برای شام شب یلدا چه نکاتی را رعایت کنیم؟

88

1399/9/29

13:24


یک متخصص تغذیه گفت: رعایت اصل تعادل، تناسب و تنوع در مواد غذایی و آجیل شب یلدا به خصوص در افراد با بیماری‌های زمینه‌ای خاص، بسیار مهم است.

برای شام شب یلدا چه نکاتی را رعایت کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، کوروش صمدپور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: یلدا سنتی دیرینه است که در این شب خانواده‌ها از انواع آجیل، خشکبار، غذا و میوه‌های متنوع استفاده می‌کنند. هر کدام از موارد ذکر شده اگر به تعادل و تناسب مصرف شوند، فواید خاص خود را دارند. در واقع مصرف به اندازه آجیل و خشکبار که سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها هستند؛ نقش مهمی در سلامت قلب و عروق و سیستم ایمنی بدن دارند.

او افزود: یکی از مشکلات مربوط به آجیل و خشکبار، داشتن کالری بالاست که در صورت مصرف بی رویه باعث اضافه وزن و چاقی خواهند شد. در بعضی موارد اگر در انتخاب نوع آجیل‌ها دقت نکنیم، اختلال‌های زیادی مانند بیماری‌های کبدی را مشاهده می‌کنیم. در واقع آجیل مناسب باید تا حد امکان شور و بوداده نباشد. همچنین سعی کنید از محل‌های معتبر این موارد را خریداری کنید. از خرید تخمه و آجیل‌هایی که با رنگ مصنوعی آماده می‌شوند، پرهیز کنید.

صمدپور بیان کرد: یکی از فواید مصرف متعادل آجیل قبل از شام، این است که مقداری باعث کاهش اشتها می‌شود و از افراط در مصرف شام جلوگیری می‌کند. میوه‌ها هم منبع مناسبی از آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین‌ها هستند.

او ادامه داد: البته میوه‌های خشک هم فواید خاص خود را دارند اما به دلیل از دست دادن آب، نسبت به واحد حجم کالری بیشتری به خود اختصاص داده اند. افرادی که دیابت دارند باید مصرف میوه‌های خشک را کنترل کنند، چرا که باعث افزایش قند خون در این افراد می‌شود؛ بنابراین سعی کنید افراط در مصرف میوه‌های خشک هم صورت نگیرد.

این مشاور تغذیه افزود: انار که جزو میوه‌های اصلی در شب یلدا محسوب می‌شود، فواید زیادی از جمله آنتی اکسیدان‌های فراوان و کاهش بیماری‌های قلبی عروقی را به خود اختصاص داده است. هر کدام از رنگ‌های میوه ها، ویتامین‌های خاصی را به خود اختصاص داده اند. به عنوان مثال میوه‌های زرد رنگ، منابع خوبی از ویتامین A محسوب می‌شوند. با وجود اینکه قسمت بیشتر هندوانه را آب تشکیل داده، سرشار از ویتامین است و نقش پیشگیری در بیماری‌های قلبی را بر عهده دارد. اما نکته مهم این است که به دلیل دارا بودن قند به خصوص در افراد دیابتی، افراط در مصرف این میوه صورت نگیرد.

برای شام شب یلدا چه نکاتی را رعایت کنیم؟

صمدپور گفت: مشکلی که برای بیشتر افراد در شب یلدا پیش می‌آید، افراط در مصرف شام است. در واقع بیشتر افراد تحمل حجم زیادی از این غذا‌ها در یک ساعت مشخص ندارند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در مرحله اول شام مختصر و سبک تهیه کنید و در ادامه در همان شام مختصر هم افراط صورت نگیرد. سعی کنید بین مصرف شام و تنقلات فاصله ایجاد کنید.

این متخصص تغذیه  توصیه کرد: سعی کنید در این شب غذا‌های کم چرب را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در واقع در هر خانواده افرادی مشکل دیابت، فشار خون و دستگاه گوارشی دارند و تصور یک شب اختصاصی بودن و عدم پرهیز در مواد غذایی؛ به طور کامل نادرست است. چرا که عدم پرهیز در همین یک شب برای افراد دارای بیماری‌های زمینه ای؛ ممکن است مشکلات جبران ناپذیری را ایجاد کند. در واقع بیمارانی داشتیم که در شب یلدا به دلیل استفاده بی رویه از غذا‌های چرب و شور دچارگرفتگی عروق شده اند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو