طرز تهیه کتلت شیرازی

طرز تهیه کتلت شیرازی حرفه ای فست فودی شامی بازاری xvc jidi  jgj advhcd

کتلت شیرازی که با نام شامی شیرازی هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است. این کتلت خوشمزه که اصالتا متعلق به شهر شیراز می باشد با نام کتلت بازاری هم شناخته می شود. جالب است بدانید کتلت شیرازی بر خلاف کتلت ها معروف ایرانی حاوی گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ نیست و با سیب زمینی تهیه می شود. این کتلت خوشمزه از نظر ظاهری و مواد تشکیل دهنده شباهت زیادی به کوکو سیب زمینی دارد. البته در برخی دستورها به این کتلت کمی گوشت قرمز یا گوشت مرغ اضافه می کنند که سلیقه ای می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی۳ عدد درشت
آب۱ لیوان
کره۲۰ گرم
آرد گندم۱ لیوان سرخالی
پیاز۱ عدد متوسط
تخم مرغ۲ عدد
آرد سوخاری۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کتلت شیرازی

مرحله اول

برای تهیه کتلت شیرازی خوشمزه ابتدا سیب زمینی ها را به همراه ۲ تا ۳ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس کمی نمک اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا سیب زمینی ها سریعتر آبپز شوند.

مرحله دوم

در این مرحله سیب زمینی ها را از قابلمه خارج کرده و پوست شان را جدا می کنیم. در ادامه سیب زمینی ها را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و با گوشتکوب به طور کامل له می کنیم تا مانند پوره سیب زمینی کاملا یکدست شوند.

مرحله سوم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و آب را به همراه کره داخل تابه می ریزیم. پس از اینکه کره به طور کامل ذوب شد، مقداری زردچوبه به همراه آرد به تابه اضافه می کنیم و مواد را به صورت مداوم مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله حرارت زیر تابه را کم می کنیم و مواد را به اندازه ای مخلوط می کنیم تا خمیری یکدست جمع شود. پس از اینکه خمیر جمع شد، ۲ تا ۳ دقیقه آنرا روی حرارت ملایم می پزیم و با قاشق باز و بسته می کنیم.

مرحله پنجم

حالا خمیر را کنار می گذاریم تا خنک شود، سپس خمیر را به همراه آرد سوخاری، تخم مرغ و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه حاوی سیب زمینی له شده اضافه می کنیم. هنگام مخلوط کردن، تمام مواد باید خنک باشند.

مرحله ششم

در این مرحله پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم، سپس آب اضافی اش را با فشار دست می گیریم. در ادامه پیاز رنده شده را هم به دیگر مواد اضافه می کنیم و با هم به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله هفتم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. در همین حین یک کاسه آب هم جلوی دستمان قرار می دهیم. پس از اینکه روغن داغ شد، دستمان را داخل آب می زنیم تا مایه کتلت به دستمان نچسبد.

مرحله هشتم

حالا به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بر می داریم و با دست آنرا به صورت گرد یا لوزی شکل می دهیم و وسط آنرا با کارد برش می زنیم تا مغز پخت شود، سپس به آرامی درون روغن داغ می اندازیم تا سرخ شود.

مرحله نهم

نکته مهم در مورد سرخ کردن کتلت شیرازی این است که بهتر است با حرارت بالا سرخ شود، چون هم روغن کمتری جذب می کند، هم اینکه تردتر می شود. پس از اینکه یک سمت کتلت ها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم.

مرحله دهم

در این مرحله کتلت ها سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل گرفته شود، سپس داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه نان و دیگر مخلفات سرو می کنیم.