سطوح و شرایط معمول شناخته شده است را خواهید خواند.

بیشتربخوانیم:علائم کرونا در کودکان را بشناسید

ظروف و بسته بندی غذا و خوراکی ها:

تاکنون هیچ مدرکی دال بر ابتلای افراد به ویروس کرونا از طریق لمس ظروف و بسته بندی مواد غذایی به دست نیامده است اما از رستوران ها برای کاهش خطر انتقال، خدمات سفارش و تحویل بدون تماس را ارائه می دهند. اما اگر هنوز هم نگران هستید، رعایت نکات کلی ایمنی غذایی شرط احتیاط است. برای رعایت احتیاط می توانید پس از دست زدن به ظروف بسته بندی غذایی دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شسته و سپس غذا را به یک ظرف تمیز منتقل کنید. قبل از خوردن غذا دوباره دستان خود را بشویید و پس از دور انداختن ظرفها، هر سطحی که با آنها تماس داشته اند را تمیز و ضد عفونی کنید.

• سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی:

 

این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا بر روی سطح میوه ها و سبزیجاتی که توسط یک فرد مبتلا به ویروس لمس شده ، باقی بماند. هرچند هنوز مشخص نیست این نوع تماس می تواند شما را به کووید 19 مبتلا کند یا خیر.

بهترین کار رعایت نکات ایمنی غذایی و شستشوی کامل میوه ها و سبزیجات قبل از خوردن آنها است. لازم نیست حتما از صابون استفاده کنید. می توانید میوه ها یا سبزیجاتی که دارای پوست ضخیم هستند را با یک برس تمیزکرده و محض اینکه از فروشگاه مواد غذایی به خانه برگشتید، دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.

هر کیسه قابل استفاده مجدد را که از فروشگاه ها با خانه می آورید تمیز و ضد عفونی کنید. می توانید کیسه های پارچه ای را در ماشین لباسشویی شسته و کیسه های پلاستیکی را با استفاده از یک ضد عفونی کننده تمیز کنید.

هنگام خرید مواد غذایی، حتما ماسک بزنید: 

 

رعایت این نکته در فروشگاه هایی که به دلیل کمبود فضا رعایت فاصله اجتماعی با سایر افراد امکان پذیر نیست مهم تر است.

بیشتربخوانیم:آیا در آسانسور کرونا میگیریم؟

سطوح خانگی: در مطالعه ای که توسط موسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) انجام شد، محققان دریافتند که ویروس کرونا می تواند تا چهار ساعت روی مس، تا 24 ساعت روی مقوا و تا سه روز روی استیل و پلاستیک زنده بماند. باید سطوحی مثل سطح میزها ، کانتر آشپزخانه (پیشخوان)، دستگیره درها، کلیدهای روشنایی، توالت ها ، شیر آب ها و سینک ها را که بیشتر لمس می کنیم مرتبا تمیز و ضد عفونی کنیم.

آب آشامیدنی: تا به امروز وجود ویروس کرونا در آب آشامیدنی مشاهده نشده است. تأسیسات تصفیه آب قبل از ورود آب به خانه، فرایندهایی برای فیلتر کردن و ضد عفونی آب دارند.

تماس نزدیک با افراد: سعی کنید به کسانی که با شما در یک خانه زندگی نمی کنند خیلی نزدیک نشوید. قانون فاصله اجتماعی را در ذهن داشته باشید. سعی کنید 6 فوت (2 متر) از دیگران فاصله داشته باشید.
قطرات منتشر شده از مجاری تنفسی فرد مبتلا به کووید 19، می توانند از طریق سرفه ، عطسه یا گفتگو تا نزدیک 180 سانت پرتاب شده و شما را آلوده کنند.

بیشتربخوانیم:علائم کرونا در کودکان

حیوانات خانگی :

مواردی از ابتلای برخی از حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه به ویروسی که باعث COVID 19 می شود گزارش شده که ناشی از تماس این حیوانات با افراد ناقل بوده است. به یاد داشته باشید که حیوانات اغلب هیچ علائمی دال بر ابتلا به ویروس کرونا ندارند. همانطور که پیشتر گفته شد، ویروس عامل COVID-19 عمدتاً از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. هرچند در حال حاضر متخصصان حیوانات را عامل عمده انتشار ویروس کرونا نمی دانند، اما این مساله در دست مطالعه و بررسی بیشتر است.
همان موارد احتیاط که برای خود و افراد خانواده انجام می دهید را برای حیوانات خانگی خود در نظر داشته باشید. برای مثال آنها را حداقل (2 متر) از افراد دیگر و حیوانات خارج از خانه دور نگه داشته و تا جایی که می شود در خانه بمانید.
پشه و کنه: هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق نیش پشه یا کنه منتشر نشده است.

استخرهای شنا:  وان های آب گرم و پارک های آبی هم تا به امروز به عنوان منبع انتشار و سرایت ویروس کرونا معرفی نشده اند. اما برای رعایت احتیاط، اگر به استخرهای عمومی یا پارک ها آبی می روید، بهتر است فاصله فیزیکی خود با افراد غریبه را حفظ کنید. وقتی داخل آب هستید ماسک صورت را کنار بگذارید زیرا ماسک مرطوب تنفس را دشوار می کند. اما هنگامی که داخل آب نیستید، از ماسک صورت استفاده کنید تا امکان سرایت ویروس را به حداقل برسانید. اگر احساس بیماری دارید در خانه بمانید.
مدفوع ، ادرار و سایر ترشحات بدن: قطرات تنفسی منبع اصلی انتشار ویروس عامل COVID-19 هستند از طرفی این ویروس در مدفوع برخی از افراد مبتلا به COVID-19 هم مشاهده شده است.
متخصصان هنوز نمی دانند که خطر انتقال ویروس از مدفوع تا چه اندازه جدی است، اما ویروس کرونا ممکن است از طریق فاضلاب های تصفیه نشده گسترش یابد. همچنین اطلاعات دقیق و قابل استنادی درباره انتقال ویروس از طریق مایعات دیگر بدن مانند ادرار، استفراغ ، شیر مادر یا منی در دست نیست.

هرچند ویروس کرونا تا اندازه ای ناشناخته و غیرقابل پیش بینی است اما همه ما می توانیم با رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل های محلی بهداشت عمومی، مانند ماندن در خانه و استفاده از ماسک صورت هنگام بیرون رفتن ، به کاهش خطر ابتلا به عفونت ناشی ار ویروس کرونا کمک کنیم.

برای مطالعه منبع روی لینک کلیک کنید.

مترجم: امیر محمد جواهری