نه به آخرین دورهمی یلدای قرن

74

1399/9/29

14:40


نه به آخرین دورهمی یلدای قرن

سلامت نیوز:آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد بیش از نیمی از کل کسانی که این روزها به کرونا مبتلا می‌شوند، بیماری را در دورهمی‌های خانوادگی و جمع‌های دوستانه آخر هفته از فرد ناقل بدون علامت گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، در برخی مناطق کشور میزان ابتلا در دورهمی‌ها بیش از 80درصد هم گزارش شده است. نقطه مخاطره‌آمیز در این شیوه انتقال این است که در دورهمی‌ها بیماری عمدتا از ناقلان خاموش، یعنی افرادی که کرونا دارند، اما علامتی ندارند به دیگران منتقل می‌شود.با سرد شدن هوا و نزدیک شدن به آیین سنتی یلدا و رسم همیشگی جمع شدن افراد در خانه بزرگ‌ترها برای گرامیداشت طولانی‌ترین شب سال، نگرانی درباره بالا رفتن دوباره تعداد مبتلایان به کرونا که با اعمال محدودیت‌های چند هفته اخیر روند کاهشی به‌خود گرفته، بیشتر شده است.

در مجله نیچر، مطالعه‌ای انجام شده که نشان می‌دهد در بیشتر کشورها نیز اثر شیوع بیماری در دورهمی‌ها و مهمانی خانوادگی به نسبت سایر روش‌های ابتلا بیشتر است. این به آن معناست که باید دورهمی‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری کاملا تعطیل شود. اما شب یلدا سنتی است که شرایط خاص خود را دارد و دور هم بودن و حضور بزرگ‌ترها در آن از رسوم دیرپا و اساسی برگزاری این مراسم آیینی است.


برگزاری دورهمی زمستانه تنها در ایران رسم نیست. جشن‌های آغاز سال نوی مسیحی و برگزاری مراسم‌ دورهمی در اعیاد مختلف و آیین‌های گوناگون این روزها که توصیه به ماندن در خانه بیش از هر زمانی دیگری به گوش می‌رسد، زنگ خطر بازگشت دوباره بیماری را به صدا درآورده است. در ایران هم کرونا موج سینوسی خود را شروع کرده و وضعیت به‌قدری شکننده است که هر نوع بی‌توجهی و رعایت نکردن مقررات بهداشتی می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود. هیزم آتش این فاجعه را دورهمی‌های خانوادگی و دید و بازدیدهای یلدایی جور می‌کند.

روزهای گذشته بازار خرید و فروش تنقلات یلدایی و قول و قرارها برای مهمانی‌های شبانه داغ‌داغ بود. این وضعیت باعث شده مسئولان پیشنهاد اجرای محدودیت‌های تازه‌ای را در روزهای منتهی به شب یلدا ارائه کنند. محدودیت تردد امروز و فردا زودتر شروع می‌شود. براساس پیشنهاد قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و بررسی‌های انجام شده، برای پیشگیری از رفت‌وآمدها و تجمعات شب یلدا مقرر شد روزهای شنبه و یکشنبه 29 و 30آذرماه، اصناف از ساعت18 تعطیل و تردد خودروهای شخصی نیز در این 2روز، از ساعت20 ممنوع شود.

استاندار تهران اعلام کرده است که همزمان با شب یلدا و برای پیشگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا، رفت‌وآمد شبانه در تهران ممنوع می‌شود. انوشیروان محسنی بندپی با اعلام این خبر، از شهروندان تهران خواسته از برگزاری مراسم شب یلدا در جمع‌های بزرگ و رفتن به خانه یکدیگر خودداری کنند. در استان اصفهان هم ممنوعیت مشابه رفت‌وآمد شبانه وضع شده است.

سالمندان در معرض تهدید

بسیاری دوست دارند این آخرین شب طولانی قرن را کنار پدربزرگ و مادربزرگ خود بگذرانند و بعد از تحمل مدت‌ها دوری ناشی از محدودیت‌های کرونایی شبی شیرین و خاطره‌انگیز را برایشان رقم بزنند. برخی هم تصور می‌کنند با خارج شدن شهرهای آنان از وضعیت قرمز به نارنجی یا از نارنجی به زرد، اوضاع بیماری کنترل شده و خطر کمتر است و یک شب هزار شب نمی‌شود؛

تصور نادرستی که موجب شده بساط برگزاری جشن یلدا را بار ماشین کنند و با خود به خانه بزرگ‌ترها ببرند؛ دورهمی پرمخاطره‌ای که می‌تواند آخرین یلدا برای کسانی باشد که به دیدارشان رفته‌اند. آمارها حکایت از این دارد که سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای پرریسک‌ترین و پرتعدادترین افرادی هستند که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و کارشان به تخت مراقبت‌های ویژه می‌کشد و بسیاری از آنها در این بخش فوت می‌کنند. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی باید امسال قید رفتن به خانه بزرگ‌ترها و دیدار با آنها را زد تا شاید با این کار بتوان سلامتی را به آنها هدیه داد.


کمک از آلبوم عکس قدیمی

سالمندان مانند کوهنوردانی هستند که قله را فتح کرده‌اند و در بلندای آن ایستاده‌اند. ممکن است خسته شده باشند، اما آنها افق دید وسیعی دارند و می‌توانند تجارب خود را به دیگران منتقل کنند. وقتی سالمند در این مرحله قرار می‌گیرد، احساس عزت‌نفس و بزرگی می‌کند و دوست دارد در مراسم و دورهمی‌هایی مانند یلدا این عزت‌نفس و تجربه‌ خود را به اشکال مختلف با دیگران و عزیزانش تقسیم کند. اما محدودیت‌های کرونایی و فقدان حضور بچه‌ها و عزیزان در کنارشان، این فرصت را از بین برده است.

جوان‌ترها در اینجا باید کاری کنند که سالمند در شب یلدا بتواند عزت‌نفس و لذت بیان تجربه‌هایش را با دیگران احساس کند. در این شرایط، استفاده از آلبوم عکس‌های قدیمی و ترغیب فرد سالمند تنها‌مانده در شب یلدا به دیدن عکس‌ها و ورق زدن آلبوم تصاویر قدیم در کنار بچه‌ها می‌ تواند حس خوبی به او بدهد.

حتی ارسال عکس‌های دسته‌جمعی از مراسم سال‌های گذشته برای پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ می‌تواند روحیه آنها را در شب یلدای انفرادی امسال، تقویت کند. البته باید یادتان بماند که دیدن عکس‌ها نباید منجر به دلتنگی بیشتر فرد شود. خلاقانه از عکس‌ها استفاده کنید، شرحی برای آنها بنویسید و از بزرگ‌ترهای خانواده بخواهید که قصه آن عکس را برایتان تعریف کنند.


دورهمی‌ها، آمار مبتلایان گیلانی را 3برابر کرد

آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان:متأسفانه باید اعلام کنم که در استان گیلان این روزها شاهد افزایش 3برابری تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در مراکز بیمارستانی هستیم. این وضعیت به‌مراتب بدتر از وضعیتی است که ما در سیستم بهداشت و درمان استان نسبت به 3‌ماه قبل تجربه کرده بودیم.

براساس بررسی‌ها و سؤالاتی که ما از بیماران مبتلا و بستری شده در بخش‌های بیمارستانی داشتیم، متأسفانه بسیاری از بستری‌شدگان به‌دلیل برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و انجام دید و بازدیدهای آخر هفته به بیماری مبتلا شده‌اند. آمارهای ما نشان می‌دهد، از زمانی که قرنطینه اجباری و محدودیت تردد بین استان‌ها اجرا شد، تعداد دورهمی‌ها کاهش یافت، اما اثرات دورهمی‌هایی که 45روز گذشته در استان برگزار شده بود، منجر به افزایش تعداد بستر‌ی‌شدگان شده است.

گرچه در ماه‌های محرم و صفر تعداد بستری‌شدگان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما به روزی 35نفر کاهش یافته بود، اما بعد از این‌ 2ماه و با برگزاری مراسم ازدواج و دورهمی‌های خانوادگی این عدد به 105نفر در روز افزایش یافته است. تحلیل ما این است که 80درصد مبتلایان بدون ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دورهمی‌ها شرکت کرده‌اند و این موضوع منجر به ابتلای تعداد زیادی از افراد به بیماری و در نتیجه نیاز آنها به استفاده از خدمات بیمارستانی شده است و این نگرانی را داریم که بار دیگر با افزایش تعداد بستری‌شدگان شاهد افزایش آمار جان‌باختگان کرونا در گیلان باشیم.

نگرانی جدی این روزهای کادر درمان استان، برگزاری مراسم و دورهمی‌های مرتبط با شب یلدا است و امیدوارم مردم با خودداری از حضور در دورهمی‌ها و برگزاری مجازی مراسم به‌گونه‌ای عمل کنند تا در روزهای آینده شاهد افزایش بیش از پیش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در گیلان نباشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو