عوامل بروز پوکی استخوان/ زنان بیشتر مراقب باشند

42

1399/9/29

10:36


عوامل بروز پوکی استخوان/ زنان بیشتر مراقب باشند

سلامت نیوز:استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، گفت: تجربه نشان داده که عادات غذایی همراه با کاهش دریافت کلسیم به مدت طولانی، منجر به کاهش تراکم استخوان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مریم امینی، درباره بیماری پوکی استخوان، اظهار داشت: سلول‌های استخوانی بدن در شکل طبیعی خود شبیه لانه‌های زنبور است اما در این بیماری حالت سوراخ سوراخ پیدا می‌کند، مقدار زیادی از استخوان بدن می‌رود و استخوان سازی کاهش پیدا می‌کند. استخوان‌ها رفته رفته ضعیف شده و با کوچک‌ترین ضربه و حتی عطسه و سرفه نیز شکسته می‌شود.

وی، عوامل پوکی استخوان را ارثی، جنسیت، سن، نژاد و مصرف کورتون دانست و بیان کرد: احتمال شیوع این بیماری در زنان بیشتر است و هر چه سن بالا رود، به مراتب پوکی استخوان افزایش می‌کند و همچنین در نژاد سفید و آسیایی، ریسک پوکی استخوان بالاتر است.

این متخصص تغذیه افزود: در صورتی که والدین و یا خواهر و برادر مبتلا به پوکی استخوان باشند، شیوع بیماری در فرد بالاتر است. البته ابتلای این بیماری به جثه و هورمون‌های افراد نیز بستگی دارد.

امینی اظهار داشت: وقتی هورمون‌های بدن به خصوص استروژن کاهش پیدا می‌کنند، استخوان‌ها ضعیف می‌شوند. و به همین دلیل اگر زنان بعد از یائسگی از خود مراقبت نکنند، در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند. این بیماری در مردان تدریجی است.

استادیار گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، با بیان اینکه هورمون تیروئید از عوامل دیگر پوکی استخوان است که ترشح بیش از حد آن موجب شکستگی استخوانی می‌شود، تصریح کرد: مصرف زیاد الکل می‌تواند به استخوان‌ها ضربه وارد کند و همچنین مصرف دخانیات ریسک بیماری را بالا می‌برد.

امینی در ادامه کورتون‌ها را عامل تخریب استخوان‌ها دانست که برای درمان برخی بیماری‌ها مصرف می‌شود.

وی به علائم پوکی استخوان اشاره کرد و افزود: این بیماری در مراحل اولیه، علامتی ندارد اما اگر استخوان‌ها به مرور ضعیف‌تر شود، کمردرد ناشی از شکستن مهره‌های ریز در بدن، کوتاه‌تر شدن قد، قوز شدن خمیدگی و شکستگی‌ها سریع ظاهر می‌شود. یعنی استخوان با کوچک‌ترین ضربه استخوان فرد شکسته می‌شود.

امینی درباره رژیم غذایی جهت پیشگیری از پوکی استخوان، گفت: به طور کلی شیوه زندگی نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری دارد چون که زندگی بی تحرک باعث تشدید پوکی استخوان می‌شود و توصیه می‌کنیم ورزش‌هایی همچون پیاده روی، دویدن، ورزش‌های قدرتی و وزنه برداری و ورزش‌هایی که وزن بدن را تحمل می‌کند انجام بدهیم تا حدودی از بیماری پیشگیری شود.

استادیار گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه بر اساس تجربیات، عادات غذایی همراه با کاهش کلسیم به مدت طولانی، منجر به کاهش تراکم استخوان می‌شود و ریسک شکستگی استخوان را بالا می‌رود، اظهار داشت: ویتامین D نقش جذب کلسیم را دارد و توصیه می‌شود از سنین ۵۰ سال به بالا این ویتامین را به همراه مصرف لبنیات کم چرب، سبزی‌های برگی شکل سبز تیره، کنسرو ساردین، محصولات سویا برای افراد گیاهخوار و در صورت نیاز به شکل مکمل دارویی دریافت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو